Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Fyziologie smyslových orgánů
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Smyslové vnímání Sluch
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Sluch.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Prezentace – výklad učiva
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem Jeho úkolem je vnímat zvuky vzniklé kmitáním pevných těles Je citlivý na kmitání o frekvencích 16- 20 000 Hz Ucho je tvořeno 3 oddíly: Zevní ucho- tvořeno boltcem a zevním zvukovodem- úkolem je zachycovat a vést zvuky- od středního ucha odděleno bubínkem Střední ucho- je uloženo v dutině spánkové kosti- tvořeno 3 kůstkami- kladívko, kovadlinka a třmínek- ne ně přenášeny vibrace bubínku, kůstky vibrace zesilují a přenášejí je do orgánů uložených ve vnitřním uchu Vnitřní ucho- tvoří tzv. kostěnný labyrint

Lidské smysly - sluch Vnitřní ucho- zde se nachází vlastní sluchové ústrojí. Je tvořeno tzv. kostěnným labyrintem s částmi: a/ předsíň b/kostěnný hlemýžď- vyplněný perilymfou c/ blanitý hlemýžď- vyplněný endolymfou- zde se nachází sluchový orgán- tzv. Cortiho ústrojí-, obsahující speciální vláskové buňky. V předsíňové části 2 okénka: oválné- zde nasedá třmínek+ kulaté- uzavřené blankou. Jak vzniká sluchový vjem? Zvuk rozkmitá bubínek, jeho kmity jsou přes kladívko, třmínek a kovadlinku přeneseny na oválné okénko. Dojde k rozkmitání tekutin (perilymfa, endolymfa), které podráždí vláskové buňky Cortiho orgánu. Sluchový vzruch je veden sluchovým nervem do sluchového kortexu- místo ve spánkovém laloku, kde dojde k dešifrování zvuku a vzniku zvukového vjemu

Rovnovážné ústrojí Součástí vnitřního ucha je také rovnovážné (statokinetické) ústrojí. Jeho funkcí je informovat mozek o poloze a pohybu hlavy (těla) a následně s pomocí mozečku udržet rovnováhu. Statokinetické ústrojí: Statické čidlo- vnímá polohu hlavy- je tvořeno vláskovými buňkami v gelovém obalu- při změně polohy hlavy jsou tyto vlásky drážděny přesýpávajícími se krystalky uhličitanu vápenatého tzv. otolity Kinetické čidlo- vnímá pohyby hlavy- nachází se v půlkruhovitých kanálcích. Také v nich jsou vláskovité buňky drážděné při pohybu přelévající se endolymfou.

Lidské smysly- čich Čichové ústrojí je tzv. chemoreceptorem- tzn. zaznamenává přítomnost chemických látek v plynném skupenství Je tvořeno čichovým epitelem, který se nachází na spodní straně čichové kosti (cca 2,5 cm X 2,5 cm) Vdechnutý plyn se rozpouští v tekutině na povrchu žlázového epitelu, tento roztok pak dráždí chemoreceptory čichového epitelu Čichový nerv vede vzruch do různých částí mozku- např. do hypothalamu (ten vyvolává slzení či kýchání při vdechnutí dráždivých látek) nebo do limbického systému- sídla emocí- pozitivní reakce na vůně, negativní na zápachy)

Lidské smysly- chuť Původním významem chuťového ústrojí bylo prozkoumávat potravu a vyhnout se tak pozření nebezpečných poživatin- zkažených nebo otrávených. Také chuťové ústrojí je chemoreceptorem Vnímá chemické složení látek ve vodním roztoku (sliny) Základem jsou chuťové pohárky- malá tělíska nálevkovitého tvaru umístěná na povrchu jazyka Člověk jejich pomocí vnímá 4 různé chuti- sladkou, kyselou, slanou a hořkou Chuť potravy vzniká kombinací těchto 4 základních chutí Chuťový vjem spouští reflexivně vylučování slin do úst, žaludeční a pankreatické šťávy do dvanácterníku.