VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
EXPRESIONISMUS A KUBISMUS VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS Autor: Mgr. Martina Kokšteinová Datum vytvoření: 01. 08. 2013 „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová slova: expresionismus, Edvard Munch, Die Brucke, Blaue Reiter, kubismus, Pablo Picasso Anotace: výkladová prezentace pro získání informací na téma Expresionismus a kubismus, zodpovězení následného testu, hledání obrazů na internetu Způsob využití: výklad, test, práce na internetu
Expresionismus - exprese - „výraz“ - usiluje o přesvědčivé a naléhavé vyjádření vnitřních, většinou tragických nebo rozporuplných pocitů umělce - užívá nadsazené výrazové prostředky (deformace, karikatura)
Německo - vrcholným obdobím první dvě desetiletí 20. stol. - vznikají skupiny mladých umělců usilujících o provokaci proti akademickému umění - „Die Brücke“ (Most) – Drážďany - Der Blaue Reiter (Modrý jezdec) - Mnichov
Ernst Ludwig Kirchner Erich Heckel Max Pechstein Emil Nolde Die Brücke Ernst Ludwig Kirchner Erich Heckel Max Pechstein Emil Nolde
- inspirace z fauvismu, práce se zářivými barvami - prostor bez perspektivy - deformace a redukce skutečných tvarů - výrazné kontury - náměty: příroda, sociálně kritické vyjádření k velkoměstu a jeho typickým představitelům
Der Blaue Reiter - intelektuálnější směr, vyjádření konkrétních myšlenek, symbolů, četnost tvarů, přítomnost kompozice - mezinárodní skupina založena mnichovskými malíři
Přechod k abstraktnímu umění Franz Marc, August Macke Alexej Georgijevič Javlenski Vasilij Kandinskij Paul Klee Robert Delaunay Oskar Kokoschka Egon Schiele Otto Dix, Georg Grosz Max Beckmann
Paul Klee - velmi originální, všestranně nadaný umělec (malba, hudba, poezie) - filozofické schopnosti - hlásil se k dětské čistotě vyjádření - jeho dílo je neuchopitelné
Kubismus - směr vznikl v Paříži, ve stejné době jako expresionismus - „cubus“ - krychle (užívání geometrických tvarů) - odmítá tradiční pohled na skutečnost z jednoho pevného bodu, věci vnímá z několika úhlů - období cézannovské, analytický kubismus a syntetický
- redukce tvarů na základní geometrická tělesa krychle, kvádru a jehlanu - budování prostoru bez perspektivy - deformace postav a obličejů po vzoru černošských masek - rozbití předmětů na jednotlivé části, nazírání z různých stran a následné skládání - redukce barvy
Pablo Picasso - jeden z největších malířů 20. stol. - prošel mnoha uměleckými slohy - první výstavu pořádal ve 20 letech - usadil se v Paříži, v umělecké čtvrti Montmartre - jeho první díla jsou realistická - dále prošel tzv. modrým obdobím (obrazy malované v chladných modrých barvách, např. Beznaděj)
- později přešel na barvu růžového odstínu, maloval jí obrazy z cirkusového prostředí, např. Kejklíř
- pod vlivem černošské plastiky a Cézanna opouští Picasso perspektivu ve svých obrazech, zjednodušuje barevnost a geometrizuje tvary - např. Avignonské slečny (zachycení prostitutek) - Picasso tvoří také první koláž v moderním umění (obraz slepený z různých materiálů) – např. Tři hudebníci - uměleckým přítelem se stal Georges Braque, další kubista
- malíř se prosadil díky galeristům, kteří v něm rozpoznali talent a odkoupili jeho obrazy - byl za svého života dobře finančně zajištěn
Test: 1. Charakterizujte umělecký projev expresionismu a uveďte hlavní představitele. 2. Jaké principy užíval kubismus v malířství? 3. Jakými tendencemi prošel v malířství Pablo Picasso?
Odehnalová Alena – Vybrané kapitoly z dějin kultury, CERM Zdroje: Odehnalová Alena – Vybrané kapitoly z dějin kultury, CERM s. r. o., Brno 2001, ISBN 80-7204-211-4 Robert Cumming – Velký ilustrovaný průvodce umění, Slovart, Praha 2007, ISBN 978-80-7209-971-9