ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_19 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Mechanika kapalin a plynů
IDEÁLNÍ PLYN.
Mechanické vlastnosti kapalin Co už víme o kapalinách
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Skupenské změny.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
FYZIKA Barbora Bartovská.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KINETICKÁ TEORIE LÁTEK
Látky mohou mít tři skupenství:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mechanické vlastnosti plynů Co už víme o plynech
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Termika, molekulová fyzika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_453_Vlastnosti plynů Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_07 Název materiáluIdeální.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Molekulová fyzika a termika
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Částicová stavba látek Vlastnosti vyplývající z jejich struktury
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
IDEÁLNÍ PLYN.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vlastnosti kapalin.
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Mgr. Iva Herrmannová TEMATICKÁ OBLAST:Molekulová fyzika a termika NÁZEV DUMu:Modely struktur látek růyných skupenství POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:02 KÓD DUMu:IH_MOL_FYZ_02 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace seznamuje s základními charakteristikami jednotlivých skupenství. Je použitelná jako podpora výkladu, zápis nejdůležitějších faktů, závěrečné snímky lze využít na závěr vyučovací hodiny jako paměťový test.Prezentace je připravena pro 2. ročník, sextu gymnaziálního vzdělávání.V testu je spouštění otázek automatické, lze upravit, případně použít enter pro vlastní rychlost načítání snímků METODICKÝ POKYN:Paměťový test na konci prezentace lze využít i jako písemnou práci, pak by bylo vhodné diagram ze snímku 5 studentům připravit předem. Interval načítání snímků lze upravit podle potřeby. Poslední snímek ukazuje správné řešení.

MODELY STRUKTUR LÁTEK RŮZNÝCH SKUPENSTVÍ RPP rovnoměrný přímočarý pohyb dstřední vzdálenost mezi částicemi a rozměr molekul E ki kinetická energie částic E pi potenciální energie částic F p přitažlivé síly F o odpudivé síly v rychlost částic tteplota látky PLYNNÁ LÁTKA d >> a (d asi 3 nm) F p téměř 0 N, proto zaujímá tvar dle nádoby s rostoucí t roste v změna v po „srážkách“ „srážka“ = přiblížení částic tak, že se uplatní F o č. konají mezi srážkami RPP č. konají posuvný (+rotační a kmitavý) pohyb E ki >> E pi

MODELY STRUKTUR LÁTEK RŮZNÝCH SKUPENSTVÍ RP rovnovážná poloha dstřední vzdálenost mezi částicemi a rozměr molekul E ki kinetická energie částic E pi potenciální energie částic F p přitažlivé síly F o odpudivé síly y výchylka částic z RP tteplota látky PEVNÁ LÁTKA d asi 0,2 až 0,3 nm krystalické / amorfní (pravidelné / nepravidelné) F p se uplatňují, proto má vlastní tvar zachovává tvar a objem s rostoucí t roste y č. konají kmitavý pohyb kolem RP E pi >> E ki

MODELY STRUKTUR LÁTEK RŮZNÝCH SKUPENSTVÍ RP rovnovážná poloha dstřední vzdálenost mezi částicemi a rozměr molekul E ki kinetická energie částic E pi potenciální energie částic F p přitažlivé síly F o odpudivé síly y výchylka částic z RP tteplota látky KAPALNÁ LÁTKA d asi 0,2 nm (skoro = a) č. méně pohyblivé než u plynů zachovává V, ne tvar F p F o se uplatňují pouze od sousedních č. s rostoucí t roste y č. konají kmitavý pohyb kolem RP, kterou mění působí-li vnější F, pohyb č. převážně ve směru F tzn. (tekutost) E pi srovnatelná s E ki

Úloha Připrav si do sešitu podobné schéma. PLYNNÉKAPALNÉPEVNÉ SEM PIŠ KÓDY NEZAŘAZENÝCH VLASTNOSTÍ SEM PIŠ KÓDY VLASTNOSTÍ PLYNNÝCH LÁTEK SEM PIŠ KÓDY VLASTNOSTÍ PEVNÝCH LÁTEK SEM PIŠ KÓDY VLASTNOSTÍ KAPALNÝCH LÁTEK

NÁVOD: V okamžiku, kdy se začnou objevovat vlastnosti látek, zapiš si jejich kódy do příslušných polí diagramu. Příklad: tvarová stálost …. kód F Nevíš-li, zapiš si kódy do horního pole. Ze zapsaných kódů sestav pojem s logickou souvislostí k danému druhu skupenství. Pokud jsi nějaké kódy nezařadil a zapsal do horního pole, pokus se s jejich využitím hledané pojmy odhadnout.

ZAČÍNÁME:

1) částice konají kmitavý pohyb kolem RP, kterou mění A

2) částice mezi srážkami konají RPP…. F

3) zachovávají objem, ne tvar … J

4) F p téměř 0 N … O

5) vnitřní kinetická energie je výrazně menší než vnitřní potenciální energie … I

6) zachovávají objem i tvar … N

7) rozměry částic jsou výrazně menší než vzdálenosti mezi nimi … R

8) částice konají kmitavý pohyb kolem rovnovážných poloh, které nemění … Z

9) tyto látky lze třídit podle hlediska uspořádání či neuspořádání částic … K

10) obě složky vnitřní energie jsou srovnatelné … Č

11) částice mohou konat pohyb posuvný, kmitavý i rotační … U

12) výrazně se uplatňují přitažlivé síly… E

13) vnitřní kinetická energie je dominantní složkou vnitřní energie… L

SESTAV SLOVA

ZKONTROLUJ SI ŘEŠENÍ:

Kontrola řešení SKUPENSTVÍ PLYNNÉ F, O, R, U, L KAPALNÉ A, J, Č PEVNÉ I, N, Z, K, E Z I N E K F L U O R Č A J

ZDROJE: Vlastní práce autora.