1. Abiotické faktory Teplota Voda Světlo Substrát (Jezevec, Krtek, Dinaromys) 2. Biotické faktory Vegetace Potrava Abiotické faktory + Biotické faktory.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GIBONI.
Advertisements

(Odocoileus virginianus)
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Semenná banka Anna Vlachovská.
ZAJÍC POLNÍ (Lepus europaeus)‏
PRIMÁTI - OPICE Ploskochodci = těžiště těla je přesunuto na zadní končetiny. Lebka je oválnější než u jiných savců. Oči směřují dopředu = řídí se hlavně.
Živorodí -VAČNATCI Říše: živočichové Kmen: strunatci
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
Výskyt a ochrana v ČR Jitka Uhlíková AOPK ČR
Na poli.
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Ekologie živočišných společenstev a populací
Savci 2.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.19 Anotace: Vzdělávací oblast: Savci – hlodavci, zajíci, šelmy Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup: Rozlišuje.
Charakteristika ekosystému
Populace.
Biomy - popis.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Živočichové našich polí Savci 4. ročník
KLOKÁNCI A KLOKANI.
Ježek západní (Erinaceus europaeus)
Placentálové – řád hmyzožravci
METAPOPULACE… Pavel Sova.
Podkmen: OBRATLOVCI Třída: SAVCI.
„Pravá“ PREDACE.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Teritorialita – ochrana zdrojů
Úvod do ekologie.
Interakce mezi organismy
Závislost výšky hladiny podzemní vody na srážkách
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Savci – řád hlodavci (zástupci 3) Autor: Mgr. Eliška Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Widening - Rozšíření
Ekologie živočišných společenstev
Savci – řád hlodavci (zástupci 1)
Vliv teploty na růst populace půdních bakterií a jejich N - mineralizaci a vliv teploty na populace bakteriemi živícími se hlístice Effects of Temperature.
Ekologie živočišných společenstev a populací
Potravní pyramida, potravní řetězec
Lasicovití (Mustelidae).
Název projektu: Živá příroda ve škole
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Anotace Výukový program pro žáky 7. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Savci – zajícovci, hlodavci. Možnost využití: interaktivní tabule.
Zimní spánek Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): 05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém.
projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Veverka obecná (sciurus vulgarit)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Veverky Jan Čadil ZŠ Botičská.
Pásovec devítipásý Vypracoval: Adam Čada
Veverka obecná Sciurus vulgaris.
Abiotický faktor teplo
Název vzdělávacího materiálu
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologie živočišných společenstev a populací
Působení ekologických faktorů
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Wagner‘s curves for explanation pathophysiology of oxygen delivery
The distribution of plants, where can plants grow
Zoologie bezobratlých a obratlovců
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

1. Abiotické faktory Teplota Voda Světlo Substrát (Jezevec, Krtek, Dinaromys) 2. Biotické faktory Vegetace Potrava Abiotické faktory + Biotické faktory + Interakce = CONSTRAINTS

Teplota (steno- eury-termní)

Vliv světla Světlo synchronizuje endogenní a exogenní rytmy. Fotoperiodismus – vlnová délka, energie, délka trvání, působí přímo (přes zrakový systém) nebo nepřímo (např. přes potravu). Vliv na rozmnožování – dlouhý (Arvicolidae,Soricidae, Lagomorpha, Mustelidae, Capreolus) vs. krátký den (Cervidae, Canis lupus, Capra spp., Lutreola vison, Meles meles). Cirkannuální línání, ukládání tuku,hibernace

Nivální ekologie samostatný abiotický faktor Formozov 1946 – Sněžnyj pokrov v žizni mlekopitajuščich i ptic SSSR, IZD MOIP, Moskva pp 141 – samostatná skupina NIVÁLNÍCH faktorů Rozšíření a populační dynamika savců jsou ovlivňovány specifickou proměnlivostí výšky a struktury sněhové pokrývky

2. BIOTICKÉ FAKTORY

Potravní vztahy, struktura

Struktura je specifická pro biomy

Nejvýhodnější pozici mezi predátory zaujímají ti, kteří jsou specializováni na nejnižší trofické hladiny s vysokou produktivitou.

