Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Kojenec - socializace Škola:
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Normální psychomotorický vývoj dítěte do 1. roku života
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj kojence
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Kojenec – senzomotorika
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Digitální učební materiál
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývoj člověka Ontogeneze.
Komunikace s dětským pacientem
Psychomotorický vývoj dítěte do jednoho roku
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Komunikace Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Výchovné zaměstnání v období kojeneckém
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vývojová psychologie Novorozenec, kojenec.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Velké míče 2. část Označení materiálu:
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Vývoj člověka Ontogeneze.
Sociální psychologie.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Kojenecké období Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY. SP4. 813 Datum vytvoření: 8. 8. 2013 Vzdělávací oblast: Psychologie Ročník: Sociálněsprávní činnost – 4. ročník Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Psychologie. Učební materiál pro výuku předmětu psychologie. Prezentace k vysvětlení nových témat z oblasti vývojové psychologie – kojenecké období.

Metodické pokyny Jedná se o prezentaci v programu PowerPoint, v jejíž první části je zpracována teorie k danému učivu. Text je vhodný k výkladu při probírání nové látky na téma kojenecké období. Druhá část DUMu obsahuje otázky k procvičení. Ve výuce je možná samostatná i skupinová práce. K použití DUMu ve výuce je zapotřebí PC s programem PowerPoint a dataprojektor.

Zdroje DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, ISBN 978-80-7402-060-5. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998, 343 s., obr. ISBN 80-716-9195-X. KOPECKÁ, Ilona. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-802-4738-758. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-717-8308-0.

Zdroje http://commons.wikimedia.org. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Niemowle.JPG http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Brynd%C3%A1k http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Matka Http://www.mojebetynka.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.mojebetynka.cz/dite-je-na-svete/pece-a-vychova-ditete/aby-nesmajdalo-a-zada-nebolela-2

Kojenecké období – obecná charakteristika Obr. č. 1

Kojenecké období – obecná charakteristika Období od 1. měsíce (v literatuře někdy uváděno 6 týdnů) do jednoho roku. Je charakterizováno velkými změnami, kdy na začátku dítě leží v postýlce až po samostatné první krůčky a vyslovení prvního slova. Psychický a fyzický růst se v tomto období výrazně ovlivňují. Prudký tělesný růst o 20–25 cm (na konci období průměrně 75 cm), zvyšování tělesné hmotnosti o 6–7 kg (na konci období 10–11 kg). Prudký psychický vývoj, zrání CNS – počáteční formování myšlenkových procesů.

Kojenecké období – somatický vývoj Pohyby celého těla – ovládání těla postupuje od hlavy k patě (kefalokaudálním směrem). Proximodistálně – od velkých kloubů horních a dolních končetin k menším (prsty). Ulnoradiálně – od malíkové strany dlaně ke straně palcové.

Kojenecké období – somatický vývoj/ hrubá motorika 2. měsíc – udrží hlavičku. 3. měsíc – v poloze na bříšku zvedá hlavičku nad podložku, začíná se opírat o předloktí (pase koníčky) a chvíli ji drží, otočí hlavičku za zvukem. 4. měsíc – uchopí hračku a strčí ji do úst. 6. měsíc – reaguje na zvuk otáčením hlavičky i trupu, přitahuje se do sedu a dokáže sedět s oporou. Obrátí se ze zad na bříško a zpět. 9. měsíc – dítě leze, pohybuje se po rukou a kolenou, sedí bez opory, samo se posadí a vzpřimuje se do stoje u opory, postupně se pokouší stát bez ní.

Kojenecké období – somatický vývoj/ hrubá motorika 12. měsíc – přidržuje se a chodí bokem kolem nábytku, pokouší se o samostatné krůčky, které kombinuje s lezením. Obr. č. 2

Kojenecké období – somatický vývoj/ jemná motorika 1.–3. měsíc – přípravné období ve vývoji úchopu, úchopový reflex postupně ustává, uchopí předmět podaný do ruky. 4.–6. měsíc – jednoduché dlaňové uchopování – čtyřmi prsty uchopuje bez palce. Kolem 6. měsíce dovede uchopit hračku a přendávat si ji z ruky do ruky. 7.–8. měsíc – dlaňové uchopování s opozicí palce – tzv. nůžkový úchop. 9.–12. měsíc – uchopování konečky prstů – klešťový úchop. 12. měsíc – dokáže předmět pevně uchopit a manipulovat s ním.

Kojenecké období - kognitivní vývoj Zahrnuje vývoj poznávacích procesů. zrakové vnímání 2.–3. měsíc – základní diferenciace barev (dávají přednost červené a modré před zelenou a žlutou). 3.–4. měsíc – schopnost fixace na předmět a akomodace. 3.–5. měsíc – otáčení hlavou při sledování pohybujícího se předmětu. 6. měsíc – umí sledovat předměty pouze očima bez otáčení hlavou. Pozn. Kojenec se zrakovou vadou se opožďuje v pohybovém vývoji, nemá zrakový kontakt.

