Téma 11. Fiskální nerovnováha – problémy a dopady

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Advertisements

Hospodářské cykly a ekonomický růst
7 Nezaměstnanost.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Kam kráčí eurozóna Trutnov,
Platební bilance, zahraniční zadluženost
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Hospodářská politika státu
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Agregátní poptávka a nabídka
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Základní druhy finančních investičních instrumentů
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Téma 4 Fiskální politika
Stanislav Polouček Vysoká škola sociálně-správní, Havířov
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
1/6 Makroekonomické dopady fiskální politiky Aleš Krejdl.
Monetární a fiskální politika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Hospodářské cykly a ekonomický růst
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Investiční multiplikátor
Zahraniční obchod Bilance v zahraničním obchodě. Bilancování Bilancování v zahraničním obchodě znamená porovnávání dovozů národního hospodářství ČR s.
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
2. téma: Veřejné rozpočty, jejich příjmová a výdajová stránka
Národní účty - aplikace
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Platební / obchodní bilance
8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Rozpočtový deficit USA Jan Vágner Radek Vaň. Fiskální nerovnováha vláda vybírá více, než dokáže vybrat od subjektů soukromého sektoru dochází k přerozdělování.
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Financování kapitol státního rozpočtu II
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
Měnový kurz.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Základy veřejných financí
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
VEŘEJNÉ FINANCE FISKÁLNÍ NEROVNOVÁHA.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Fiskální politika Pavel Seknička.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
Koncepční přístupy k hospodářské politice
2. téma: Veřejné rozpočty, jejich příjmová a výdajová stránka
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Téma 11. Fiskální nerovnováha – problémy a dopady 11.1 Krátkodobá fiskální nerovnováha – rozpočtový deficit 11.2 Dlouhodobá fiskální nerovnováha – veřejný dluh 11.3 Problémy fiskální nerovnováhy

11.1 Krátkodobá fiskální nerovnováha – rozpočtový deficit

Vztah mezi výrobou, důchody a poptávkou Rozpočtový deficit – nerovnováha vzniklá snížením daní nebo zvýšením vládních výdajů

Dt = r*Bt-1 + (Gt – TAt) kde: Dt...... deficit v roce t Bt-1 ..dluh v roce t-1 Gt .....rozpočtové výdaje v roce t TAt...rozpočtové příjmy v roce t r........reálná úroková míra Součin r*Bt-1 představuje úrokové platby Druhý člen na pravé straně rovnice je primární rozpočtová bilance

Tři situace ve vztahu mezi: rozpočtovými příjmy TA rozpočtovými výdaji G TA > G ... přebytek TA < G ... schodek (deficit) TA = G ... vyrovnaný rozpočet

Při vzniku rozpočtových deficitů je důležité dále rozlišovat mezi dvěma typy deficitů. První typ, nazývaný cyklický deficit, vzniká automaticky jako výsledek průběhu hospodářského cyklu. Recese vedou k poklesu vládních příjmů a k růstu cyklického deficitu. Druhý typ se nazývá strukturální (cyklicky očištěný)[1] a je to deficit, který zbývá po separování vlivu hospodářského cyklu. Strukturální deficit je počítán při zohlednění současných úrovní vládních výdajů a daňových sazeb za předpokladu, že ekonomika funguje na úrovni potenciálního (přirozeného) produktu a nikoliv na úrovni skutečného reálně vyjádřeného produktu.