Struktura není stabilní

Arvicola terrestris versus Ondatra zibethicus Za vyšších stavů ondatry opouští hryzec preferovaná místa a zakládá podzemní populace (typické pro zimu) i ve vegetačním období.

Kompenzační predace Jasná preference predatorů lovit handicapované jedince, či jedince neschopné obhájit kvalitní zdroje (např. úkryty) se projevuje v kompenzační predaci (Např. ondatra versus norek - Mustela lutreola Linnaeus,1758)

Posun aktivit (Michielsen 1966) V kritických zimních měsících tráví Sorex araneus 4/5 dne pod zemí zatímco S.minutus pouze polovinu. Dojde však i k rozdělení potravního spektra. Obdobně i myšice rodu Apodemus

Posun znaků vs. posun nik

Teritoriální chování Oddělení okrsků obývaných jedinci stejného druhu (individuální versus skupinová), typické jsou překryvy mezi teritorii jedinců opačného pohlaví). Teritoriamoho být přechodná (Zimní, letní, rozmnožovací). Solitérně žijící savci (Sorex, Talpa, Citellus) Demy (Mus musculus,domesticus) Teritoriální rodiny (Meles, Castor,Cynomys) Přímé ( AGRESE) a nepřímé (např. PACHOVÉ ZNAČKY, PASSIVE RANGE EXCLUSSION ) obhajování

Citellus citellus Sysel obecný je zástupcem stepní fauny - je vázán na krátkostébelné travinné porosty, ať už přirozené či uměle udržované, které mu umožňují náležitý rozhled po okolí. Preferuje teplá výslunná místa s dobře propustnou půdou. Sysel má výrazně denní aktivitu a žije pospolitě v koloniích. Každý jedinec obývá noru, obvykle s několika východy. Zde se ukrývá v případě nebezpečí, v noci a také v období zimního spánku, které je dosti dlouhé (od října do března). Kromě obytné nory vytváří sysel také jednoduché nory úkrytové. Potravu tvoří zelené části rostlin, kořeny a semena, ale také bezobratlí živočichové. Samice rodí v průměru 5 mláďat, která poprvé opouštějí noru ve stáří okolo 28 dnů.

Jezevec lesní (Meles meles)

Potravní chování: OPTIMAL FORAGING

MacArthur & Pianka (1966): Diet-width model The predator needs to compare the average profitability of its present diet with the profitability of the next best item. E = average energy gain per item h = average handling time of items s = average search time spent finding items presently included in diet Ei = energy content of prey item i hi = handling time of prey item i E/h = average profitability of items in present diet E/(h+s) = average rate of energy intake for present diet Ei/hi = profitability of item i Pursue item i if Ei/hi > E/(h+s)

Teorém mezních hodnot - Marginal Value Theorem

Ideálně volná distribuce

The Ideal Free Distribution (IFD, Fretwell & Lucas) is an optimal foraging model developed to predict the equilibrium distribution of organisms among patchy resources or habitats. The IFD makes several important assumptions about foraging organisms: all individuals act to maximize foraging efficiency; all individuals have perfect (= ideal) knowledge about resource profitabilities; no individual is prevented from entering any habitat patch and inter-patch travel has a negligible cost (= free); all individuals are of equal competitive ability; and, individual resource intake decreases with increased competitor density.

IFD

Interference Pokles v rychlosti nebo úspěšnosti vyhledávání zdroje v důsledku zvýšení počtu kompetitorů Searching efficiency=QP i -m Q - S.ef. When an individual is alone P – densita konzumentů na zdroji i M – koeficient interference

Patterns of abundance along a nutrient gradient (Petaurus breviceps)

Další informace? 1.Begon et al.: Ecology 2.Sutherland 1996: From Individual to Population Ecology. OUP