Smyslové orgány.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracoval Mgr. Radomír Rais
Advertisements

Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Smyslová soustava člověka
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
Akustika.
Fyziologie a evoluce smyslových orgánů živočichů
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Ultrazvuk a Dopplerův jev
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Ultrazvuk Zdenka Suchánková 2.u.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly obratlovců 8. třída
RYBY Přírodopis 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhZvukové jevy.
Tón, jeho výška a barva.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Nervová soustava a smyslové orgány
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ultrazvuk X Infrazvuk.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Slyší neslyšitelné - Zvířata používají sonary
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
ULTRAZVUK Štěpán Balajka.
Smyslové ústrojí 5. ročník
OBRATLOVCI RYBY.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 19.
Thomas Alva Edison.
Matyáš Kvapil projekt: NETOPÝR
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Studium ultrazvukových vln
ULTRAzvuk Lia Roubínková I.A.
Richard Gall Vyučující:Mgr.Ludvík Kašpar Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Školní rok: 2012/13 Třída: 1.L.
Smyslové vnímání Sluch
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Reportáž z akce Smysly živočichů Kateřina Bílková | 5. A 1.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Prezentace – výklad učiva
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Zvukové jevy.
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Materiál je určen pro výklad učiva prvouky ve 3. ročníku
Transkript prezentace:

Smyslové orgány

Příští hodinu referát ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ

Bezobratlí

PLOŠTĚNCI hmatové laloky jednoduché oči

MĚKKÝŠI - PLŽI na hlavě – 2 páry tykadel delší – oči kratší - hmat

MĚKKÝŠI - MLŽI nemají hlavu → obvykle nemají ani oči (mohou mít druhotná očka)

MĚKKÝŠI – HLAVONOŽCI komorové oko (stejné jako u obratlovců) hmatové přísavky na chapadlech

KROUŽKOVCI hmat soustředěný ve hmatovém prstíku na 1. článku těla + hmatové buňky po celém těle obvykle nemají zrak

smyslové brvy po těle vnímají otřesy (lov kořisti v pavučině) ČLENOVCI – PAVOUCI smyslové brvy po těle vnímají otřesy (lov kořisti v pavučině) 8 (výjimečně 6) jednoduchých očí

- 2 páry tykadel - hmat, čich ČLENOVCI – KORÝŠI - 2 páry tykadel - hmat, čich v 1. páru tykadel – rovnovážný orgán (buňky s brvami + zrnka písku) – k vnímání polohy těla složené oči na pohyblivých stopkách

ČLENOVCI – VZDUŠNICOVCI – HMYZ - 1 pár tykadel – hmat, čich složené oči: oko – ze stovek až tisíců šestiúhelníkových oček (vidí UV záření) sluchové orgány na různých částech těla

nitková tykadla – sídlo hmatu a čichu 2 velké složené oči 3 malá jednoduchá očka na temeni

typy tykadel: složené oko:

Obratlovci 5 základních smyslů zrak sluch hmat čich chuť + další (pouze u některých) např. vnímání magnetického a elektrického pole vnímání teploty

Které smyslové orgány obratlovci mají a jaké podněty přijímají: OKO - světelné UCHO – zvukové vlny HMATOVÁ TĚLÍSKA v kůži – mechanické (dotyk) ČICHOVÁ SLIZNICE v dutině nosní – chemické (látky rozpuštěné ve vzduchu nebo ve vodě) CHUŤOVÉ POHÁRKY v dutině ústní (hlavně na jazyku) – chemické (látky přijímané v potravě)

RYBY - zrak – vidí barevně čich – čichové jamky hmatové vousky - hmat + chuť sluch – vnitřní ucho - postranní čára – vnímá proudění vody

postranní čára tresky

OBOJŽIVELNÍCI velmi dobrý hmat chemoreceptory zajišťující chuť a čich ucho - vnitřní a střední, u žab silně vyvinutý rovnovážný orgán barevné vidění

PLAZI hlavní jsou čich a zrak oko: u želv a ještěrů – barevné vidění ucho: zevní ucho se zvukovodem + orgán rovnováhy

hadi mají velice chabý zrak a sluch, rozpoznávají kořist, nepřítele, ale i sexuálního partnera hlavně čichem; nos však hraje při zachycování pachů pouze podřadnou úlohu; hadi čichají (přesněji řečeno chutnají) pachy hlavně pomocí Jacobsonova orgánu, který se nachází uvnitř tlamy na vrchním patře a je velice citlivý na chemické látky přenášené vzduchem prostřednictvím rozeklaného jazyku (proto ho stále vyplazují) mohou mít citlivé termoreceptory na hlavě, např. u chřesýše – schopnost rozlišit teplotní rozdíly až 0,003°C a podle infračerveného záření přesně vystopuje kořist

PTÁCI dominuje zrak a sluch OKO je málo pohyblivé, mají barevné vidění UCHO: oproti savcům chybí ušní boltec, zvukovod bývá překrytý peřím většina ptáků má slabě vyvinutý čich, také chuť je u ptáků hůře vyvinuta