Rozpočtová situace všeobecné vlády-Eurozona, 2002-2007 (% HDP) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 2002 2003 2004 2005 2006 2007 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Celkové výdaje (1) 45,1 45,1 44,7 45,1 45,0 44,8 Celkové příjmy (2) 47,6 48,1 47,5 47,5 47,4 47,1 Skutečná bilance (3)=(1)-(2) -2,5 -3,0 -2,8 -2,4 -2,4 -2,3 Úrokové platby (4) 3,5 3,3 3,1 3,0 3,0 3,0 Primární bilance (5)=(3)+(4) 1,0 0,3 0,3 0,6 0,6 0,6 Cyklicky očištěná bilance (6) -2,8 -2,8 -2,6 -1,9 -2,0 -1,9 Cyklicky očištěná primární bilance=(6)+(4) 0,6 0,5 0,5 1,1 1,0 1,1

Z tabulky plynou dvě podstatné skutečnosti: 1) V zemích EMU se skutečná a cyklicky očištěná bilance příliš neliší, takže rozpočtová politika je hlavně diskreční (vědomá) a vliv fáze cyklu je druhotný. 2) Úrokové platby tvoří relativně velké břemeno pro rozpočtovou bilanci

0,9

Rozdíl mezi diskreční (vědomou) politikou a automatickou stabilizací je možno jednoduše vyložit pomocí rovnice : T – G = t*Y – G kde celkové rozpočtové (daňové) příjmy T jsou vyjádřeny jako součin průměrné daňové sazby t a reálně vyjádřeného produktu Y. Smysl rovnice je v tom, že rozlišuje dva hlavní zdroje změn v rozpočtové bilanci : automatickou stabilizaci díky změnám Y diskreční fiskální politiku díky změnám G, resp. t.

Rozpočtová bilance a produkt (automatická stabilizace) Rozpočtová přímka YN Y0 t*Y Deficit Y A B Y A ... vyrovnaný rozpočet – produkt na úrovni potenciálního produktu YN B ... deficitní rozpočet – produkt Y0 pod úrovní potenciálního produktu YN t*Y ... pokles daňových příjmů při poklesu produktu

Rozpočtová bilance a produkt (diskreční politika) Rozpočtová přímka při G0 YN Y0 Deficit Y A B Y Rozpočtová přímka při G1 C D zvětšení deficitu  ... růst vládních výdajů z G0 na G1 při stejné daňové sazbě t0 A ... vyrovnaný rozpočet – produkt na úrovni potenciálního produktu YN D ... deficitní rozpočet – produkt na úrovni potenciálního produktu YN C ... deficitní rozpočet – produkt na úrovni produktu Y0

Aktivní (strukturální) schodek Pasivní (cyklický) schodek expanzivní fiskální politika hospodářský pokles politické důvody (např. vládní populismus) růst cen základních surovin snaha rozložit důsledky tzv. výdajových šoků společenská, přírodní apod. kataklyzmata rozložení daňového zatížení na více rozpočtů(u velkých veřejných projektů) úroky z veřejného dluhu

Různé způsoby krytí rozpočtového deficitu DLUHOVÉ FINANCOVÁNÍ deficitu (emisí a prodejem státních cenných papírů doma a v zahraničí) PENĚŽNÍ KREACÍ - přímým úvěrem od CB anebo přímým nákupem státních dluhopisů CB od státu - je zákonem omezeno nebo zakázáno (monetizace – CB vytvoří na placení vládě peníze) nákup státních obligací centrální bankou na sekundárním trhu – je dovoleno zvýšení veřejných příjmů zvýšením daní snížení veřejných výdajů ze státních finančních aktiv z prodeje státních nefinančních aktiv + z výnosů z privatizace

11.2 Dlouhodobá fiskální nerovnováha - veřejný dluh

ČLENĚNÍ DLUHU NA: čistý X hrubý vnitřní X vnější (ÚČETNÍ) KONSOLIDACE VEŘEJNÉHO DLUHU: odstranění vícekrát započtených položek u příjmů nebo výdajů ALE: obecně míněná konsolidace veřejných rozpočtů má obvykle charakter jejich omezování na straně výdajů a zvyšování na straně příjmů

Rozpočtové omezení vlády - vztah mezi vládním dluhem, rozpočtovými deficity či přebytky, vládními výdaji a příjmy Dodržování rozpočtového omezení vlády má význam z několika důvodů: Vysoká úroveň vládního dluhu omezuje možnosti volby vlády při fiskální politice, zejména při rozhodování o alokaci zdrojů Rostoucí dynamika dluhu vede k růstu úrokových měr, do kterých si věřitelé započítávají stále vyšší rizikové prémie Rostoucí dluh je nebezpečný hlavně pro země tvořící měnovou unii. Proto referenční úroveň dluhu (60% na HDP) je jedním z 5 kritérií Maastrichtské smlouvy

