Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_463_HORNINY VÝKLAD HORNIN CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_M.8.20-Thaletova věta-prezentace
Autor: Vít Lazecký Datum vytvoření: Téma: Stavba srdce.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Neživá příroda – Slunce
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nemoci Kód VM:VY_52_INOVACE_20 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Autor: Název: Téma: Číslo projektu:
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠUMAVSKÁ SUBPROVINCIE
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Neživá příroda - vzduch
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Atmosféra Země Název školy
Neživá příroda - vzduch
Neživá příroda – Slunce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Autor: Mgr. Libor Sovadina
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhElektrický proud.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Sluneční soustava autor VM:Ondřej.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
AUSTRÁLIE A OCEÁNIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_108_Zemní plyn AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_32_PLICNI_VACEK Anotace:Interaktivní výukový materiál v programu Power Point zaměřený na popis plicního.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Podmínky života na Zemi
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Pedosféra.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaAtmosféra.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Základy ekologie Téma: EKOLOGIE IV. (abiotické podmínky života a sluneční záření) Metodický list/Anotace: Žáci se seznámí s významem abiotických faktorů prostředí pro život organismů. Pochopí rozdělení těchto faktorů a naučí se používat základní terminologii označující organismy podle charakteru stanovišť, na kterých se vyskytují. Druhá část prezentace podrobněji vysvětluje význam elektromagnetického záření pro život organismů. Zdroje: uvedeny na konci prezentace VY_32_INOVACE_ 504

EKOLOGIE IV. Abiotické podmínky života a sluneční záření RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA A SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ Jak chápete pojem abiotické podmínky života?

ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA A SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ Abiotické podmínky života – Jsou tvořeny jednotlivými atributy neživé přírody – Jejich soubor = biotop Rozdělují se na: – Klimatické (světlo, teplo, srážky…) – Edafické = půdní (pH, salinita…) – Topografické (topografická poloha, nadmořská výška, reliéf…) V zoologii se živočichové označují mj. podle obývaného prostředí, např.: – Terikolní = půdní – Limnikolní = bahenní – Petrikolní = žijící na skalách – Lignikolní = žijící ve dřevě – Arenikolní = žijící v písku – Silvikolní = lesní

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ Sluneční záření patří mezi abiotické podmínky života Tvoří zdroj drtivé většiny energie, která může být organismy využívána Na zemský povrch dopadá sluneční záření o vlnové délce 290 – 5000 nm, podle vlnových délek lze toto záření rozdělit na: Ultrafialové – vlnové délky pod 400 nm (pod 290 nm je zcela pohlceno ozónovou vrstvou) Viditelné – 750 nm (tvoří asi 45% dopadajícího záření Fotosynteticky aktivní je záření o vlnových délkách 380 – 720 nm Infračervené – nad 750 nm (některé vlnové délky pohlcovány např. oxidem uhličitým, vodou…) Elektromagnetické spektrum

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ Míra absorpce jednotlivých složek slunečního záření v atmosféře. Gama záření a rentgenové záření je absorbováno ze 100%, prakticky nedopadá na zemský povrch. Energeticky nejbohatší (a nejnebezpečnější) UV záření je rovněž absorbováno.

Mapa intenzity sluneční energie dopadající na Zemi

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ - Solární záření v Evropě

SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ - Solární záření v ČR

ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA A SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ – K ZAMYŠLENÍ Existují reálná ohrožení člověka (lidstva) v souvislosti se změnami abiotických podmínek prostředí? Podílí se na vzniku takových změn svou činností i člověk?

EKOLOGIE IV. – ZDROJE Soubor:Panska skala.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: KOŘÍNKOVÁ, Karina. Ekologie Dostupné z: Natural Sources of Radiation. [online]. [cit ]. Dostupné z: The science of doom: Energy Absorbed by Gases in the Atmosphere. [online]. [cit ]. Dostupné z: insignificant-trace-gas-part-one/ Sluneční energie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Elektromagnetické spektrum. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Aralské jezero. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: