Název materiálu: ROMANTISMUS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenská kultura Kulturní instituce v ČR ; VY_32_INOVACE_D3_09
Advertisements

 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ
zpracovaný v rámci projektu
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inovativní metody v prvouce, vlastivědě a zeměpisu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Vztahy mezi Čechy a Němci
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_415_PRAHA-MATKA MĚST Téma: PRAHA, HISTORICKÉ.
Národní divadlo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_12 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Románský sloh.
VY_32_INOVACE_DEJEPIS_19 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Baroko.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_7 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Název materiálu: ÚČINNOST
Konec 18. století a počátek 19. století
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Romantismus Umění 19. století.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Pietrová. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.01/Pv.
Autor výukového materiálu:
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
KLASICISMUS.
Klasicismus a romantismus
zpracovaný v rámci projektu
Empír - (z lat. empire = císařství )
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Název materiálu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_01_ Klasicismus.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Umění a kultura, Výtvarná.
zpracovaný v rámci projektu
REALISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Novověk: Soutěž ve dvojicích.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Praha,
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
PŘÍRODNÍ A KULTURNÍ BOHATSTVÍ
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Romantismus Název školy
Registrační číslo projektu:
Téma: Praha - kvíz Vytvořil: Mgr. Aleš Sucharda VY_32_Inovace/8_453 Dne:
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Portréty literárních osobností světové literatury.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_6 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Kultura 2. poloviny 19. století, Národní divadlo
Umělecké směry 19. století
Romantismus.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Architektura do začátku 20. století.
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Kultura 1. poloviny 19. století
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Romantismus.
Transkript prezentace:

Název materiálu: ROMANTISMUS Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/21.0657 Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: ROMANTISMUS Autor: Mgr. Libuše Jurczeková HRAZENO Z EU OP - VK

Anotace Ročník Očekávaný výstup Vzdělávací oblast Klíčová slova Prezentace je určena k rozšíření učiva výtvarné výchovy v 8. ročníku v návaznosti na učivo literární výchovy a dějepisu. Poskytuje přehled základních znaků romantismu, poznání typických staveb a příklady památek ve světě i na našem území. Ročník Osmý Očekávaný výstup Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Žáci interpretují vizuálně obrazná vyjádření minulosti, vybírají a pojmenovávají co nejširší škálu prvků vizuálně obrazného vyjádření, uplatňují osobitý přístup k realitě. Vzdělávací oblast UMĚNÍ A KULTURA Klíčová slova Romantismus, cit, vášeň, krajinomalba, světelný kontrast Vytvořeno  Říjen 2011

VZNIK filozofický a umělecký směr konce 18. a začátku 19. století reakce na převahu rozumu v osvícenství a strohý akademismus klasicismu podněty: hrůzy válek (Napoleonské války) touha měšťanů po vzdělání a kultuře NAPOLEONSKÉ VÁLKY: Válečný konflikt mezi lety 1803 a 1815, Napoleon Bonaparte (francouzský císař) chtěl rozšířit moc Francie. Válka měla několik fází a zapojilo se do ní mnoho evropských států (Francie, Velká Británie, Rakousko, Rusko, Prusko…). Nakonec byl Napoleon poražen v bitvě u Waterloo a ve Francii se k vládě vrátil rod Bourbonů. Více: http://cs.wikipedia.org/wiki/Napoleonsk%C3%A9_v%C3%A1lky Napoleonské války Bitva u Slavkova od François Gérarda (jedna z důležitých bitev, „bitva tří císařů“ , Slavkov u Brna)

