ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 7 Proplétané květiny Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 6) Možnosti využití artefiletiky pro rozvoj dětí a žáků s SVP při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové arteterapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/ Anotace, která je současně mottem (shodná pro všech 11 metodických listů): Není nutné vždy směřovat výtvarnou práci k výborně technicky propracovanému dílu, ale naopak se zaměřit na pocity, které děti a žáci při tvoření prožívají. Naučit je komunikovat s okolím prostřednictvím svých obrázků. Nabídnout jim možnost projevit své aktuální pocity a nálady do svých děl. Dát jim dostatek prostoru používat více smyslů při výtvarné práci (pracovat se sluchem, hmatem i čichem).
PROPLÉTANÉ KVĚTINY CÍL: VYUŽITÍ ODPADNÍHO MATERIÁLU ROZVOJ PŘEDSTAVIVOSTI ROZVOJ MOTORIKY POSILOVAT PRACOVNÍ NÁVYKY A DOVEDNOSTI POTLAČOVAT AGRESI TRÉNOVAT PÍLI A VYTRVALOST
MATERIÁL RŮZNĚ NABARVENÁ PŘEKLIŽKA MALÉ HŘEBÍČKY TUŽKA PROVÁZEK BAREVNÉ VLNY KLADÍVKO
MOTIVACE HRA S HMATEM, ZRAKEM A ČICHEM „ JAK VONÍ JARO“ SEZENÍ V KRUHU NA ZAHRADĚ- NEJPRVE POZNÁVÁNÍ ROSTLIN NEBO BYLIN ČICHEM ( POVÍDÁNÍ O VŮNÍCH). POTÉ POUZE HMATEM BEZ ZRAKOVÉ KONTROLY POPSAT DANOU ROSTLINU. NAKONEC HRY SI KAŽDÝ VYBERE Z NÁDOBY S KYTICÍ ŽIVÝCH ROSTLIN TU, KTERÁ MU JE NEJMILEJŠÍ A KTERÁ MU MŮŽE BÝT INSPIRACÍ K SAMOTNÉMU TVOŘENÍ.
PRACOVNÍ ČINNOST DĚTI SI VYBEROU TVAR I BARVU PŘEKLIŽKY, KTERÝ SE JIM ZDÁ BÝT NEJVHODNĚJŠÍ. POTÉ SI NA PŘEKLIŽKU TUŽKOU NAČRTNOU STYLIZOVANÝ ZJEDNODUŠENÝ TVAR ( OBRYS) ROSTLINY. TENTO OBRYS PAK CELÝ VYPLNÍ ZATLUČENÝMI HŘEBÍČKY. V ZÁVĚREČNÉ ČÁSTI SI DĚTI VYBEROU PROVÁZKY NEBO BAREVNÉ VLNY A CELÝ OBRYS ROSTLINY JEDNODUŠE MEZI HŘEBÍČKY PROPLETOU.VYTVOŘÍ TAK BAREVNOU VÝPLŇ. AŽ VŠECHNY DĚTI PRÁCI DOKONČÍ NAINSTALUJÍ SI SVÉ DÍLO DO PROSTORU ŠKOLNÍ ZAHRADY A POZVOU OSTATNÍ NA MALOU VERNISÁŽ.
ILUSTRAČNÍ FOTOGRAFIE Z vlastní tvorby s dětmi