Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPrávní vztahy Datum vytvoření Ročník4. ročník čtyřletého gymnázia a 8. ročník osmiletého gymnázia Stručný obsahPrávní způsobilost Způsob využitíPrezentaci používáme jako podpůrný prostředek k zopakování si základních pojmů z oblasti práva. Snímky obsahují shrnutí výkladu, otázky a správné odpovědi na zadané otázky. AutorMgr. Oldřiška Burešová KódVY_32_INOVACE_19_ZBUR02
Fyzické a právnické osoby Fyzická osoba – (...)...každý člověk Právnická osoba – (...)...uměle vytvořený subjekt práva Právní způsobilost u fyzických osob: 1.Právní osobnost (...)...způsobilost k právům a povinnostem, vzniká narozením a zaniká smrtí. 2.(...) - způsobilost vlastním jednáním zakládat, měnit a rušit své právní vztahy; v plné míře vzniká až zletilostí....Svéprávnost Právnické osoby právní osobnost nabývají (...)...nejčastěji zápisem do obchodního rejstříku
Právně trestní odpovědnost Děti – (...)...do 15 let, nejsou právně odpovědné, stíhání zastaveno Mladiství – (...) let, jsou právně odpovědní, snížená trestní sazba (trest odnětí svobody max. 5 let) Nezletilí – (...)...děti + mladiství Zletilí – (...)...od 18 let, plná právní odpovědnost
Veřejné a soukromé právo Veřejné právo – (...)...vymezuje a chrání zájmy státu, lidu, většiny Účastníci si (...) rovni, stát jako nositel moci je (...)....nejsou... je nadřazen. Soukromé právo – účastníci si (...) rovni....jsou
Odvětví veřejného práva 1.Ústavní právo 2.Správní právo 3.Trestní právo 4.Finanční právo
Odvětví soukromého práva 1.Občanské právo 2.Rodinné právo 3.Obchodní právo 4.Autorské právo 5.Patentové právo 6.Pracovní právo 7.Právo sociálního zabezpečení 8.Mezinárodní právo soukromé
Práce ve dvojici Za pomoci svých studijních materiálů vyhledejte odpovědi na následující otázky: 1.Vysvětlete rozdíl mezi objektivním a subjektivním právem. 2.Popište strukturu právního řádu ČR (dle právní síly jednotlivých norem). 1.Co je právní vědomí a co je zákonnost? 2.Kdo může v ČR předkládat návrh zákona? 3.Jak probíhá proces schvalování norem? 4.Kdo je FO a PO? A jak vzniká jejich právní osobnost a svéprávnost? 5.Vymezte právní odpovědnost FO v závislosti na věku.