VY_52_INOVACE_02/1/35_Chemie OXIDY SÍRY A DUSÍKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastnosti oxidů. Vlastnosti oxidů CO2 OXID UHLIČITÝ plynná, nedýchatelná látka Obrázek č.1 plynná, nedýchatelná látka ( má větší hustotu než vzduch)
Advertisements

VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
VY_52_INOVACE_02/1/23_Chemie
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
VY_52_INOVACE_02/1/21_Chemie
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_52_INOVACE_02/1/24_Chemie
VY_52_INOVACE_02/1/7_Chemie
VY_52_INOVACE_02/1/16_Chemie VODÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Kyslík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Chemie Ročník : 8. Téma.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_404.
VY_52_INOVACE_02/1/6_Chemie STAVBA ATOMU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
VY_52_INOVACE_02/1/34_Chemie
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Síra.
VY_52_INOVACE_02/1/9_Chemie DRUH CHEMICKÉ VAZBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
VY_52_INOVACE_02/1/28_Chemie
Oxidy Richard Horký. VlastnostiNázvosloví 2Názvosloví 1ReaktivitaPojmy
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
VY_52_INOVACE_02/1/22_Chemie KOVY - procvičování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
VY_52_INOVACE_02/1/1_Chemie
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
VY_52_INOVACE_02/1/17_Chemie VODÍK - procvičování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
VY_52_INOVACE_02/1/26_Chemie HALOGENIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Oxid siřičitý a dusičitý Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Seznámení.
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Kyselé deště Rozpouštění CO2 ve vodě
Oxidy.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
KOVY, NEKOVY, POLOKOVY obecně. KOVY elektrická a tepelná vodivost kovový lesk kujné, tažené kromě rtuti Hg pevné látky.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
OXIDY. Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004.
ZŠ Jiráskova, Benešov CHEMIE Mgr. Jitka Říhová Kyselé deště – Oxidy 8. a 9. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 19 TEMA: Chemie 8 – Oxidy dusíku.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_02/1/35_Chemie OXIDY SÍRY A DUSÍKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních vědAnotace Cílem prezentace je seznámit žáky s dalšími zástupci oxidů, poznat jejich vlastnosti a používání v praxi. Vhodné pro žáky 8. ročníku.Vypracoval Mgr. Bohdan Hladký Oblast Člověk a příroda

Úvod Mezi další známé oxidy patří skupina oxidů o nichž často slýcháme spíše v negativním smyslu. Jsou látkami, které přispívají ke vzniku „kyselých dešťů“, které mají za následek velké ztráty nejenom na historických památkách (vápenec, kamenivo), ale i rostlinstvu (zvyšování kyselosti půd),korozi kovových materiálů, omítek domů... Nutno říci, že díky přijatým opatřením ke zlepšení životního prostředí a mezinárodním normám, se produkce těchto plynů snížila. Budeme hledat i některá pozitiva o těchto oxidech.

SO 2 – oxid siřičitý Vlastnosti bezbarvý, nehořlavý plyn s typickým zápachem, dráždí ke kašli a je jedovatý vzniká hořením síry ve vzduchu Užití: k výrobě papíru, celulozy, bělení (bavlny, slámy), dezinfekci (síření – sirné knoty) sudů, sklepů, úlů,... při výrobě kyseliny sírové

NO 2 – oxid dusičitý a NO – oxid dusnatý Vlastnosti NO – bezbarvý plyn NO 2 –hnědočervený plyn jedovaté vznikají spalováním méně kvalitního paliva a nacházejí se ve výfukových plynech aut Užití: k výrobě kyseliny dusičné

Kyselé deště Oxid siřičitý tvoří se vzdušnou vlhkostí kyselinu siřičitou, popř. kyselinu sírovou a z oxidů dusíku vzniká reakcí se vzdušnou vlhkostí další kyselina, kyselina dusičná. Obě kyseliny se dostávají se srážkami jako kyselý déšť na zem a zvyšují tak kyselost půdy.

Negativní účinky kyselých dešťů: Rozrušování kovů – koroze Rozrušování kameniva - zejména pískovce Zvyšování kyselosti půd

Odkazy [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Použitá literatura: BENEŠ, P., PUMPR, V., BANÝR, J. Základy chemie. 3. vyd. Praha : Fortuna, BENEŠ, P., PUMPR, V., BANÝR, J. Základy chemie. 3. vyd. Praha : Fortuna, ISBN ŠKODA, J., DOULÍK, P. Chemie 8 pro ZŠ a VG UČ. 1. vyd. Plzeň : Fraus, ŠKODA, J., DOULÍK, P. Chemie 8 pro ZŠ a VG UČ. 1. vyd. Plzeň : Fraus, ISBN