Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Matematika a její aplikace Ročník : 6. Téma : Zobrazujeme krychle a kvádry Autor : Mgr. David Suchánek
Zobrazujeme krychle a kvádry
Kolik vrcholů má krychle? Kolik hran má krychle? Kolik stěn má krychle?
Kolik vrcholů má kvádr? Kolik hran má kvádr? Kolik stěn má kvádr?
Narýsuj krychli ABCDEFGH, která má délku strany 3cm. 45° 1,5cm Narýsujeme čtverec přední stěny ve skutečné velikosti. Všemi vrcholy čtverce vedeme polopřímky, které svírají s vodorovnným směrem úhel 45°. Na nich vyznačíme další čtyři hrany s poloviční velikostí. Doplníme zbývající hrany a označíme vrcholy.
Narýsuj kvádr KLMNPRST s rozměry hran 5cm, 9cm, 4cm. Postupuj stejně jako při rýsování krychle. T S R P 9cm N M 4cm L K 5cm
Stěnová a tělesová úhlopříčka Stěnová úhlopříčka je úsečka spojující dva protilehlé vrcholy jedné stěny. (u1) Tělesová úhlopříčka je úsečka spojující dva vrcholy, které neleží v téže stěně. (u)
Narýsuj kvádr s rozměry 35mm, 60mm a 40mm Narýsuj kvádr s rozměry 35mm, 60mm a 40mm. Zakresli do něj čárkovaně všechny jeho tělesové úhlopříčky. Kolik jich je?
Zdroje: Odvárko – Kadleček, 2001, Matematika pro 6. ročník základní školy 3 – Úhel, trojúhelník, Osová souměrnost, Krychle a kvádr Obrázky: http://www.antoninmaly.cz/psi/krychle.jpg (24.8. 2010) http://www.csoostrava.cz/img/molit_krych.jpg (24.8. 2010) http://www.csoostrava.cz/img/molit_kv.jpg (24.8. 2010) http://www.moliten.cz/show_img.php?id=270&typ=1 (24.8. 2010) http://www.obdarujte.cz/img/mini/2282.jpg (24.8. 2010) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/120px-Hexahedron-slowturn.gif (24.8. 2010) http://www.aristoteles.cz/matematika/stereometrie/kvadr.gif (24.8. 2010)