Kojenecké období – vývoj řeči 0.–3. měsíc – křik, hrdelní zvuky, signál hladu, bolesti, vlhka 4. měsíc – broukání – artikuluje delší samohlásky 6.–8. měsíc – žvatlání – opakované slabičné zvuky (bababa, mamama, gajgajgaj) 8.–9. měsíc – napodobuje zvuky, reaguje na jméno, výzvy (paci, paci, dej) 12. měsíc – první slova s významem (bába, máma, táta)

Kojenecké období – kognitivní vývoj Sluchové vnímání 2. měsíc – hledá zvuk očima, od 5. měsíce přesně lokalizuje zvuk a otáčí za ním hlavu. Rozvoj sluchového vnímání souvisí s rozvojem řeči. Chuť Základní chuťové vjemy, všechno strká do úst – spojení ruky a úst jako způsob poznávání. Poznávací procesy se rozvíjí na základě praktické činnosti (myšlení).

Kojenecké období – sociální vývoj Pro sociální vývoj je důležitá interakce mezi dítětem a životním prostředím, které ho obklopuje (rodina). V prvním roce života projde tři stadia. první stadium preobjektální (0–3. měsíc) chování k objektům věcným a sociálním nevykazuje žádné rozdílné znaky. druhé stadium – předběžného objektu (3.–6. měsíc) – dítě reaguje na obličej úsměvem a odlišuje jej od ostatních objektů prostředí. Úsměv vyvolá spatření každé tváře v přiměřené blízkosti (tzv. sociální úsměv). Úsměv je doprovázen hlasovým projevem, pohyby končetin. Dítě si vytvořilo trvalejší vztah k lidské tváři.

Kojenecké období – sociální vývoj třetí stadium – objektu ( 6.–8. měsíc) – dítě začíná rozlišovat mezi známou a cizí tváří. Dává najevo úzkost při odloučení od známé osoby (separační úzkost), dítě pláče, křičí, když ztrácí matku z dohledu nebo když není přítomna. V 7. měsíci navazuje specifický vztah k jedné osobě, nejčastěji k matce. Obr. č. 3

Význam kojeneckého období pro duševní vývoj Uspokojování biologických potřeb. Potřeba vnější stimulace – podnětné prostředí, přemíra podnětů však vede k psychickému přesycování, naopak při nepodnětném prostředí dochází k psychickému strádání (deprivaci). Potřeba specifického objektu - interakce s matkou, která zajišťuje láskyplnou a citlivou péči je předpokladem zdravého duševního vývoje. Časté střídání sociálního prostředí, péče neznámých osob, umístění do ústavu je nebezpečím pro psychický vývoj. Každé dítě je jiné a jeho vývoj je jedinečný.

Význam kojeneckého období pro duševní vývoj Obr. č. 4

Kontrolní otázky Jak vymezujeme kojenecké období? Období od narození do 1 roku Období od jednoho měsíce do 6 měsíců Období od jednoho měsíce do 1 roku Kolik průměrně měří a váží kojenec? 3000–4000 g, 48–52 cm 3600–4600 g, 50 cm 2500–3000 g, 45-50 cm

Kontrolní otázky Kdy se dítě pokouší o první krůčky? (Přidržuje se a chodí bokem kolem nábytku, pokouší se o samostatné krůčky, které kombinuje s lezením). 12. měsíc 8. měsíc 10. měsíc

Kontrolní otázky V kterém měsíci kojenec reaguje na zvuk otáčením hlavičky i trupu, přitahuje se do sedu a dokáže sedět s oporou. Obrátí se ze zad na bříško a zpět? 8. měsíc 6. měsíc 9. měsíc V kterém měsíci se objevuje tzv. žvatlání - opakované slabičné zvuky (bababa, mamama, gajgajgaj)? 4. měsíc 6–8. měsíc

Kontrolní otázky Co znamená pojem – stadium objektu? (3.–6. měsíc) dítě reaguje na obličej úsměvem a odlišuje jej od ostatních objektů prostředí. Úsměv vyvolá spatření každé tváře v přiměřené blízkosti (tzv. sociální úsměv). (0.–3. měsíc) chování k objektům věcným a sociálním nevykazuje žádné rozdílné znaky. (6.–8. měsíc) – dítě začíná rozlišovat mezi známou a cizí tváří. Dává najevo úzkost při odloučení od známé osoby (separační úzkost), dítě pláče, křičí, když ztrácí matku z dohledu nebo když není přítomna.

Kontrolní otázky - řešení c) a) b)