Význam barvy v reakci ptačího predátora na aposematickou kořist Alena Cibulková školitel: Petr Veselý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka háčkovaného prádla pro rok 2012 – skladem k Lenka Doležalová
Advertisements

VLIV SVALOVÝCH DYSBALANCÍ NA POSTAVENÍ PÁNVE U KARATISTU
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 9. ročník (27. – 39. úloha) VIII. označení digitálního.
MINISTRANTI NAPAJEDLA
Test dobré shody 2 test.
Reakce P. major a P. caeruleus na Graphosoma lineatum Petr Veselý školitel: Silvie Barcalová.
Silvie Barcalová školitel: RNDr. Roman Fuchs
Magisterská práce Petr Veselý Školitel: Roman Fuchs
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
školitel: RNDr. Roman Fuchs, Csc.
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Jak koňadra pozná ruměnici Petr Veselý Školitel: Roman Fuchs.
Bengálský oheň Richard Horký. Bengálský oheň Jedná se o reakci, která se používá v zábavné pyrotechnice Jedná se o směs škrobu, chlorečnanu draselného.
Využití v systematické biologii
Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na nechráněnou aposematickou kořist Školitel: Mgr. Petr Veselý.
SAFÍR.
Rozpoznávání aposematické kořisti sýkorou koňadrou
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
1. Přírodopis 7.ročník Plazi - ještěři.
Galerie optických klamů
Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na chráněnou aposematickou kořist Dana Luhanová Školitel: Petr Veselý.
Jantarová stezka od Oborského dvora Studánka na Troubkách.
Lineární regrese.
Biostatistika 6. přednáška
Barvy z fyzikálního a psychologického hlediska
PLAMÉNEK (clematis) PLAMÉNEK (clematis)  Clematis, rod dvouděložných rostlin z čeledi pryskyřníkovitých.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Antipredační chování ťuhýka obecného (Lanius collurio) Anna Falkenauerová Školitel: RNDr. Roman Fuchs, CsC.
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Mašek P., Tvardíková K., Bažant M., Fuchs R.
Optické klamy a jevy Test Petr Okrajek.
Aneb Petr Veselý Roman Fuchs. Východiska řada pokusů srovnávající aposematickou a uměle „odaposematizovanou“ variantu nepoživatelné kořisti odstraněno.
Název úlohy: 2.14 Barvy světla
Ohrožené druhy živočichů II.
Barva květů jarních rostlin I.
Majkl maká, Štetke školí. Takže … Knight a Temple (1986) - nebráněná hnízda jsou častěji zničená Tryjanowski et al. (2000) - 46 % ztrát způsobeno predací.
H ODNOCENÍ KUKUŘIČNÝCH HYBRIDŮ  AUTOR : Ing. M. BRUCKNEROVÁ  ŠKOLITEL: Doc. B. ČERMÁK  ZF JU ČESKÉ BUDĚJOVICE.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Cože?.
Colours Učivo anglického jazyka pro 3. ročník základní školy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník AUTOR: Mgr. Veronika Černá NÁZEV: VY_32_INOVACE_20 TEMA: Zmrzlina – dělení desetinných čísel přirozeným.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace GEOMETRICKÉ TVARY Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře.
Rozklad světla optickým hranolem
PŮLENÉ OBRÁZKY DOKRESLOVÁNÍ, BARVY.
Sortiment JOVI Pro školy a školky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
EU_32_sada 2_07_PV_Počasí-koloběh vody_Duch
Osnova 1 Úvodní snímek 2 Fotogalerie 3 Barvy 4 Délka 5 Kdy vychází
Olympijské DISCIPLÍNY VE VODNÍCH SPORTECH
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_54_F7
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 2
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Petrů, Macháčková, Körberová
Kolářová, Marková, Pecha 8.B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková
Vezmi si malý papírek , zmáčkni F5 a počkej !
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Mícháme barvy vnímání.
Transkript prezentace:

Význam barvy v reakci ptačího predátora na aposematickou kořist Alena Cibulková školitel: Petr Veselý

Úvod Exnerová et al. (2006) - pokusy s mutanty ruměnice pospolné Pyrrhocoris apterus Cíle 1.Porovnání s výsledky Exnerové, aneb Jak je vnímání ptačích predátorů ovlivněno dalšími znaky kořisti (vzor, tvar, způsob pohybu…) 2. Jak jsou ptačími predátory vnímány barvy které se: a) v přírodě vyskytují jen vzácně (modrá, fialová), b) v přírodě působí spíše krypticky (zelená)

Sýkora koňadra (Parus major), šváb argentinský (Blaptica dubia) Papírové štítky různých barev, vzor ruměnice pospolné (Pyrrhocoris apterus) Metodika Veselý a Fuchs (in press) - pokusy s ruměnicí, švábem Blaptica dubia a papírovými štítky

Metodika barvaRGBCMYK ČERVENÁ ORANŽOVÁ ŽLUTÁ BÍLÁ MODRÁ FIALOVÁ ZELENÁ HNĚDÁ Štítky a použité barvy

Metodika Sledované a vyhodnocované aktivity požírání (feeding) – četnost, latence napadání (handling) – četnost, latence zkoumání zblízka – latence

handling a feeding – četnosti Barva štítku má vliv na napadání a požírání kořisti (ANOVA: handling: F 160,7 = 31,4, p = 0,000052; feeding: F 160,7 = 35,9, p = 0,000008). Graf závislosti napadání a požírání kořisti sýkorou na barvě kořisti Nejsou žrány ani napadány Jsou napadány i žrány Výsledky

handling a feeding – latence Barva štítku ovlivňuje dobu, po jaké sýkory na kořist zaútočí (handling: Pearson Chi-square: 49,1977, df = 7, p < 0,000001; feeding: Pearson Chi-square: 58,4533, df = 7, p < 0,000001). Graf závislosti latence napadání a požírání kořisti sýkorou na barvě kořisti Výsledky

zblízka – latence Barva štítku ovlivňuje dobu, po jaké se sýkory přiblíží ke kořisti (ANOVA: F 160,7 = 3,6242 p = 0,001215). Graf závislosti latence zkoumání kořisti sýkorou zblízka na barvě kořisti Výsledky

vliv barvy štítku na celkové chování sýkor (RDA) Monte Carlo test: první osa vysvětluje 23,1 % variability dat, F = 45,650, p = 0,0020 Výsledky

Diskuse 1.Porovnání s výsledky Exnerové - stejné, červená a oranžová působí výstražně, nejsou napadány - žlutá a bílá jsou také chráněny, ale podstatně méně - štítek funguje na švábovi, tedy hlavním signálem ruměnice je barva 2. Nepřírodní barvy - fialová a modrá působí také výstražně, ale méně (podobně jako žlutá a bílá) - zelená barva není chráněna vůbec (vzor tedy nehraje roli) - otázka pro entomology: jak vysvětlit rozdíly v latenci napadání žlutá a modrá x bílá a fialová