Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_02 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková Tematický celek Matematika Ročník prima víceletého gymnázia, 6.ročník ZŠ Datum tvorby březen 2012 Anotace V prezentaci jsou uvedeny definice týkající se dělení desetinného čísla desetinným číslem se zbytkem Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Dělení desetinného čísla desetinným číslem se zbytkem A) Čenda dostal za úkol vypočítat podíl 2,3 : 0,07 na jednotky. Pojď počítat s ním: 2,3 : 0,07 = 230 : 7 = 32 (zbytek 6) ,3 : 0,07 = 32 (zbytek ) „Ale kolik je zbytek? Je to zase číslo 6?“
Dělenec i dělitel jsou nyní stokrát menší než předtím. Proto bude zbytek také stokrát menší čili 0,06. 2,3 : 0,07 = 32 (zbytek 0,06) „Pro která čísla mám teď provést zkoušku?“ Zkoušku provádíme pro čísla, se kterými jsme začali počítat. Zk: 0,072, ,06 142, ,24
Nezapomeňte!!! Násobení a dělení má přednost před sčítáním a odčítáním. Nejprve však vypočítáme vždy to co je v závorkách.
Vypočítej podíl na jedno desetinné místo, urči zbytek a proveď zkoušku. Pak podíl zaokrouhli na jednotky: a) 8: 0,6b) 0,29 : 0,4c) 1,3 : 0,7 d) 0,98 : 0,03e) 4,25 : 1,1f) 5,603 : 0,23
A6 : 1,331 : 0,65,5 : 0,3381,3 : 1,3 B7 : 1,926 : 0,35,5 : 0,2387,6 : 1,3 Vypočítej podíl na desetiny, zapiš zbytek a udělej zkoušku. Zaokrouhli podíl na jednotky.
Vypočítej: a)0,4. 0,2 + 0,1b) 0,4 : 0,2 + 0,1 c) (0,4 + 0,1). 0,2d) (0,4 + 0,1) : 0,2 Násobení a dělení má přednost před sčítáním a odčítáním. Nejprve však vypočítáme vždy to co je v závorkách.
Zdroje: Vlastní tvorba doc. RNDr. Oldřich Odvárko, DrSc. doc. RNDr. Jiří Kadleček, CSc. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl 2. vydání