Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
Smyslová ústrojí Funkce:
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
Smyslové vnímání Sluch
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Sluch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Smyslové orgány.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie Smyslová ústrojí Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY C

Název Smyslová ústrojí Autor Mgr. Kateřina Žáková Předmět Přírodopis Doporučený ročník Tercie Forma Výklad, procvičování, opakování Pomůcky Torzo lidského těla, modely oka, ucha, výukové plakáty k tématu smyslová ústrojí Poznámky

Smyslová ústrojí čich, chuť, hmat, sluch, zrak čelní lalok – čich Vyjmenuj základní smysly. Uveď laloky koncového mozku, ve kterých se nacházejí centra jednotlivých smyslových orgánů. čich, chuť, hmat, sluch, zrak čelní lalok – čich temenní lalok – kožní citlivost, chuť spánkový lalok – sluch týlní lalok - zrak

Smyslová ústrojí (čidla) zachycují informace o změnách vnějšího i vnitřního prostředí jsou v nich smyslové buňky (receptory) – reagují na podráždění ke každému smyslovému orgánu patří dostředivá nervová dráha (vede informace do CNS)

Čich čichové receptory - čichové buňky uložené v nosní sliznici – v horní části dutiny nosní čichové buňky – dráždí je plynné látky ve vdechovaném vzduchu rozpuštěné v sekretu nosní sliznice nervová vlákna vedou z čichových buněk do čichového centra - čelní laloky koncového mozku

1

Čich podílí se na zvýšení činnosti trávicích žláz Jaký význam má pro nás čich? podílí se na zvýšení činnosti trávicích žláz varuje nás před látkami ohrožujícími zdraví !ne všechny látky ohrožující zdraví je čich schopen zaznamenat (např. CO)!

Čich při zánětech horních cest dýchacích, u kuřáků Kdy je činnost čichu omezena a kdy se zvyšuje? při zánětech horních cest dýchacích, u kuřáků při hladu čich se vyznačuje rychlou adaptací = snížení citlivosti vůči podnětu při jeho delším působení

Chuť chuťové buňky jsou v chuťových pohárcích (papily) – jsou na jazyku a ve sliznici měkkého patra chuťové buňky zaznamenávají látky rozpouštěné ve vodě a slinách centrum chuti – temenní lalok koncového mozku

Chuť sladkost, slanost, kyselost, hořkost Vyjmenuj základní chuťové vjemy. Popiš jejich rozmístění na jazyku podle obrázku. sladkost, slanost, kyselost, hořkost 2

Chuť Jaký význam má pro člověka chuť? reflexní vylučování slin a dalších trávicích šťáv, výstraha před škodlivými látkami

Chuť Kdo je to degustátor? ochutnávač – člověk, který má jemnější chuť (lépe vyvinuté chuťové buňky) a dokáže rozlišit kvalitu potravin

Hmat receptory jsou uloženy v kůži a ve sliznicích dutiny ústní a nosní jsou uzpůsobeny k vnímání tlaku, chladu, tepla, bolesti mechanoreceptory – vnímají tlak a dotyk termoreceptory – vnímají změnu teploty centrum hmatových vjemů - temenní lalok koncového mozku

Hmat Kde se na těle vyskytuje nejvíce nervových zakončení pro dotyk? v dlaních, na konečcích prstů, na chodidlech, rtech a jazyku, na čele

Hmat důležitý úkol hmatu - zaznamenání bolesti receptory bolesti - v kůži, ve tkáních a orgánech bolest je varování před úrazem nebo onemocněním

Hmat vytvořil slepecké písmo – Braillovo písmo, které se čte hmatem Čím se proslavil Louis Braille? vytvořil slepecké písmo – Braillovo písmo, které se čte hmatem

Sluch orgánem sluchu je ucho - má 3 části: vnější ucho – ušní boltec, vnější zvukovod, bubínek střední ucho – dutina středního ucha se 3 sluchovými kůstkami = kladívko, kovadlinka, třmínek vnitřní ucho – ve skalní kosti - blanitý hlemýžď se sluchovými buňkami a ústrojí pro vnímání polohy a pohybu těla

3

Sluch Eustachova trubice Jak se jmenuje trubice, která spojuje dutinu středního ucha s nosohltanem? Jaká je její funkce? Eustachova trubice vyrovnání tlaku mezi uchem a vnějším prostředím

