Podle knihy Dobráci od přírody – Frans de Waal

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Geny a osobnost Dean Hamer/Peter Copeland
Morče.
…začíná experiment Jana Marie Havigerová experiment = součást projektu Informační chování nadaných dětí v pregramotném období.
Bc. Michaela Galová I. HYDR Evoluční psychologie
Biotické a abiotické faktory
Když si zvířata hrají Ondřej Zatloukal. Co je to hra?  chování bez vážného obsahu, při němž dochází k naprosto volnému mísení různých prvků chování i.
Čím se lišíme od zvířat a v čem jsme stejný
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Příroda a společnost. Příroda je podmínkou naší existence. Člověk= živočišná (biolog.) i spol. bytost.  podléhá zákonitostem přírodním i společenským.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Výstupy z Úvodního semináře
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Antiarytmický a antifibrilační účinek flumazenilu.
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Zvládnu i náročné životní situace II.
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Hodnota a význam dobrovolnictví Třetí odborné setkání k tématu uznávání neformálního vzdělávání Praha, Evropský dům,
Motivační témata a životní příběhy
Rozdíly mezi osobnostmi
VY_32_INOVACE_ _Rozvoj klíčových kompetencí ve výchově ke zdraví v ročníku. Životní situace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_477_Převody jednotek času AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK,
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
domácí psi využívají lidi jako nástroje.
Motivační témata a životní příběhy
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Evoluce ženské menopauzy aneb k čemu všemu jsou nám užitečné babičky
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Skupinové interview (Focus group)
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Homosexualita zvířat.
ELEKTRICKÉ POLE.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_404_ŽIVOČICHOVÉ V ZIMNÍ PŘÍRODĚ Téma: STOPY.
Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů ( Danuše Matýsková ) Bc. Andrea Štefková.
ETOLOGIE a DOMESTIKACE
ASOCIACE MEZI VOLNĚ ŽÍJÍCÍMI ŠIMPANZI (Pan troglodytes schweinfurthii) rozdíly ve spolupráci mezi samci a samicemi Petra Kotlárová 2008.
Manager nebo leader? Management je pozice
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon.
Zvířecí motivace ke hře Dagmar Stromšíková, 1. ročník, 2016.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Ekonomika malých a středních podniků
Chemická vazba Autor.Mgr.Vlasta Hrušová.
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
Databázové systémy 1 – KIT/IDAS1 Ing. Monika Borkovcová, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Sociální práce s rodinou 10
Rodičovství biologické a pěstounské
Etologie.
Transkript prezentace:

Podle knihy Dobráci od přírody – Frans de Waal Mirka Miličková OTŽP 2 Jak spolu vycházet Podle knihy Dobráci od přírody – Frans de Waal

Podmět k výzkumu Konrád Lorenz - Takzvané zlo 60. a 70. léta min. stol.

Počátek výzkumu agresivního chování makaků jávských mají pověst útočného druhu, ale agresi věnují méně než 5% času

Agrese: není věc jedince, ale týká se vztahů jedinců ve společnosti je součástí sociálních vztahů u šimpanzů krátce po střetu dojde k objetí a polibku mezi dvěma šimpanzi => usmiřování?

Jedinci žijící spolu uvnitř jedné skupiny: nemůžou si dovolit vzájemné odcizení jsou na sobě závislí kdyby převažovala agrese => zánik skupiny sociálně žijící jedinci mají více potomků, ale… musí spolu soupeřit o potravu, partnery,…

kotul veverovitý samice po porodu změní své chování ze samotářského sběru potravy na putování v těsných skupinách => velikost skupiny závisí na tlaku predátorů

Vztahový model pohlíží na agresivní chování jako na výsledek konfliktů zájmů mezi jedinci sdílejícími společnou minulost a budoucnost předpokládá rovnováhu mezi silami odpuzujícími jedince od sebe a silami, které je přitahují k sobě jedinci jsou k sobě přitahováni meziosobními vazbami a pocitem, že patří k téže skupině

existují souběžné zájmy Vztahový model Konflikt zájmů Jedinec 1 Jedinec 2 Tolerance Vyhýbání se Agrese Jedinec 1 Jedinec 2 Usmíření, pokud existují souběžné zájmy

Vztahový model pokud agrese vypukne, hodnota vztahu určuje, zda se zvířata poté pokusí rozkol napravit smíření je nejpravděpodobnější, pokud existuje oboustranný zájem na zachování cenného vztahu jedinci si tak podmínky vztahu sjednávají v cyklech konfliktů a usmíření

Experiment Makakové rézusové – přísně dodržují hierarchii Makakové medvědí – poklidná tolerantní zvířata

Cíl experimentu založit smíšenou skupinu obou druhů ve snaze, aby makakové medvědí přenesli něco ze své mírumilovnosti na makaky rézuse

Výsledky experimentu poprvé byli rézusové hodně vystrašení zpočátku byly skupiny nápadně oddělené, toto se časem zmenšovalo ke konci experimentu spolu oba druhy vycházely dobře a spaly v jednom hloučku rézusové se začali snadněji a častěji usmiřovat i po oddělení si rézusové stále zachovávali získanou mírumilovnost usmiřování je naučená dovednost

Otázka Je projevování agrese vždycky špatné?

Děkuji za pozornost