Rastrová grafika Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely
Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-4/Inf09 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci AutorMgr. Ludmila Faltýnková NázevRastrová grafika Očekávaný výstupProcvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie Vzdělávací oblast - oborVolitelné předměty - informatika Klíčová slovaRastrová, bitmapová grafika Druh učebního materiáluPrezentace Druhy interaktivityMotivace, procvičení a ověření znalostí Cílová skupinaŽáci Stupeň a typ vzděláváníZákladní škola II. stupeň Typická věková skupina ročník ZŠ Datum / období vzniku VMÚnor 2013
Rastrová grafika
je jeden ze dvou základních způsobů reprezentace obrazových informací v počítačové grafice celý obrázek je popsán pomocí jednotlivých barevných bodů - pixelů Body jsou uspořádány do mřížky Každý bod má určenu svou přesnou polohu a barvu v některém z barevných modelů Co je rastrová grafika
Barevné modely RGB (red- green – blue) Tento způsob popisu obrázků používá např. televize a digitální fotoaparát
Barevné modely CMY (cyan – magenta – yellow) – tiskárny
Rozlišení a barevná hloubka Kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje především rozlišení a barevná hloubka Za rozmístění a počet barevných bodů obvykle odpovídají zařízení, na kterém se obrázek zobrazuje – monitor, papír zobrazení na monitoru = rozlišení 72 DPI (dots per inch – bodů na palec) tisk na tiskárně = 300 DPI Pro převod fotografie, kreseb atd. do bitmapové grafiky slouží skener nebo digitální fotoaparát
Výhody rastrové grafiky Velmi snadné pořízení obrázku Pomocí skeneru Pomocí digitálního fotoaparátu
Příklady obrázků
Nevýhody velké nároky na zdroje (při vysokém rozlišení a barevné hloubce dosahuje velikost obrázku jednotek megabytů, v profesionální grafice běžně i více) změna velikosti (zvětšování nebo zmenšování) vede ke zhoršení obrazové kvality obrázku zvětšování obrázku je možné jen v omezené míře, neboť při větším zvětšení je na výsledném obrázku patrný rastr
Použití Úprava fotografií
Bitmapové editory Pro práci s vektorovou grafikou se používají bitmapové grafické editory Adobe Photoshop GIMP KDE editor
Možnosti editace Vybrání oblasti editace. Vykreslení přímek s definovanou paletou barev, velikosti, tvaru a tloušťky Vyplnění oblasti editace jednou barvou, barevným přechodem nebo a texturou Vepsat text s různými styly písma Odstraňováním tmavých, rozmazaných a jinak poškozeních oblastí z fotogragií, včetně odstranění červených očí Práce ve vrstvách Aplikace filtrů dělajících efekt ostření či zastření Převod do různých grafických formátů.
Formáty rastrové grafiky Používané formáty rozlišujeme jako nekomprimované a komprimované komprimované pak na formáty s bezestrátovou či ztrátovou kompresí BMP GIF JPEG PNG TIFF
Zdroje obrázků obrazky/20.jpg obrazky/20.jpg ).jpg 2).jpg
Konec prezentace