Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
Kvantitativní analytická chemie
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
REAKCE ANIONTů Praha – město našeho života
Laboratorní práce Sacharidy I. PaedDr. Jiřina Ustohalová.
Analytická chemie Kvalitativní analýza
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Analytická chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_94.
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_46.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_35.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_36.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_109.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_01.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_28.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_120.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_105.
Metody analytické chemie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_49.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_168.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_757.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_114.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_25.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_59.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_30.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ CZ.1.07/1.1.30/ JAK KATIONTY PŘIZNAJÍ BARVU Ing. Jan Hrdlička, Ph.D.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Zajímavé chemické pokusy
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_115

Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Jméno autora: Ing. Klára Šírová Třída/ročník: III. Datum vytvoření: 08.12.2012 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Chemie kolem nás Předmět: Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Kvalitativní analýza – specifické reakce Klíčová slova: Důkazy, kationty, anionty, specif. reakce Druh učebního materiálu: prezentace

Kvalitativní analýza – specifické reakce Cílem kvalitativní analýzy je odpovědět z čeho (anionty, kationty, prvky atd.) se daná látka skládá Dokazuje se přítomnost určitého iontu pomocí reakcí s vhodnými činidly, kdy může dojít ke změně barvy, vyloučení sraženiny apod. Reakce s analytickým činidlem obvykle poskytuje pozitivní výsledek s vícero ionty, proto složitější směsi iontů dělíme vhodnými reakcemi na menší skupiny iontů a následně dokazujeme jednotlivé ionty Podle množství látek reagujících s daným činidlem dělíme analytické reakce na: Skupinové – činidlo reaguje s určitou skupinou látek za vzniku sloučenin s podobnými vlastnostmi, dojde k rozdělení do analytických tříd Selektivní – reakce omezené na úzký okruh látek Specifické – tyto reakce slouží k důkazu konkrétního iontu

K důkazu amonných iontů je možné použít Nesslerovo činidlo K důkazu amonných iontů je možné použít Nesslerovo činidlo (tetrajodortuťnatan draselný - K2[HgI4]), který v alkalickém prostředí reaguje s NH4+ ionty za vzniku žlutohnědé sraženiny. Další možností je vzorek zalkalizovat přídavkem NaOH a zahřát. Uvolněný amoniak lze zjistit podle typického zápachu popř. zmodráním navlhčeného univerzálního indikátorového papírku. Reakce Nesslerova činidla s amonným iontem [1]

Železité ionty reagují s thiokyanatanem draselným (dříve rhodanid, KSCN) za vzniku krvavě červeného roztoku thiokyanatanoželezitanových komplexů. Hexakyanoželeznatan draselný ( K4[Fe(CN)6] ) reaguje s železitými ionty za vzniku tmavě modré sraženiny berlínské modři. Reakce Fe3+ iontů s KSCN [1] Berlínská modř [2]

Pro důkaz Al3+ iontů se používá roztok alizarinu (1,2-dihydroxyanthrachinon), se kterým vzniká cihlově červené zbarvení. Jód (I3-) lze dokázat pomocí škrobového mazu, tvoří se tmavě modrý komplex. Po zahřátí modré zbarvení mizí, při ochlazení se znovu objeví. Roztok alizarinu s Al3+ ionty tvoří oranžovočervené zbarvení [4] Nažloutlý roztok jodu po přidání škrobového mazu zmodrá [3]

Pro důkaz nikelnatých iontů se používá diacetyldioxim (dimethylglyoxim, Čugajevovo činidlo). Nikelnaté ionty v amoniakálním prostředí vytvářejí s diacetyldioximem červenou sraženinu. Rekce Ni2+ s Čugajevovým činidlem [2]

Praktický pokus – důkaz přítomnosti škrobu Provedení: Se škrobem tvoří jod (nikoliv I-) tmavomodře zbarvený komplex. Připravíme si Lugolův roztok (2,5 g KI rozpustíme v 50 ml destilované vody a přidáme 1 g jodu, po rozpuštění doplníme na 100 ml destilovanou vodou). V tomto roztoku je jod přítomen jako trijodid I3-. Elementární jod je ve vodě málo rozpustný. Pokud nemáme Lugolův roztok, použijeme jodovou tinkturu. Příprava škrobového mazu – asi půl lžičky škrobu (např. Solamyl) rozmícháme v menším množství vody a vlijeme do vroucí vody, krátce povaříme. Do zkumavky nalijeme pár kapek zředěného roztoku jodu a přidáme škrobový maz – pozorujeme tmavé, modrofialové zbarvení. Přidáme rozdrcenou tabletu vitaminu C, který má redukční vlastnosti, roztok se odbarví. Které potraviny obsahují škrob? Zkuste roztok jodu kápnout např. na kousek rohlíku, chleba, brambor, salám, atd.

Použitá literatura a obrázky [online]. [cit. 2012-06-12]. Dostupné z: http://chemistryexperimentphotogallery.blogspot.cz/search/label/Cation%20tests [online]. [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2012-07-12]. Dostupné z: http://chemistryexperimentphotogallery.blogspot.cz/search/label/Cation%20tests [online]. [cit. 2012-07-12]. Dostupné z: http://specinfo.wiley-vch.de/NESPER/Experimente/Beispiele/Versuche1.html