1 Ing. Jaroslav Martinek Autor originální prezentace: Jörg Thiemann-Linden Central MeetBike / Expert Seminar Převzato z originálu: Cycling Facilities in Europe Signs of Acceptance by Low Cost; Pardubice Cyklistická infrastruktura v Evropě
2 Obsah 1.Cyklistická zařízení typy, v extravilánu, údržba 2.Parkování jízdních kol v centru města, v hustém osídlení 3.Zklidňování dopravy otázka bezpečnosti, rychlostní limity, směšování druhů dopravy
3 Úvod: Pohled uživatele Ostatní lidé jezdí na kole Rychlé a jednoduché z A do B Cítit se bezpečně – podmínka pro využití jízdního kola v každodenním životě (poté, co máme dobré zkušenosti s použitím kola ve volném čase) Cyklistika je zábava! Viditelné znaky společenské a politické přijatelnosti cyklistiky Kvalita infrastruktury – udržuje potenciál
4 Cyklistická zařízení Hannover: Former mandatory cycle path; new cycle lane 1.Vybalancovaný veřejný prostor 2.Základní typy (od smíšení po separaci) mixing to separation) - cyklistická ulice - “doporučený cyklistický pruh“ - cyklistický pruh - cyklistická stezka 3.Nové prvky 4.Údržba 5.V extravilánu
5 Nová generace průvodců – rad Od FGSV e.V. – Německá dopravní a silniční výzkumná asociace Základy pro ERA: 2010: RASt 06 Průvodce návrhem silnic: „… navrhovat silnici ze stran ne od prostředku“
6 6 Ascain - možná silniční křižovatka
7 Bezpečnostní Cyklistický Cyklistická Pruh pruh stezka
8 Výběr odpovídajícího cyklistického zařízení Kritéria pro předvýběr (podrobně bude vysvětleno ve stavebním plánu) Frekvence motorových vozidel za den Rychlost vozidel(V 85 ) I – smíšené II smíšené s asistencí IIIpotenciální separace IVseparace
9 Cyklistické pruhy Viditelnost! Rychlé a snadné cestování, lacinější než výstavba cyklistických stezek Dostatek prostoru na křižovatkách Samovysvětlující design Postih parkování! 9
10 Separace z důvodu rychlosti (ale nutný dlouhý čas pro vytvoření sítě – priority?) Cyklistické pruhy v extravilánu ? (ne v SRN, ale v CH, NL, BE, FR) Rychlostní limit km/h na vedlejších silnicích bez cyklistických zařízení? Zaměření na vjezdy do vesnic V extravilánu
11 CMB Expert Seminar, Pardubice, 22nd February 2012 Silniční separátor - pro křížení a odbočování Křížení ve 2 fázích Náhrada SSZ Nutné na dvoustranných cyklistických stezkách
12 CMB Expert Seminar, Pardubice, 22nd February 2012 Značky pro zviditelnění 12 Například: předsunutý box, nepřímé odbočování, obecně obarvený pruh
13 V budoucnosti – plánování orientované na kapacitu?
14 Holandská „Nová tradice“ cyklistických ulic a dálnic 14 Důvody pro národní Cyklistický dálniční (silniční) program: -Zvýšení komunitní (příměstské) cyklistiky -zIepšení zdraví -Snížení zátěže veřejné dopravy ve špičkách - předcházení kongescím
15 Mosty, hodnota kilometrů cyklistických stezek 15
16 Tunely, hodnota kilometrů cyklistických stezek
17 Rekreační trasa pro inlinisty a cyklisty (Flämingskate, značené jako cyklistická ulice ) 17
18 Greenways na bývalém tělese železnice
19 Kodaň, „Green Wave“, cyklistické dálnice
20 Žádní projíždějící cyklisté na malých okružních křižovatkách (ale mnoho chyb v detailním návrhu !) Gdansk bicycle roundabout
21 Požadavky pro parkování jízdních kol Stabilita: pro uzamčení jízdního kola, žádný klip na přední kolo Správné umístění blízko obchodů Suché pod střechou (pokud parkujete delší dobu) Proti zlodějské: osvětlené v temné zóně (hlídané parkování)
22 Sousedské cyklistické garáže Utrecht, Rotterdam (NL), Antverpy (BE) Síť komunitních garáží (skříně, nové přístřešky, bývalé obchody ) Organizováno městskou společností pro garáže úřadu veřejné správy. Utrecht / Antverpy : financování ze zdrojů pro městské garáže (vzhledem k zájmu veřejnosti k odstranění překážek používání jízdních kol ) 22
23 Kodaň – hlavní město „pekařských kol“ Každá 4. Rodina s dětmi v centru Kodaně má jedno z nich 1 skříňka pro 4 čtyřkolky na 1 parkovacím místě pro auto
24 CMB Expert Seminar, Pardubice, 22nd February 2012 Pedelec (jízdní kolo elektromotorem) – parkování na pracovních místech solární plnící stanice
25 Kapacitní problémy parkování (Münster, DE); Červený koberec – pro chodce (Groningen, NL)
26 Parkování v centru města většinou zdarma ; Apeldoorn, Den Haag (NL), Münster (DE)
27 Nová železniční stanice Alphen a.d.Rijn, NL (2010) 30,000 obyvatel, hlídané parkoviště + zdarma parkování v „cyklistickém jablku“
28 Houten, NL (2011); 50,000 obyvatel 3200 kapacita jízdních kol ve staniční hale 28
29 CMB Expert Seminar, Pardubice, 22nd February 2012 Smysluplnost pravidla, žádná výjimka Rychlostní limit 30 km/h. Blízko k rychlosti cyklistů Důvody (z info o nových pravidel silničního provozu ve Francii):
30 CMB Expert Seminar, Pardubice, 22nd February 2012 Nová právní úprava na ulicích Francie Francouzská pravidla silničního provozu od roku 2008 „Zone de rencontre“ Švýcarsko Belgie Francie Formální statut ulice maximální rychlost podíl na provozu/místní funkce
31 CMB Expert Seminar, Pardubice, 22nd February 2012 Hierarchie ulic: Samovysvětlující silnice 30 km/h na většině (EP 2011: „pravidlo, výjimka) 50/70 km/h na některých ulicích (s cyklistickými zařízením) Některé Zóny pro pěší a Zóny 20 km/h Klíč pro dobré podmínky pro cyklistiku: >> dostatek prostoru pro všechny druhy dopravy >> nízká rychlost pro motorizované druhy
32 CMB Expert Seminar, Pardubice, 22nd February 2012 Námětí se sdíleným prostorem Duisburg / Ulm / Lüneburg (DE), Haren (NL) Rychlost podle rychlosti cyklistů
33 CMB Expert Seminar, Pardubice, 22nd February 2012 Smíšení různých druhů dopravy v mírové koexistenci
34 Respektujte potřeby chodců! Klidné společné užívání: Společné “zelené stezky” s chodci, dostatek prostoru Avoiding (mountain) bike routes on high level hiking paths Otázka rychlosti cyklistů Parkování jízdních kol a tělesně postižení chodci
35 Děkuji za pozornost Ing. Jaroslav Martinek