ZNAKY heslo: „Ven z muzeí a galerií do přírody“ místo kázně, symetrie a rozumu zdůrazňuje cit, vášeň, dojetí, obrazotvornost náměty: divoká a nespoutaná příroda – útesy, propasti, lesy, moře nespoutaný jedinec – člověk ve chvílích vypětí a bolesti, snění historie, pohádky, pověsti, mýty literární díla (Goethe, Dumas, Hugo, Mácha) Vzpomenete si na známé světové či české autory romantismu? Jejich hrdinové jsou vyvrženci společnosti, prožívají nešťastné lásky, v dílech je opěvována nádhera přírody. Patří mezi ně například: Karel Hynek Mácha – Máj (nešťastná láska Viléma Jarmily, opěvování přírody) Victor Hugo – Chrám Matky Boží v Paříži (krásná cikánka Esmeralda, miluje ji škaredý zvoník Quasimodo, oba dva zavrženi společností, umírají) Poutník nad mořem mlhy od Casapara Friedricha Childe Haroldova pouť, obraz Josepha Mallorda Williama Turnera http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/35/Childe_harold.jpg/300px-Childe_harold.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Caspar_David_Friedrich_032.jpg/210px-Caspar_David_Friedrich_032.jpg

ARCHITEKTURA Kostel sv. Pavla v Ostravě Vítkovicích Westminsterský palác v Londýně prosazuje se historizující pohled (vlastní romantická architektura neexistuje, byly napodobovány styly předešlých epoch) hlavně napodobování středověku gotika – NEOGOTIKA : válcovité věže, cimbuří… rekonstruují se staré gotické stavby Anglie , Francie http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Palace.of.westminster.arp.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Ostrava%2C_Kostel_svat%C3%A9ho_Pavla.JPG

NEORENESANCE : Opera Garnier v Paříži Opéra Garnier v Paříži Letohrádek Kolonáda NEORENESANCE : Opéra Garnier v Paříži Národní divadlo v Praze http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Valtice_colonnade.jpg Vzpomenete si na některé znaky renesance? Zámecký skleník v Lednici návrat k antice vyrovnanost, harmonie, jednota mohutné kopule, sloupořadí a arkády půlkruhové okno http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Z%C3%A1mek_Lednice_-_Palmov%C3%BD_sklen%C3%ADk.jpg znaky renesance stavba nd Janův hrad – umělá zřícenina jsou zakládány přírodní parky s umělými jeskyněmi, zříceninami, altány (ukázky z Lednicko-valtického areálu) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Paris_Opera_full_frontal_architecture%2C_May_2009.jpg/800px-Paris_Opera_full_frontal_architecture%2C_May_2009.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7f/Januv_hrad_Lednice.jpg/800px-Januv_hrad_Lednice.jpg

SOCHAŘSTVÍ zachycuje vypjaté scény, zápasy… sousoší Marseillaisa na Vítězném oblouku v Paříži zápasy zvířat – Antoin Barye http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Rittenhouse_Square_-_autumn_-_IMG_6554.JPG/800px-Rittenhouse_Square_-_autumn_-_IMG_6554.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/TigreD%C3%A9vorantUnCerf_Mus%C3%A9ePiscineRoubaix_Antoine-Louis-Barye.jpg/800px-TigreD%C3%A9vorantUnCerf_Mus%C3%A9ePiscineRoubaix_Antoine-Louis-Barye.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9a/Paris_ArcDeTriomphe_left_bas-relief.JPG/419px-Paris_ArcDeTriomphe_left_bas-relief.JPG

MALÍŘSTVÍ Rozvíjí se hlavně KRAJINOMALBA - krajina vzniká až v ateliéru spojováním motivů vypjaté historické scény založené na barevném a světelném kontrastu osamocení hrdinové tráví mnoho času v přírodě PŘEDSTAVITELÉ: Theodore Géricault francouzský malíř dílo: Vor Medůzy http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/Th%C3%A9odore_G%C3%A9ricault_-_Le_Radeau_de_la_M%C3%A9duse.jpg/800px-Th%C3%A9odore_G%C3%A9ricault_-_Le_Radeau_de_la_M%C3%A9duse.jpg