Sluch zvukové vlny jsou zachyceny ušním boltcem -˃ procházejí zvukovodem -˃ rozkmitají bubínek -> chvění se přenáší na kladívko, kovadlinku a třmínek -> zvukové vlny se dále přenáší na oválné okénko a do vnitřního ucha -> blanitý hlemýžď obsahuje tekutinu a sluchové buňky s brvami, které zaznamenávají vlnění tekutiny -> vibrace vede sluchový nerv do spánkového laloku mozkové kůry

Rovnovážné ústrojí součást vnitřního ucha - ve skalní kosti tvoří ho 3 na sebe kolmé polokruhové kanálky a 2 váčky – vejčitý a kulovitý 4

Rovnovážné ústrojí Čidlo pro vnímání pohybů hlavy 3 na sebe kolmé polokruhovité kanálky – vyplněné rosolovitou tekutinou - ve stěnách jsou smyslové buňky s brvami, které jsou drážděny rotačním pohybem hlavy

Rovnovážné ústrojí Čidlo pro uvědomění si polohy hlavy 2 váčky – vejčitý a kulovitý – obsahují rosolovitou tekutinu s krystalky CaCO3, ve stěnách smyslové buňky, krystalky podráždí buňky při změně polohy hlavy

Rovnovážné ústrojí Ve které části mozku je centrum rovnováhy a koordinace pohybů? v mozečku

Zrak orgánem zraku je oko v očnici, chrání ho nadočnicový oblouk s obočím, pohyblivá víčka s řasami spojivka = blanka tvořící sliznici víček slzné žlázy ústí do spojivkové štěrbiny, zvlhčují oko, zbavují ho nečistot, slzným kanálkem odtékají do nosní dutiny okohybné svaly pohybují okem

5

Zrak Stavba oka bělima – vnější vrstva oka - udržuje stálý tvar oka, chrání ho, v přední části přechází v průhlednou rohovku cévnatka - střední vrstva oka – prokrvená, vyživuje jednotlivé části - vpředu přechází v barevnou duhovku - uprostřed duhovky je otvor = zornice - stahováním svalů duhovky se mění její velikost – řídí se množství světla dopadajícího do oka

Zrak Stavba oka za zornicí je průhledná pružná čočka - je zavěšena na řasnatém tělese připojeném na cévnatku Co je to akomodace? změna tvaru čočky (stahem řasnatého tělesa) – při pohledu na blízké předměty je vypouklejší, při pohledu na větší vzdálenost se zužuje

Zrak Stavba oka sítnice – vnitřní vrstva oka - 2 typy světločivných buněk: tyčinky - černobílé vidění - významné při nedostatečném osvětlení čípky - barevné vidění - za dobrého světla – reagují na červené, zelené nebo modré světlo – ostatní barvy jsou kombinací těchto tří

Zrak Vysvětli pojmy žlutá skvrna a slepá skvrna. žlutá skvrna – naproti čočce - v sítnici je nejvíce světločivých buněk slepá skvrna – zrakový nerv zde vystupuje z oka – žádné tyčinky ani čípky

Zrak Stavba oka sklivec – průhledná rohovitá hmota - vyplňuje vnitřní prostor oka přední oční komora - mezi rohovkou a čočkou je vyplněná komorovou tekutinou zrakový nerv – vede vjemy do týlního laloku mozkové kůry

DÚ 1. Uveď nejznámější onemocnění a vady sluchu a stručně je charakterizuj. 2. Čím jsou způsobeny šilhavost, barvoslepost, šeroslepost, slepota. 3. Podrobně charakterizuj nejběžnější oční vady – krátkozrakost a dalekozrakost. Jak se korigují? 4. Vysvětli pojmy šedý zákal a zelený zákal.

Opakování 6

Opakování 7

Opakování 8

Použitá literatura Vaněčková, I.; Skýbová, J.; Markvartová, D.; Hejda, T.: Přírodopis 8. Plzeň, Fraus 2006. Černík, V.; Bičík, V.; Martinec, Z.: Přírodopis 3. Praha, SPN 2003. Trojan, S.; Schreiber, M.: Atlas biologie člověka. Praha, Scientia 2007. Novotný, I.; Hruška, M.: Biologie člověka pro gymnázia. Praha, Fortuna 1995.

Obrázky Obrázky č. 1 - 8 – knihovna prostředků ActivInspire, upravila Kateřina Žáková, zakova@gymcaslav.cz.