Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Změna objemu kapalin a plynů při zahřívání nebo při ochlazování
Elektromagnet a jeho užití - test
Elektromagnet a jeho užití
Měření času – jednotky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Změna objemu pevných těles při zahřívání nebo při ochlazování
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti Plynů
Šíření zvuku prostředím
Hustota II. Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Magnetické pole cívky s proudem
Elektromagnetické záření 1. část
Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t.
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
Teploměr. Jednotky teploty
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_164_Teplota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Digitální učební materiál
Měření teploty.
Druhy teploměrů Prezentace do fyziky.
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření teploty LC.
Měření teploty.
Teplotní roztažnost pevných látek
Tato prezentace byla vytvořena
MĚŘENÍ ČASU A TEPLOTY.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Teplota Ing. Radek Pavela.
Teplota a její měření.
Hmotnost těles Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření hmotnosti tělesa
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Transformátor a jeho užití
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Opakované měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , prosinec.
Magnetické pole Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření času Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Magnetické indukční čáry
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vlastnosti látek II.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Andrea Kolářová Název : VY_32_INOVACE_1A_13_Teplota Téma: Prvouka.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Měření teploty.
Objemové změny těles s teplotou
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11 Teplota
Termika VY_32_INOVACE_05-42 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Výpisky z fyziky − 6. ročník
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.10_TEPLOMĚRY Název: Teploměry.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
Teplota – souhrnná cvičení I.
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VLASTNOSTI LÁTEK II teplota, čas.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 2013, březen

Teplota Veličina teplota se značí písmenem t. Jednotka teploty se nazývá Celsiův stupeň, značí se °C. 0°C odpovídá teplotě tajícího ledu, 100°C odpovídá teplotě varu vody. Teplotu pod nultým stupněm označujeme znaménkem minus (-5°C).

Teplotu měříme teploměry. Rtuťové a lihové teploměry, jsou založeny na objemové roztažnosti kapalin.

Objemová roztažnost kapalin a plynů Pokus 1: Změna objemu kapaliny při zahřívání

Teplotní objemová roztažnost kapalin

Objem kapalin se při zahřívání zvětšuje, při ochlazování zmenšuje. Objem různých kapalin se za stejných podmínek zvětšuje různě.

Proč nesmíme v létě nechat míč nebo jízdní kolo dlouho na slunci? Objem plynu se při zahřívání zvětšuje, při ochlazování zmenšuje. Otázka: Proč nesmíme v létě nechat míč nebo jízdní kolo dlouho na slunci?

Kapalinové teploměry Rtuťové - měření teplot: -38°C až 357°C Lihové - měření nižších teplot: -115°C až 78°C

Teploměr laboratorní Nádobka se rtutí nebo obarveným lihem spojená s tenkou trubicí, která je doplněna stupnicí. Roste-li teplota vzduchu, roste teplota kapaliny, její objem se zvětšuje.

Bimetalový teploměr Základem je bimetalový pásek svinutý do spirály. Na druhém konci je otáčivá ručička, umístěná nad teplotní stupnicí. Při zvýšení teploty se jeden kov roztahuje více než druhý. Spirála se zakrucuje, ručka ukazuje výchylku.

Lékařský teploměr Zkrácená stupnice Rozsah: 35,1°C - 42°C Dílek je 0,1°C

Lékařský teploměr Proč je teplota delší dobu stejná a nemění se podle okolního prostředí? Trubička je v jednom místě velmi zúžená. Při ochlazení v místě zúžení dojde k odtržení rtuti od sloupce v trubičce – rtuť neprojde. Rtuť musíme sklepnout!

Teploměry s digitální stupnicí Nejsou založeny na objemové roztažnosti. Převádějí změnu teploty pomocí speciálních snímačů na změny elektrických, magnetických a optických vlastností těles.

Použité zdroje KOLÁŘOVÁ, Růžena a BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 6. ročník základní školy. Dotisk 2. vydání. Nakladatelství Prometheus, spol. s r. o., Praha 4, 2006 . Učebnice pro základní školy. ISBN 80-7196-146-5. Zdroj obrázků: vlastní archiv.