Eugéne Delacroix Alžírské ženy Dantova bárka Vraždění v Chiu Francouz, jeden z nejvýznamějších malířů 19. století ilustroval různé práce Williama Shakespeara, skotského spisovatele Waltera Scotta a německého spisovatele a básníka Johanna Wolfganga von Goetha Alžírské ženy Dantova bárka http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Eug%C3%A8ne_Ferdinand_Victor_Delacroix_014.jpg/762px-Eug%C3%A8ne_Ferdinand_Victor_Delacroix_014.jpg Vraždění v Chiu http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/Eug%C3%A8ne_Ferdinand_Victor_Delacroix_006.jpg/800px-Eug%C3%A8ne_Ferdinand_Victor_Delacroix_006.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_Le_Massacre_de_Scio.jpg

ČESKÉ ZEMĚ spjat s hnutím národního obrození charakteristický prvek je historismus dotvářejí se gotické památky a očisťujíce od cizích prvků – purismus Lednice, Hluboká, záchrana sv. Víta Vliv rakouské a německé architektury se projevil ve stavbě Národního divadla Znáte z českého jazyka pojem národní obrození? Dokážete jej vysvětlit? V 17. století došlo k úpadku českého jazyka, na úřadech a ve školách se používala němčina, česky mluvili jen vesničané. Česká inteligence si uvědomila, že jazyk je důležitým prvkem národa a snažila se o jeho „vzkříšení“. Nejdříve bylo třeba rozšířit slovní zásobu (Dobrovský), poté začala vznikat literární díla v českém jazyce. Také byla otevřena divadla, ve kterých se hrálo česky, začaly vycházet české noviny atd. národní obrození ? nd odkaz http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/HL_1881-35_Bolest_na_%C4%8Das_-_radost_na_v%C4%9Bky%21_%28po%C5%BE%C3%A1r_N%C3%A1rodn%C3%ADho_divadla%29.jpg/113px-HL_1881-35_Bolest_na_%C4%8Das_-_radost_na_v%C4%9Bky%21_%28po%C5%BE%C3%A1r_N%C3%A1rodn%C3%ADho_divadla%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Prague_-_National_theater_2006-7-25.jpg/800px-Prague_-_National_theater_2006-7-25.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Hluboka_castle.jpg/220px-Hluboka_castle.jpg

Socha sv. Václava na Václavském náměstí v Praze http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Karlovy_Vary_20.JPG ARCHITEKTURA Socha sv. Václava na Václavském náměstí v Praze Josef Zítek – Mlýnská kolonáda v Karlových Varech Josef Schulz - Národní muzeum, po Zítkovi převzal stavbu Národního divadla spolu pracovali na návrhu Rudolfina Kněžna Libuše a Přemysl Oráč Malé okénko všeobecného přehledu: Národnímu divadlu se také říká: Bylo otevřeno operou (r. 1881 i 1883): slavného českého skladatele: SOCHAŘSTVÍ Práce na této soše trvaly 30 let, zajímavé je její prostorové řešení, celé váha (5,5 t) spočívá pouze na třech „kopytech“. Okolo ní jsou sochy dalších českých světců: sv. Prokopa, sv. Vojtěcha, sv. Ludmily a sv. Anežky. Stala důležitým místem pro setkávání lidí ať už v běžném životě, nebo při příležitostech velkých demonstrací či státních svátků. Zlatá kaplička J. V. Myslbek Činohra a Zpěvohra, Hudba, sousoší na Vyšehradě, jezdecká socha sv. Václava Bohuslav Schnirch trigy, Apollon a Múzy Antonín Wágner Libuše Bedřicha Smetany http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/LibuseaPremyslOrac.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%B3%D0%B0.%D0%9F%D0%B0%D0%BC%D1%8F%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%92%D0%B0%D1%86%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%83.jpg

MALÍŘSTVÍ Josef Mánes – malířská výzdoba orloje na Staroměstském náměstí v Praze – měsíce Jaroslav Čermák – historické náměty Julius Mařák – česká památná místa v Národním divadle, krajinomalba Návrat z pastvy, Julius Mařák kalendářní deska, Josef Mánes http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Julius_Ma%C5%99%C3%A1k_-_N%C3%A1vrat_z_pastvy.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Prag_-_Rathausuhr_Monatsarbeiten.jpg

ZDROJE www.wikipedia.cz http://commons.wikimedia.org