Rudolf Pečinka, 4.C
Obor informatiky používající počítače k: Vytvoření umělých grafických objektů Úpravě zobrazitelných a prostorových informací na snímaných z reálného světa Rozdělení: Rastrová-grafika využívá barevných bodů (pixelů) Vektorová-obrázek je složen ze základních geometrických útvarů (body, přímky, křivky a mnohoúhelníky)
VÝHODY: zmenšování nebo zvětšování obrázku bez ztráty kvality práce s každým objektem v obrázku odděleně paměťová náročnost obrázku je mnohem menší než u rastrové grafiky
NEVÝHODY: složitější pořízení obrázku než u rastrové grafiky (u rastrové grafiky možné pořízení díky fotoaparátu a skeneru) Při překročení určité meze složitosti grafického objektu je vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor než grafika bitmapová
Adobe Illustrator CorelDraw Inkscape Sodipodi Zoner Callisto
TEXT ve vektorovém editoru: Dva druhy textu: umělecký a odstavcový V základním panelu můžeme najít nástroje označené písmeny T (odstavcový) a A (umělecký), které slouží jako nástroje vkládání textu
Použití: vkládání delších textů např.: plakáty a propagační materiály Jakmile se změní rozměr rámce text se automaticky přeformátuje Podobnost textovému poli v textovém editoru Text vkládáme klepnutím na ikonu a určením rozměrů ve vyvolané tabulce nebo další možností tažení myši a určením rozměrů přímo na pracovní ploše.
Použití: psaní nadpisů, výrazných sdělení, nápisů apod. Jakmile se změní rozměr rámce text se přizpůsobuje jeho rozměrům a tvarům Umělecký text vkládáme stejně jako odstavcový, ale můžeme ho pomocí alternativních nástrojů umístit například i na křivku.
Tvarovacím nástrojem můžeme upravovat text v různých režimech, které se mění podle toho, jakou vlastnost upravujeme. (viz alternativní panel nástrojů) U písma můžeme měnit i jeho výplň, průhlednost, typ pera a jiné vlastnosti. Typ pera pak můžeme i dále editovat (např. jeho šířku, úhel, zakončení atd.). Můžeme například zvolit i bitmapovou výplň textu nebo pro další úpravy text rozbít pomocí kladívka, tak jako jsme to udělali u jednoduchých objektů.
V základním panelu si zvolíme vybraný tvar, kterému pomocí myši vymezíme velikost a polohu. Polohu a velikost můžeme kdykoliv změnit Tvarování objektů: díky tvarovacímu nástroji můžeme měnit polohu uzlů a tím objekt tvarovat Tvarovat můžeme pouze křivku, ale pomocí nástroje na převod úsečky na Bézierovu křivku (kladívko)můžeme převést libovolný objekt
Díky tlačítku změnit na křivku můžeme jednotlivé úsečky změnit na křivky Toto tlačítko se nachází v horní nabídce Poté můžeme křivky ohýbat, zaoblovat atd. Díky tomuto nástroji můžeme utvořit například z obdélníku autíčko. Pokud chceme objekty vybarvit zvolíme v pravé nabídce libovolnou výplň.
1_grafika 1_grafika