ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci získají nové znalosti a utvrdí své již dříve nabyté poznatky Autor: Jitka Dvořáková Datum vytvoření: září 2012 Jazyk: čeština Vzdělávací oblast: člověk a příroda Obor: přírodopis Průřezové téma: environmentální výchova Tematický okruh: ekosystémy Učivo: systém rostlin – poznávání a zařazování daných zástupců běžných druhů řas, jejich vývoj, význam a využití Očekávaný výstup: žák rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí atlasů a klíčů, odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení podmínkám prostředí Speciální vzdělávací potřeby : žádné Klíčová slova: nejjednodušší rostliny, řasy Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák II.stupně – 6. ročník Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina: 12 – 15 let Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
zelené povlaky na kmenech stromů ZRNĚNKA
JEDNOBUNĚČNÁ ROSTLINA okem ani lupou nerozlišíme pozorujeme mikroskopem při velkém zvětšení TĚLO ZRNĚNKY = JEDINÁ BUŇKA KULOVITÝ TVAR
JEDNOBUNĚČNÉ TĚLO cytoplazma (průhledná) buněčné jádro (tmavé tělísko) chloroplast (zelené tělísko) Chloroplast obsahuje zeleň listovou. Zeleň listová se nazývá chlorofyl.
ŽIVOT ZRNĚNKY Výživa Dýchání Růst Vývoj Rozmnožování – dělením (z mateřské buňky vznikají buňky dceřiné)
NÁKRES ZRNĚNKY nepohlavního rozmnožování, dělení mateřská buňka se dělí na buňky dceřiné
VÝŽIVA ZRNĚNKY přijímá oxid uhličitý a vodu z okolí vlivem fotosyntézy uvolňuje kyslík do okolí
DÝCHÁNÍ ZRNĚNKY Přeměnou cukru zrněnka uvolňuje energii stále potřebnou k životu, tento děj se nazývá dýchání.K dýchání je potřebný kyslík a do okolí se uvolňuje oxid uhličitý.
FOTOSYNTÉZA Působením světla přijímají rostliny oxid uhličitý a /VYDECHUJÍ/ kyslík, ve tmě v rostlinách probíhá opačný proces.
Je ve výživě soběstačná = AUTOTROFNÍ zrněnka získává výživu z neživých látek z okolního prostředí ze slunečního záření není svou výživou závislá na jiných organismech Je ve výživě soběstačná = AUTOTROFNÍ
ŘASA ŠROUBATKA mnohobuněčná každá z buněk má stejné části jako zrněnka šroubovitě stočený chloroplast BUŇKA JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ ČÁSTÍ VŠECH ORGANISMŮ.V NÍ PROBÍHAJÍ VŠECHNY ŽIVOTNÍ DĚJE.
Autorem veškeré obrazové dokumentace, která byla použita v tomto učebním materiálu, je Jitka Dvořáková.