VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v sochařství Auguste RODIN
Advertisements

VY_52_INOVACE_DEK_52 B A U H A U S
Významný avantgardní malířský a sochařský směr z počátku XX. století
První představitelé impresionismu
Expresionismus ve výtvarném umění
KUBISMUS a Pablo Picasso.
Výtvarné umění v 19. století II.
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
VY_52_INOVACE_DEK_45 SVĚTOVÉ A ČESKÉ SECESNÍ MALÍŘSTVÍ
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
Secesní architektura ve Španělsku
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
III. ročník, kombinace Pd-Vv
Kubismus I. Polovina 20. století.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KUBISMUS.
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
VY_52_INOVACE_DEK_48 Futurismus
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Umění první třetiny 20.století
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Umělecké směry 20. století
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_52_INOVACE_DEK_62 ARCHITEKTURA FRANCIE Le Corbusier
 století  Raná, vrcholná, pozdní  Dokonalost lidského těla Zachycení pocitů Pracuje s linií Důraz na rozum Kompozice je roztěkaná Renesance.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Secesní architektura v ostatních zemích Evropy a Ameriky
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_36 Impresionisté krajináři. Datum vytvoření: Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová.
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Impresionisté figurativního malířství
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_358 Název školyGymnázium,
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Geometrická abstrakce
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
EXPRESIONISMUS Jiří Salajka.
KUBISMUS.
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Evropské umění počátku 20. století
Meziválečná doba Malíři.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_10.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_18.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Edvard Munch: Jar.
KUBISMUS.
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS

EXPRESIONISMUS A KUBISMUS VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS Autor: Mgr. Martina Kokšteinová Datum vytvoření: 01. 08. 2013 „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová slova: expresionismus, Edvard Munch, Die Brucke, Blaue Reiter, kubismus, Pablo Picasso Anotace: výkladová prezentace pro získání informací na téma Expresionismus a kubismus, zodpovězení následného testu, hledání obrazů na internetu Způsob využití: výklad, test, práce na internetu

Expresionismus - exprese - „výraz“ - usiluje o přesvědčivé a naléhavé vyjádření vnitřních, většinou tragických nebo rozporuplných pocitů umělce - užívá nadsazené výrazové prostředky (deformace, karikatura)

Německo - vrcholným obdobím první dvě desetiletí 20. stol. - vznikají skupiny mladých umělců usilujících o provokaci proti akademickému umění - „Die Brücke“ (Most) – Drážďany - Der Blaue Reiter (Modrý jezdec) - Mnichov

Ernst Ludwig Kirchner Erich Heckel Max Pechstein Emil Nolde Die Brücke Ernst Ludwig Kirchner Erich Heckel Max Pechstein Emil Nolde

- inspirace z fauvismu, práce se zářivými barvami - prostor bez perspektivy - deformace a redukce skutečných tvarů - výrazné kontury - náměty: příroda, sociálně kritické vyjádření k velkoměstu a jeho typickým představitelům

Der Blaue Reiter - intelektuálnější směr, vyjádření konkrétních myšlenek, symbolů, četnost tvarů, přítomnost kompozice - mezinárodní skupina založena mnichovskými malíři

Přechod k abstraktnímu umění Franz Marc, August Macke Alexej Georgijevič Javlenski Vasilij Kandinskij Paul Klee Robert Delaunay Oskar Kokoschka Egon Schiele Otto Dix, Georg Grosz Max Beckmann

Paul Klee - velmi originální, všestranně nadaný umělec (malba, hudba, poezie) - filozofické schopnosti - hlásil se k dětské čistotě vyjádření - jeho dílo je neuchopitelné

Kubismus - směr vznikl v Paříži, ve stejné době jako expresionismus - „cubus“ - krychle (užívání geometrických tvarů) - odmítá tradiční pohled na skutečnost z jednoho pevného bodu, věci vnímá z několika úhlů - období cézannovské, analytický kubismus a syntetický

- redukce tvarů na základní geometrická tělesa krychle, kvádru a jehlanu - budování prostoru bez perspektivy - deformace postav a obličejů po vzoru černošských masek - rozbití předmětů na jednotlivé části, nazírání z různých stran a následné skládání - redukce barvy

Pablo Picasso - jeden z největších malířů 20. stol. - prošel mnoha uměleckými slohy - první výstavu pořádal ve 20 letech - usadil se v Paříži, v umělecké čtvrti Montmartre - jeho první díla jsou realistická - dále prošel tzv. modrým obdobím (obrazy malované v chladných modrých barvách, např. Beznaděj)

- později přešel na barvu růžového odstínu, maloval jí obrazy z cirkusového prostředí, např. Kejklíř

- pod vlivem černošské plastiky a Cézanna opouští Picasso perspektivu ve svých obrazech, zjednodušuje barevnost a geometrizuje tvary - např. Avignonské slečny (zachycení prostitutek) - Picasso tvoří také první koláž v moderním umění (obraz slepený z různých materiálů) – např. Tři hudebníci - uměleckým přítelem se stal Georges Braque, další kubista

- malíř se prosadil díky galeristům, kteří v něm rozpoznali talent a odkoupili jeho obrazy - byl za svého života dobře finančně zajištěn

Test: 1. Charakterizujte umělecký projev expresionismu a uveďte hlavní představitele. 2. Jaké principy užíval kubismus v malířství? 3. Jakými tendencemi prošel v malířství Pablo Picasso?

Odehnalová Alena – Vybrané kapitoly z dějin kultury, CERM Zdroje: Odehnalová Alena – Vybrané kapitoly z dějin kultury, CERM s. r. o., Brno 2001, ISBN 80-7204-211-4 Robert Cumming – Velký ilustrovaný průvodce umění, Slovart, Praha 2007, ISBN 978-80-7209-971-9