Využití internetu a sociálních sítí v lesní pedagogice Jiří Dolejší
Pravěk internetu ARPANET, první počítačová síť -pravzor Internetu-vznikla v roce 1969 USA WWW, celosvětová pavučina vzniká v roce 1989 ve švýcarském institutu CERN připojení ČSFR k Internetu v roce 1992 vznik prohlížeče Netscape Navigator v roce 1994 zhruba 50 miliónů uživatelů v roce 1996 a konec pravěku - internet se komercializuje a rychle se zabydluje v naší společnosti
Středověk aneb léta devadesátá počet uživatelů internetu roste o 100% ročně hlavní využívané služby: www – klasické stránky používající HTML jazyk email – rychlá a bezplatná komunikace ftp – přenos a sdílení dat po síti instant messaging – aneb ICQ, MSN Messenger …
Středověk aneb léta devadesátá II. hlavní bariéry rozvoje internetu v této době rychlost a dostupnost připojení „málo“ obsahu, málo připojených uživatelů nedůvěra zákazníků / firem v novou technologii ( rozdíl USA / Evropa / ČR) přesto ke konci milénia se stává internet běžnou součástí života, připojeno je 250 milionů uživatelů
Novověk (2000 – 2010) opojení internetem, internetovým bussinesem (1996 – 2001) = velká bublina rychlost a dostupnost připojení k internetu roste (ADSL, wi-fi, mobilní internet) lidé chtějí nakupovat, bavit se, být informování skrze internet v roce 2003 má internet 650 miliónů uživatelů
Web 2.0 termín definován v roce 1999 web 2.0 je typicky tvořen uživateli a pro uživatele a nahrazuje tak statický „starý“ obsah webů… příklady využití technologií web 2.0 blog, wiki, mashup, sdílení obsahu, sociální sítě
Sociální sítě nebo také společenské, komunitní sítě vznikají mezi skupinami lidí na základě společenských vazeb či zájmů (typicky spolužáci) nejznámější systémy facebook twitter myspace, linkedin
Twitter služba založena roku 2007 v USA umožňuje publikovat krátké zprávy (z PC, mobilu) o délce maximálně 140 znaků – tzv. tweety služba umožňuje odběr zpráv od dalších uživatelů červen 2010 – 65 milionů zpráv denně, 750 za sekundu
Facebook založen 2004 v USA (Mark Zuckerberg) původně určen studentům univerzit, od roku 2006 otevřen všem aktuální statistiky 500 miliónů uživatelů (ČR 3 milióny) 250 000 nových uživatelů denně 65 miliard zhlédnutých stránek měsíčně
Facebook II obecné použití je založené na vzájemném propojovaní osobních profilů (stránek, skupin) lidí – přátel a vytvářením komunity přátelé (a jejich přátelé) pak vidí vaše příspěvky, fotky, události či videa mohou je komentovat či sdílet toto vše závisí na míře nastavení soukromí uživatele!
Facebook pro firmy mocný marketingový nástroj díky lavinovému efektu šíření informací lidé dají v 80 % na doporučení přátel ale jen v 15 % na reklamu! firemní stránky na Facebooku (Pages) jsou důležité, ještě důležitější je však jejich správa, aktualizace a integrace do www stránek firmy
Propagace integrace do vlastních stránek formou jednoduchého odkazu na FB stránku „Like“ tlačítek u článků, produktů FB boxů s výpisem našich zpráv, přehledem našich fanoušků propagace přes osobní profily zainteresovaných osob reklama na Facebooku v interním reklamním systému
O CO JDE ? CÍL = získat (další) fanoušky pro své stránky FANOUŠEK = potencionální zákazník, konzument našeho obsahu (a jeho přátelé také..) EFEKT = naše zprávy (informace o akcích, produktech apod.) se budou objevovat na Zdi fanoušků a odtud se budou šířit dál jejich přátelům
Ukázky