SAVCI hlavně ČICH: očichávají prostředí, potravu, jedince svého druhu,…; slabý čich mají vyšší primáti a kytovci druhotně může dominovat jiný smysl: sluchově – rovnovážný orgán: trojdílné ucho s viditelným ušním boltcem sluch dominuje u letounů a kytovců zrak – vcelku dobrý u všech savců dominantní u vyšších primátů, hlavně u člověka hmat: v kůži, hmatové chlupy chuť: chuťové bradavky v ústní dutině

Živočichové, kteří se ve svém životě téměř výlučně spoléhají na sluch, jsou netopýři. Ústním otvorem nebo nosem vydávají tvz. ultrazvuky, tóny o vysoké frekvenci - až 100 000 Hz a zachycují vlny odražené od objektů. Díky této echolokaci jsou schopni registrovat nejen letící hmyz, ale vyhnout se i nepatrným překážkám, např. drátu o průměru 80 mikrometrů. Podobný echolokační systém mají i kytovci. Protože se ve vodě zvuk šíří rychleji než ve vzduchu, je pro zvýšení přesnosti třeba až trojnásobně zvýšit frekvenci signálů oproti netopýrům (tj. až na 280 000 Hz). Delfíní sonar dokáže lokalizovat kovové kuličky od průměru 1 mm na vzdálenost 100 m. Vysokofrekvenční zvuky odražených vln jsou přenášeny do vnitřního ucha nejen zvukovodem, ale také přes kůži, tělní tuk a kostní tkáně. Výkon sonaru dosahuje u některých druhů kytovců až 700 wattů a akustický tlak 50-70 kPa, proto lze vysílané signály použít jako účinné akustické dělo k omráčení kořisti.

využití ultrazvuku

SMYSLOVÉ ORGÁNY Smyslové orgány přijímají pomocí citlivých smyslových buněk podněty z prostředí Smysly: pro dotyk = hmat – na povrchu těla u ryb – v postranní čáře – vnímá vlnění vody (k orientaci) pro vnímání polohy těla – rovnovážný orgán- ve vnitřním uchu pro vnímání zvukových vln = sluch v uchu např. netopýři, delfíni vnímají ultrazvuk – lze využít pro orientaci jako radar pro vnímání chemických látek = čich (na dálku) – v nosní dutině (zejména u kopytníků a šelem) a chuť (při dotyku) – v ústech pro zachycování světelných podnětů = zrak v oku , nejdokonalejší u denních obratlovců někdy – čidla pro vnímání teploty hadi – ke zjištění kořisti ptáci a savci – k udržení stálé teploty těla

Zajímavosti o SMYSLECH

Lidské oči rozlišují střídání jen 15-20 obrázků za sekundu a při rychlosti 20-24 obrázků za sekundu nám obraz splývá a začneme vnímat sled obrazů jako pohyb. Na tomto faktu je založen film. Kdybychom však točili filmy pro psy a kočky, musela by se frekvence promítání zvýšit na 30-40 obrázků za sekundu. Jinak tato zvířata sledují naše filmy jako rychlý sled jednotlivě promítaných diapozitivů. Ptáci jsou schopni vnímat až 150 obrazů za sekundu. Rychle létající hmyz - včely, vážky a mouchy - rozlišuje 250-300 obrázků za sekundu a díky tomu se mohou i při nejprudším letu mistrně vyhýbat překážkám a lidská snaha plácnout je se jim jeví jako pohyb nesmírně pomalý.  Nejdokonalejší oči mají ptáci. Poštolka vidí letící vážku na vzdálenost 800 metrů, zatímco člověk ji nezaregistruje ani na 100 metrů.

Také ryby slyší, s pomocí středního ucha, ale také postranní čáry Také ryby slyší, s pomocí středního ucha, ale také postranní čáry. Plynový měchýř slouží jako rezonátor zlepšující sluch. Většinu akvarijních ryb lze nacvičit zvukem píšťalky na určitou dobu krmení a dovedou se postupně naučit rozeznávat i několik tónů.  Většina savců a ptáků se podle hlasu bezpečně individuálně poznává. Tato schopnost je úžasná zejména u tvorů, kteří žijí ve velkých společnostech, například u netopýrů v statisícových koloniích. Když přilétá samice do jeskyně nakojit mládě, pozná ho podle vydávaných zvuků s naprostou jistotou mezi tisíci ostatních. 

Pozoruhodné je dorozumívání slonů infrazvuky o frekvenci od 14-24 Hz, které naším sluchem nejsme schopni zachytit. Až jedna třetina dorozumívacích signálů slonů patří mezi infrazvuky, které mnohem snáze pronikají hustým podrostem a sloni se jimi dorozumívají až na vzdálenost 5 km. 

ZÁVĚR: K čemu slouží smyslové orgány? Jaké smysly a jaké smyslové orgány mají obratlovci? Co víš o hmatu a sluchu? Co víš o zraku a čichu? Co víš o chuti; které čidlo sleduje polohu těla; kdo a proč má čidla ke zjišťování teploty?