Přísudek Zpracovala: Mgr Přísudek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk – Mluvnice Výukový materiál lze použít k výkladu a procvičení učiva. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
PŘÍSUDEK Co dělá? Př podtrhneme vlnovkou
Druhy 1) SLOVESNÝ JEDNODUCHÝ a) jednoduchý slovesný tvar: Jirka píše. b) složený slovesný tvar: Jel jsem včera do práce.
2 ) SLOVESNÝ SLOŽENÝ způsobové sloveso (moci, smět, muset, mít, chtít) nebo fázové sloveso (začít, přestat, zůstat) infinitiv významového slovesa Musím už jít domů. Začněte pracovat na této úloze.
3) Přísudek vyjádřený citoslovcem Kočka hop na plot. (= skočila) Kanárek frr z klece. ( = vyletěl)
4) JMENNÝ SE SPONOU jméno+sponové sloveso být, bývat, stát se, stávat se Veronika byla zvědavá. (příd. jm.) Petr se stal hokejistou. (pods. jm.) Ten dům je náš. (zájm.) Ty boty mi jsou dobře. (přísl.) - beze spony: Škola-základ života.
Podtrhni přísudek a urči jeho druh. 1. Žák čte. __________ 2. Vrátili bychom se včas. ________ 3. Zahrádka je krásná. __________ 4. Musím se vrátit domů._______ 5. Nejsem na tuto práci příliš zvyklá. _________ 6. Sliby – chyby. ___________ 7. Chtěla bych jít ráno do města. 8. Před domem je cesta. ________ 9. Sestra je prodavačkou. __________ 10. Žába hop do vody. _________ 11. Žijeme na okraji města. _____________ 12. Odstěhovali jsme se kolem Vánoc. ______ 13. Nemusíš si dělat starosti.______ 14. Začínalo pršet._________ 15. Stavy zvěře se ve volné přírodě snižují. ______ 16. Po prohlídce zámku bychom se nejraději vydali na prohlídku města._________ 17. Zachovalo se nám jen velmi málo památek. ___ 18. Adam přestal kouřit._________ 19. Sestra je učitelkou základní školy.______ 20. Olda se vyučil truhlářem.___________
21. Milan je velmi zlobivý.___________ 22. Můžeš mě počkat před školou? 23. Počkej na mě.___________ 24. Kamínek cink do okna.____________ 25. Nejraději bychom plavali až na druhý břeh. ___ 26. Na lavičce seděly děti s babičkou. _________ 27. V nouzi poznáš přítele.__________ 28. Měla bych jít k lékaři. ________ 29. Petra se stala ředitelkou. _______ 30. Tomáš se stával nesnesitelným. ________ 31. Dana a Monika jsou neukázněné. __________ 32. Sýkorka ťuk na okno. ____________ 33. Teplé počasí dlouho nevydrží. _________ 34. Martin se stal žákem 7. třídy. ____________ 35. Monika je v nemocnici. _________ 36. Tváře mu hořely studem. ____________ 37. Po vítězství se hokejisté stali známými po celém světě. ________ 38. Smím si objednat? _______ 39. Chtěla bych kávu a čaj. ___________ 40. Pes nejlepší přítel člověka. ____________
Zdroje: STYBLÍK, V. – ČECHOVÁ, M. – HAUSER, P. – HOŠNOVÁ, E.: Český jazyk pro 7. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN. 1999. ISBN 80-04-25518-3 KVAČKOVÁ, J.: Opakujeme češtinu v 7. ročníku 1. díl. Brno: Nová škola. 2007. ISBN 80-85607-86-7 KRAUSOVÁ, Z. – TERŠOVÁ, R.: Český jazyk 7. 1 vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus. 2004. ISBN 80-7238-320-5