Železnice a silnice, konkurenti nebo partneři ? Ing. Pavel Lamacz člen představenstva
Hledání synergií Silniční dopravci dnes obchodně drží naprostou většinu přeprav spotřebního zboží Infrastruktura skladů a výroby je dnes přizpůsobena prakticky jen silniční dopravě – to je prostě fakt
Silnice x Železnice Silnice a železnice musí proto hledat společné plochy a omezit vzájemný konkurenční boj Železniční doprava a silniční „speditéři“, tedy stěhovací firmy, bývaly partnery již před více než sto lety I dnes je třeba vzájemně využít silných stránek obou druhů doprav
Železnice – partner silnice Železnice může vystupovat jako partner silnice dvěma způsoby: Jako dodavatel přepravy silničních návěsů a výměnných nástaveb (přičemž i železniční dopravce může tyto jednotky intermodální dopravy vlastnit) Jako partner silničního dopravce, zajišťující část přeprav přímo konvenční železniční dopravou
Systém Ro-La Naopak jako odepsaný lze hodnotit způsob přepravy celých kamionů, takzvaný systém RoLa
Přepravy návěsů Linka: Duisburg – Lovosice – Ostrava Využívána například firmou Hangartner pro přepravy pro Lego Linka: Rostock – Brno a Rostock Vídeň dopravce LKW Walter Linka: Charleroi (Belgie) – Lovosice přepravuje skleněné tabule k dalšímu zpracování v českých sklárnách
Přepravy pro řetězec Tesco na železnici Zvlášť zajímavým příkladem je vytěžování intermodálních návěsů ve směru Lovosice – Ostrava zboží retailového řetězce Tesco z jeho distribučního skladu v Postřižíně u Kralup nad Vltavou pro severomoravské prodejny
Příklad spolupráce železnice se silnicí Mattoni v úseku Kyselka – Prostějov hl.n. Spolupráce s Autodopravou Hanzalík Korunní v úseku Obrnice – Olomouc hl.n. Spolupráce s autodopravou M + L LOGISTIK
Další spolupráce železnice se silnicí Speciálním případem spolupráce mezi silniční a železniční dopravou jsou nadrozměrné zásilky Nadrozměrné zásilky jsou po silnici přepravitelné jen za zvláštních podmínek, ale po železnici bez problémů
Závěr Obecně lze říci, že železnice může v moderním distribučním řetězci nabídnout schopnost přepravy většího objemu zboží na delší vzdálenost, optimálně tzv. nočním skokem Naopak nemá příliš smysl konkurovat silniční dopravě v tzv. poslední míli, tedy při svozu a rozvozu zboží
Děkuji za pozornost