Struktura a vývoj státního dluhu ČR (mld Kč) 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- státní dluh 158,8 157,3 154,4 155,2 173,1 194,7 228,4 289,3 345,0 395,9 493,2 592,9 691,2 domácí 86,4 90,2 101,2 110,9 134 ,8 170,0 207,1 269,6 336,2 386,7 479,9 522,6 581,8 v tom SPP 17,0 23,8 42,0 62,6 70,9 99,8 130,1 16 5,3 186,6 164,1 160,6 125,5 94,2 SDD 19,5 28,3 41,7 43,9 57,9 70,0 77,0 104,3 149,6 222,6 319,3 397,0 487,5 ostatní 49,9 38,1 17,6 4,3 6,0 0,2 0 0 0 0 0 0 0 zahraniční 72,4 67,1 53,1 44,3 38,3 24,6 21,2 19,7 8,8 9,2 13,3 70,3 109,4 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Náklady státního dluhu mld Kč 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Domácí dluh 10,7 9,7 9,4 11,7 15,6 17,3 15,2 16,8 16,5 18,3 20,9 26,1 23,0 z  toho: SPP 1,2 2,2 3,2 7,0 11,1 11,0 7,1 8,5 8,7 6,7 4,1 4,2 2,7 SDD 1,6 2,2 3,1 4,1 4,5 6,3 8,1 8,3 7,8 11,6 16,8 21,8 20,2 Zahr.dluh 4,3 3,9 3,8 2,4 2,0 1,3 0,9 0,6 0,5 0,3 0,4 0,7 2,4 Celkem 15,1 13,7 13,3 14,0 17,6 18,5 16,1 17,4 17,0 18,6 21,3 26,8 25,3

11. 3 Problémy fiskální nerovnováhy Změna důrazu v průběhu let V historii - za jediné vhodné rozpočtové pravidlo byl považován vyrovnaný rozpočet. Později jako možná výjimka z vyrovnaného rozpočtového hospodaření byl vzat v úvahu rozdíl mezi běžnými a mimořádnými rozpočtovými výdaji s tím, že u mimořádných, běžně se neopakujících výdajů, je možno krytí výdajů půjčkami. Myšlenka dvojího rozpočtu – běžný vyrovnaný a kapitálový deficitní (zlaté pravidlo)

Keynesiánská teorie - zdůvodňuje odchylky od vyrovnaného rozpočtu během hospodářského cyklu. Pozor - původní Keynesova myšlenka byla udržet celkově v průběhu celého cyklu rozpočet vyrovnaný. Lernerova idea funkčních financí - prvořadý je dopad vládních financí na makroekonomiku, zejména podpora plného využití výrobních faktorů. Současné diskuze ekonomů i politiků vyzdvihují, že za normálních okolností automatické stabilizátory by měly působit volně a že vládní diskreční politika je problematická díky časovým zpožděním a nejistotě ohledně jejích dopadů na ekonomiku

V evropských zemích je v posledních desetiletích fiskální nerovnováha způsobena především růstem podílu výdajů na HDP. To má několik příčin : rostoucí životní úroveň znamená růst poptávky po takových veřejných statcích jako je zdraví a vzdělání, proces schvalování rozpočtu v exekutivě i legislativě vede k procyklickému chování i při růstu ekonomiky, kdy by měly výdaje relativně klesat, ceny a náklady rostou zpravidla rychleji při poskytování statků veřejného sektoru[1]nežli v sektoru soukromém, volební proces způsobuje, že je pro politiky obtížní odolat tlaku různých nátlakových skupin na schvalování pro ně zajímavých výdajů, na něž prostřednictvím daní přispívají jen částečně.