9_Shodná zobrazení II Posunutí v rovině je přímá shodnost, které každému bodu X roviny přiřazuje obraz X´ tak, že platí XX = s, kde s je daný vektor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníků
Advertisements

Stereometrie - Vzdálenosti, odchylky
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Shodná zobrazení.
Otáčení roviny.
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Osová afinita.
20_Obvody a obsahy rovinných obrazců -kružnice, kruh
Matematika Lichoběžník.
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
SHODNOST (středová, osová, posunutí, rotace)
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
12_ Shodná a podobná zobrazení - pracovní list
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
17_Řešení pravoúhlého trojúhelníka - pracovní list
16_ Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Úlohy z praxe
Řešený příklad č. 1 7_Konstrukční úlohy
Pravoúhlý trojúhelník
Téma: Shodnosti a souměrnosti
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
Postup konstrukce: 1) AB 2) k; k (A, r), r > |AB|/2 3) l;l(B, r)l
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
Abychom se dokázali pohybovat a vnímat svět kolem nás potřebujeme geometrickou představivost. Geometrie podporuje naše prostorové vnímání. Patří k nejstarším.
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Rovnoběžné promítání. Nevlastní útvary. Osová afinita v rovině.
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín PARABOLA.
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Volné rovnoběžné promítání - řezy
2_Rozdělení úhlů podle polohy
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Deskriptivní geometrie DG/PÚPN
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
Otáčení roviny - procvičení
VY_42_INOVACE_417_OSOVÁ SOUMĚRNOST 1
SHODNÁ A PODOBNÁ ZOBRAZENÍ
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Množina bodů dané vlastnosti
Osová afinita. je zobrazení, ve kterém bodu odpovídá bod a přímce přímka je zobrazení, ve kterém bodu odpovídá bod a přímce přímka je určena osou a dvojicí.
Středová souměrnost.
Shodné zobrazení Obrazem libovolné úsečky AB
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
MNOŽINY VŠECH BODŮ DANÉ VLASTNOSTI
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Osová souměrnost.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Osová souměrnost.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Posunutí.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Známe-li délku úhlopříčky.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
PLANIMETRIE MATEMATIKA - 2.ROČNÍK Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
FUNKCE, KONSTRUKČNÍ ÚLOHY Převody jednotek, funkce, konstrukční úlohy, osová a středová souměrnost.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
Shodná zobrazení.
Transkript prezentace:

9_Shodná zobrazení II Posunutí v rovině je přímá shodnost, které každému bodu X roviny přiřazuje obraz X´ tak, že platí XX = s, kde s je daný vektor (orientovaná úsečka, u níž je určeno, který krajní bod je počáteční a který je koncový). Vektoru s se říká vektor posunutí, jeho délka udává délku posunutí a jeho směr určuje směr posunutí Posunutí je jednoznačně tímto vektorem Posunutí nemá samodružné body

Sestrojení obrazu bodu X: Bodem X vedeme přímku p rovnoběžnou s orientovanou úsečkou s Sestrojíme kružnici k (X; r = |UV|) Určíme bod X´, jenž je průsečíkem přímky a kružnice k a platí, že úsečky UV a XX´mají stejnou orientaci. Sestrojení obrazu úsečky Obrazem libovolné úsečky AB v posunutí je úsečka A´B´ shodná a rovnoběžná s původní úsečkou.

Otočení Orientovaný úhel je úhel, u kterého je kromě velikosti určeno, které jeho rameno je počáteční a které koncové. AVB BVA Otočení (rotace) určené středem otočení S a úhlem otočení ϕ je shodné zobrazení (přímá shodnost), které: ▪ středu otočení S přiřadí bod S´, přičemž S = S´ (samodružný bod) ▪ bodu X různému od středu otočení přiřadí takový bod X´, že|SX| = |SX´|, | XSX´| = ϕ a XSX´ má stejnou orientaci jako úhel ϕ ▪ otočení je jednoznačně určeno středem otáčení S, velikostí úhlu otočení a daným smyslem otočení. ▪ otočením v kladném smyslu je proti směru hodinových ručiček ▪ otočení v záporném smyslu je otočení ve směru hodinových ručiček

Sestrojení obrazu bodu X otočením o úhel ϕ Sestrojíme polopřímku SX Sestrojíme úhel XSA, jehož velikost a orientace jsou rovny velikosti a orientaci úhlu ϕ Sestrojíme kružnici k (S, r = │SX│) Určíme bod X´, jenž je průsečíkem kružnice k polopřímky SA. Sestrojení obrazu úsečky

Úlohy na procvičení: Sestrojte pravidelný šestiúhelník ABCDEDF o straně délky = 3 cm. Sestrojte obraz šestiúhelníku v posunutí určeném orientovanou úsečkou AC. Sestrojte obraz čtverce ABCD v posunutí určeném orientovanou úsečkou DC a označte ho A´B´C´D´. Potom sestrojte obraz čtverce A´B´C´D´ v posunutí určeném orientovanou úsečkou AB a označte ho A´´B´´C´´D´´. Sestrojte kosočtverec ABCD o délce strany a = 5 cm a velikosti úhlu α = 60 °. Sestrojte obraz kosočtverce v osové souměrnosti s osou BC.

Zdroje: J. POLÁK. Přehled středoškolské matematiky. Státní pedagogické nakladatelství: Praha. 1972 J. Kováčik, I. Schulzová. Řešené příklady z matematiky pro základní školy a osmiletá gymnazia. Praha: ASPI, 2008 J. Petáková. Matematika příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.Prometheus: Praha. 1996 Z. Vošický. Matematika v kostce. Praha: Fragment, 2007 M. Krynický. realisticky.cz [online], Dostupný na http://www.realisticky.cz/ucebnice.php?id=2 M. Palková a spol.. Průvodce matematikou II. Brno: Didaktis., 2009 J. Doležal. Základy geometrie. [online], Dostupný na http://mdg.vsb.cz/jdolezal/StudOpory/ZakladyGeometrie/Planimetrie/Planimetrie.html J. Drahovzalová. Shodná zobrazení.[online], Dostupný na http/clanky.rvp.cz/clanek/c/G/1744/shodna-zobrazeni.html/