Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
- podstata, veličiny, jednotky
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Světelné jevy Optická prostředí Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
O základních principech
Světlo - - podstata, lom, odraz
Světelné jevy Optika I..
zpracovaný v rámci projektu
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Světelné jevy a jejich využití
zpracovaný v rámci projektu
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
OPTIKA.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_343
Zpracovala: ing. Alena Pawerová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Zdroj světla. Šíření světla
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_601_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Světlo.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
zpracovaný v rámci projektu
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
zpracovaný v rámci projektu
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
zpracovaný v rámci projektu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Stín (Učebnice strana 157 – 159)
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Světelné jevy Stíny Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Šablona:III/2 – Inovace.
Název projektu: Škola a sport
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie Datum vytvoření
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
19.1 Světelné jevy – šíření světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_FYZIKA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
zpracovaný v rámci projektu
Zatmění Slunce a Měsíce Fáze Měsíce
zpracovaný v rámci projektu
Třída 3.B 3. hodina.
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Transkript prezentace:

Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1/dum č. 15 Předmět: Fyzika Třída:VII. Ověření ve výuce dne:

Jméno autora : Mgr. Lubomír Křapka Škola : Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Bojanov 90 Ročník : sedmý Předmět : Fyzika Klíčová slova : zdroj světla, optické prostředí, stín a polostín, zatmění Slunce a Měsíce

Světelné jevy - I.

Světelné zdroje jsou zdroje elektromagnetického záření o vlnové délce v rozsahu 350 nm – 700 nm: Tělesa o vysoké teplotě - vlákno žárovky, oheň, Slunce, hvězdy, … Plyny při průchodu elektrického proudu – zářivka, blesk Luminiscence (studené světlo) – TV obrazovka, světluška Ostatní tělesa nejsou zdroji světla, vidíme je proto, že světlo odrážejí! Světelné zdroje dělíme na: Bodové – světlo se šíří z jednoho bodu všemi směry Plošné – světlo se vyzařuje z plochy 1. Zdroje světla, optická prostředí

Optické prostředí = šíří se jím světlo (je tvořeno proudem částic – fotonů, proto se šíří i vakuem) Druhy optických prostředí: Průhledné Průsvitné Neprůhledné Čiré – propouští světlo všech barev Barevné – propouští světlo pouze jedné barvy Světlo se šíří přímočaře! – důkaz: tělesa umístěné na jedné přímce se překrývají, využití: zaměřování – stavby, geodeti

Stín je prostor, kam nedopadá světlo z žádného světelného zdroje zdroj Promítací stěna Neprůsvitné těleso zdroj Stín 2. Stín, fáze Měsíce, zatmění Slunce a Měsíce zatmění Slunce a Měsíce

 Polostín je prostor, kam dopadá světlo jen z některých zdrojů nebo jejich části Polostín Plný stín

Měsíc je těleso asi 6x menší než Země, obíhá ve vzdálenosti asi km Jeden oběh trvá přibližně 29,5 dní K Zemi je natočen stále stejnou stranou Vidíme ho díky světlu odraženému od Slunce Měsíc, měsíční fáze

Sluncem je osvětlená odvrácená strana Měsíce – na Zemi Měsíc nevidíme - NOV Měsíc se pohybuje kolem Země a po 7 dnech přichází 1.čtvrť Po dalších 7 dnech se Měsíc dostává za Zemi (z hlediska Slunce) a pokud se nedostane do jejího stínu, pozorujeme úplněk (tj. celou osvětlenou část) Po 3.týdnu pohybu přichází 3.čtvrť Na Zemi pozorujeme polovinu osvětlené části – jako písmeno D. Úplněk. Ze země je vidět celá osvětlená část Měsíce. Na Zemi pozorujeme opět polovinu osvětlené části – jako písmeno C.

K těmto jevům dochází, pokud se Slunce, Země a Měsíc dostanou do jedné přímky Stín Měsíce dopadající na Zemi = zatmění Slunce Pokud se Měsíc v úplňku dostane do stínu Země = zatmění Měsíce Vzácnější je zatmění Slunce: Stín Měsíce zanechává na Zemi jen poměrně úzkou „stopu” a zatmění Slunce proto vidí jen lidé v tomto pásu Naproti tomu Měsíc ve stínu Země vidí všichni, kdož jsou na „noční“ straně Země (pokud nespí ) Zatmění Slunce a měsíce

Zatmění Slunce Zatmění Měsíce

Světlo se šíří obrovskou rychlostí – ve vakuu km/s! – pro srovnání: nejrychlejší rakety získávají rychlost kolem 16km/s … Rychlost světla označujeme c Stejnou rychlostí se šíří i radiové vlny V ostatních optických prostředích (vzduch, sklo, voda) se světlo šíří nepatrně pomaleji 3. Rychlost světla

Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 7. ročník základní školy, Prometheus, ISBN Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 9. ročník základní školy, Prometheus, ISBN Jáchim F., Tesař., Fyzika pro 7.ročník základní školy, SPN, ISBN Rauner K. a kol., Fyzika 7., Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN Bohuněk J., Pracovní sešit k učebnici fyziky 8, Prometheus, ISBN Rauner K. a kol., Fyzika 8 Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN Odkazy a použitá literatura Odkazy a použitá literatura :

[ PTP] Optika i. + II.ppt - Fyzika on-line [Clipart] / Odkazy na web