Představení koncepce Business Intelligence 6.října 2005 Konference Krajský rok informatiky Jaroslav Vlček
Adastra Corporation Adastra je česká společnost s tuzemskými i mezinárodními referencemi (ČR, SK, Kanada, Neměcko) Adastra je technologicky nezávislou konzultační společností Adastra se výhradně specializuje na Business Intelligence, což zahrnuje: Datové sklady (Data Warehousing) Management Information Systems MIS Customer Intelligence Data Mining (Dolování dat) Specifická řešení 300+ zaměstnanců, 200+ v České / Slovenské republice, 80 v Kanadě Růst více než 40% ročně 1 min
Reference: Vybraní zákazníci 1 min
Tradiční tok informací Informační zákazníci Transakční systémy Tvůrce reportů Databáze Nevýhody ? Čas =dny nebo týdny Není přesně definovaný požadavek Nízká vypovídací schopnost čísel
Tok informací při on-line analýze Čas Zákazník Produkt Transakční systémy OLAP Datové tržiště Informační zákazníci Databáze Co je nového? Čas = sekundy Struktura vhodná k zkoumání a zjišťování Grafická forma výsledků
OLTP OLAP OLTP vs. OLAP Co je nového? Transakční systémy Databáze Transakční systémy Čas Zákazník Produkt Informační zákazníci OLAP Datové tržiště Co je nového? Čas = sekundy Struktura vhodná k zkoumání a zjišťování Grafická forma výsledků
Datový sklad Klientské aplikace Datová tržiště Databáze DS Reporting Analýza Data Mining … další Data marts Datová tržiště Databáze DS Data warehouse Datové pumpy - ETL Primární zdroje dat
OLTP model vs. OLAP model 3. normální forma
OLTP model vs. OLAP model 1.normal form
OLTP model vs. OLAP model
Dimenzionální modelování Ks, Kč Sledovanou veličinu si můžeme představit jako krychli. V jednotlivých buňkách jsou hodnoty UKAZATELE - veličiny, kterou sledujeme Strany krychle tvoří PRVKY jednotlivých DIMENZÍ Kromě atomických prvků obsahuje krychle většinou i AGREGACE Čas Trh Produkt Agr. „All Trh“ Agr. „All Trh, All Produkt“
Srovnání situace
Přínosy BI řešení Komplexní podpora pro řízení Vytvoření unifikovaného důvěryhodného zdroje dat v organizaci – jedna verze pravdy Jednotný zdroj dat pro všechny reporty Automatizace a podstatné zrychlení standardizovaného reportingu Maximální flexibilita provádění analýz a rozborů nad daty Snížení závislosti na IT oddělení Snížení zátěže primárních systémů analytickými dotazy
Přínosy BI řešení Zabezpečená dostupnost analytické funkcionality i mimo organizaci prostřednictvím internetu nebo mobilních zařízení Využití limitů ke kvalitativnímu zlepšení kontroly nad všemi sledovanými procesy Vytvoření hierarchické množiny plánů a rozpočtů dostupné on-line všem oprávněným uživatelům Vytváření netriviálních komplexních analýz z uživatelského rozhraní
Projekt budování MIS MIS není krabicové řešení Důraz na doručení funkcionality pro pokrytí definovaných potřeb Nutná detailní analýza, jejímž cílem je: Shrnout požadavky uživatelů Zaznamenat současné reportovací a analytické techniky, systémy a procesy Navrhnout celkovou architekturu MIS Identifikovat jednu, nebo dvě prioritní oblasti – části MIS, které se budou implementovat v rámci prvního inkrementu Poskytnout organizaci podklady, na základě kterých dojde k rozhodnutí o použité technologii Strukturovaná interview s uživateli, zapsaná a revidovaná s IT prozkoumán současný stav systémů a nástrojů Na začátek je nutné říci, že DS není krabicovým řešením – to již vyplynulo z naprosto různých potřeb jednotlivých organizací A Adastra klade důraz především na konkrétním řešení, které má doručit výsledky potřebné pro pokrytí definovaných potřeb A protože důraz je položen na oblast pokrytí potřeb je naprosto nutné provést detailní analýzu Uživatelských požadavků A následně datových zdrojů pro pokrytí těchto požadavků potřebných Kromě uživatelských požadavků, které jsou analyzovány pomocí interview je potřeba zjistit i současné používané reportovací a analytické metody a techniky Navrhnout strukturu DS jako celku a definovat priority pro volbu jedné či dvou oblastí pro řešení prvního inkrementu DS DS je poté budován již zmíněnou přírůstkovou metodou ale neustále s vědomím cílového stavu Datové zdroje jsou potom zkoumány z hlediska Struktury dat Dostupnosti Zda se jedná o zdroje interní či externí Identifikace chybějících zdrojů
Inkrementální přístup Projekt rozdělen do samostatných inkrementů Inkrement řeší konkrétní oblast a přináší přímý efekt pro uživatele Doba inkrementu typicky 3-6 měsíců
Typový projekt Předběžná analýza Identifikace oblastí k řešení Požadavky Datové zdroje Strategie implementace Architektura Identifikace oblastí k řešení Naléhavost Přínos Existence a dostupnost dat Celková připravenost Detailní analýza definované oblasti Design částí BI Implementace, testování, pilot, předání do provozu Školení Provoz, kontrola a údržba Všechny fáze projektu budování DS dle metodologie Adastra DW.360 potom vypadají následovně Analýza – již zmíněna a je velmi důležitá Prioritizace potřeb – volba prvního inkrementu Detailní analýza oblasti prvního inkrementu Návrh Implementace Testování Provoz Školení Podpora Šipky naznačují potom nástedný opakovatelný proces pro jednotlivé inkrementy DS Následné přírůstky vychází stále z původní analýzy a směřují k cílovému stavu DS
Ocenění, certifikace Adastra je držitelem certifikátu ISO 9001 Adastra je držitelem certifikátu NBÚ úrovně “vyhrazené” Adastra získala dvě ze tří udělených ocenění Top Professional v kategorii Business Intelligence a Datawarehousing za rok 2004 Adastra se řadí mezi Top 10 systémových integrátorů roku 2004 Adastra je Gold Partner Microsoft pro Business Intelligence Adastra je vítězem Oracle Consulting Award 2004 pro region nových zemí EU Adastra byla oceněna titulem „Partner roku“ společnosti Oracle za rok 2002 pro Českou republiku 30 s
Diskuse
Adastra Corporation 8500 Leslie St., Markham Ontario, L3T 7M8 Canada Tel. 905 881 7946 Fax 905 881 4782 info@adastracorp.com www.adastracorp.com Adastra, s.r.o. Benešovská 10, Praha 10 Tel. 271-733-303 Fax 271-735-296 info@adastra.cz www.adastra.cz