TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_1.20 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Ontogenetický vývoj jedince – období života jedince TYP: DUM výkladový Předmět: Teorie TV Ročník: 2. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Šárka Dohnalová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: březen 2013
Metodický list Materiál je určen pro 1.ročníky čtyřletého studia a 2.ročníky šestiletého studia. Učitel pomocí prezentace zopakuje základní pojem - ontogenetický vývoj. Vysvětlí období ontogenetického vývoje. Materiál lze použít jako návod pohybového vývoje jedince do školního věku.
Ontogenetický vývoj jedince. Ontogeneze - Je vývoj jedince od narození po smrt.
Období života jedince NÁZEV OBDOBÍ novorozenecké kojenecké batolete předškolní věk školní věk puberta adolescent dospělost - zralost stáří VĚK ČLOVĚKA do 1.měsíce do 1.roku života do 3.roku života do 6.roku života do 14.roku života do 18.roku života do 30.- 45.roku života nad 60. let života
Novorozenecké období Znaky období Plně nevyvinuté. Vyvinut sací reflex. Reakce pocitů pláčem. Pohybová aktivita Plavání. Kopírování pohybů matky pro správné tvarování páteře. Cvičební pomůcky barevné míče.
http://www. bianca-agency http://www.bianca-agency.cz/wp-content/uploads/2012/05/Bianca-20120121-07 http://zena-in.cz/clanek/plavani-kojencu-nejcastejsi-otazky/kategorie/tehotenstvi-a-porod&docid
Období batolete Znaky období Pohybová aktivita Vyvinutá chůze. Rozvoj pohybových schopností. Vyleze na židličku. Vyvinut mléčný chrup. Pohybová aktivita Stabilizovat chůzi. Správné držení těla podporovat cvičením. Rozvoj koordinace a obratnosti. Rozvoj síly i rychlosti.
Jaké jsou vhodné pohybové aktivity? Aktivity obratnostní: zejména obratnost končetin, uchopování, zvedání, držení. založené na střídání různých druhů hraček. Aktivity rychlostní: střídání různých pohybových aktivit jako jsou běhy, lezení, kopání.
Období předškolního věku Tráví množství času pohybem a sportováním. Učí se složitější pohyby - jízda na bruslích, plavání, jízda na lyžích na kole, překážkový běh. http://www.google.cz/http://img.aktualne.centrum.cz/428/44/4284491-in-line-brusle.jpg&w http://www.google.cz/imgres?q=p%C5%99ed%C5%A1kol%C3%A1c
Co platí pro pohybové aktivity u dětí 3-6 let ? Střídání různých pohybových aktivit. Soutěživost, fyzická výkonnost, motivace. Dospělí zásadní vliv na pohybový rozvoj. Děti těžko snášejí jednotvárné činnosti.
Jak to nemá vypadat: http://www.google.cz/imgres? http://www.google.cz/imgres?q=%C5%A1patn%C3%BD+pohybov%C3%BD+v% http://prozeny.blesk.cz/clanek/pro-zeny http://www.google.cz/imgres?q=%C5%A1patn%C3%BD+pohybov%C3%BD+v%C3%
Citace zdrojů: Obrázek č.1 – tělesné proporce v různých obdobích lidského života, Novotný Ivan a Michal Hruška – Biologie člověka(místo vydání Praha),ISBN 80-7168-234-9.