Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
Smyslové vnímání Sluch
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Člověk Téma: Smysly – sluch, rovnovážné ústrojí Anotace: Prezentace slouží žákům jako přehledný průvodce daným tématem. Obsahuje motivační otázky a odkazy (červeně) a odpovědi a zajímavosti (modře). Text psaný černě slouží žákům jako „zápis“. Pro lepší názornost jsou součástí prezentace odkazy na obrázky. Tato PowerPointová prezentace je využitelná i v učebnách bez interaktivní tabule. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Denisa Dosoudilová. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

SLUCH

zvuk - tlaková vlna m/s Pozoruj tlak vzduchu vycházející z reprobeden. Neslyšící tančí díky vnímání vibrací. Ve vakuu, kde není vzduch, není ani zvuk! Člověk slyší zvuky v rozsahu Hz (kmitů za vteřinu) str. 115 – „Víš, že…“ (1,2) otestujte si sluch: Rozlišujeme asi druhů zvuků. hlučnost se měří v decibelech - dB str. 114 – „Víš, že…“ (1,2,3)

Prohlédni si obr. str. 115 a pokus se vysvětlit „princip“ sluchu.

boltec → zvukovod (2 - 3 cm) → bubínek → → kladívko → kovadlinka → třmínek → → kapalina vnitřního ucha → blanka (stěna) blanitého hlemýždě (2,5 závitu) se sluchovými buňkami Eustachova trubice - střední ucho ↔ nosohltan - k vyrovnávání tlaku vzduchu centrum sluchu - spánkový lalok koncového mozku str. 115 – „Víš, že...“ (1,2)

Rovnovážné ústrojí součást vnitřního ucha...dutina v kosti skalní - 2 váčky (polohové čidlo) - 3 polokruhovité kanálky (pohybové čidlo) Princip: - ve stěně jsou smyslové buňky s brvami - řasinkami - uvnitř je hlen s krystalky vápníku - při pohybu hlavy → pohyb krystalků → → dráždění smyslových buněk - centrum rovnováhy: mozeček viz obr. str. 109

Rovnovážné ústrojí zaznamenává: - odchylku postavení hlavy/těla vzhledem ke gravitaci - změnu rychlosti a směru pohybu hlavy/těla v prostoru Co je ještě zdrojem informací pro vyhodnocení polohy těla? str. 115 – „Víš, že...“ (3)

Zdroje: Novotný I., Hruška M.: Biologie člověka, Fortuna, Praha, 1995, ISBN Dobroruka L., Vacková B., Králová R., Bartoš P.: Přírodopis III, Scientia, Praha, 1999, ISBN