Přímočaré šíření světla, rychlost světla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stín a polostín.
Advertisements

Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_605_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
Světelné jevy a jejich využití
Macháčková Ludmila Donátová Klára
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
SVĚTLO A TMA – HRANÍ SE SVĚTLEM
Světelné jevy Optická prostředí Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
O základních principech
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světelné jevy Optika I..
Světelné jevy a jejich využití
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
Světelné jevy a jejich využití Co už víme o světle
OPTIKA.
Zpracovala: ing. Alena Pawerová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Odraz světla. Zákon odrazu světla
Zdroj světla. Šíření světla
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_601_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Přímočaré šíření světla
Světlo.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Světlo.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Stín (Učebnice strana 157 – 159)
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: Škola a sport
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
ZDROJE SVĚTLA.
Zdroje světla.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název.
Zdroje světla Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Přímočaré šíření světla. Prochází-li světlo čistým vzduchem → NEVIDÍME JE Světelné paprsky „VIDÍME“ → procházející světlo se odráží na částečkách prachu,
Světlo a šíření světla Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín Číslo DUM: III/2/FY/2/3/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
19.1 Světelné jevy – šíření světla
Světlo jako elektromagnetické vlnění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_FYZIKA
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
AUTOR: Mgr. HANA DVOŘÁČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_45_ZDROJE SVĚTLA
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Šíření světla Vypracoval: Lukáš Karlík
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Třída 3.B 3. hodina.
Druhy optických prostředí
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Transkript prezentace:

Přímočaré šíření světla, rychlost světla

V jakých tělesech kolem nás vzniká světlo? Slunce Hvězdy Vlákno žárovky Plamen svíčky Zářivka Světluška Oheň Blesk Láva Dioda Těmto tělesům říkáme ZDROJE SVĚTLA

Jeden ze starších názorů na zdroj světla Řecký matematik Euklides – 3. století př.n.l. se zajímal i o světelné jevy Domníval se, že světlo se šíří z očí, protože při jejich zavření je tma Kdyby tomu tak opravdu bylo – dokázali bychom si očima posvítit i v noci

Zdroje světla Ve zdrojích světla vzniká světlo různými procesy Svítí tělesa rozžhavená na vysokou teplotu Slunce, vlákno žárovky, plamen svíčky, oheň Svítí i tělesa nerozžhavená biologické zdroje – světlušky, někteří mořští živočichové (ďas mořský,..) elektrické zdroje – neonky Druhotným zdrojem světla je MĚSÍC – svítí světlem odraženým

Bodový x plošný zdroj Jsou-li rozměry světelného zdroje malé zanedbatelné vzhledem ke vzdálenosti, ze které jej pozorujeme – BODOVÝ ZDROJ Světlo pouliční lampy, majáku, hvězdy, laserové ukazovátko,.. Zdroj, jehož rozměry nelze zanedbat – PLOŠNÝ ZDROJ Slunce, zářivka,…

POZOR!! Nikdy se nedívej do Slunce přímo!! Sluneční světlo je tak silné, že by mohlo vážně poškodit zrak!!

Jak se šíří světlo čistou vodou, mlékem, zakalenou vodou, betonem, plasty? Optická prostředí rozdělujeme na: Průhledná (vzduch, voda, čisté sklo,..) Průsvitná (mlha, kouř, matné sklo..) – část světla se rozptyluje Neprůsvitná (kovy, dřevo, keramika, kámen,..) – světlo neprochází průhledné průsvitné málo průsvitné neprůhledné

Průhledné prostředí I v průhledném prostředí, jakým je vzduch, se světlo nepatrně rozptyluje Proto před východem Slunce, i po jeho západě není úplná tma

Pokus Z tvrdého papíru si vytvoř kornout Upevni jej na baterku tak, aby zaclonil všechno světlo Ustřihni růžek kornoutu – vznikne malý otvor V zatemněné místnosti rozsviť baterku a pozoruj šíření světla prostředím ÚZKÝ SVAZEK SVĚTLA NAZÝVÁME SVĚTELNÝ PAPRSEK

Přímočaré šíření světla Pozorujeme laserové paprsky na diskotéce Paprsky prochází vzduchem přímo Podobně se šíří vodou i sklem Říkáme, že světlo se šíří přímočaře Můžeš vyzkoušet: nech světlo do tmavé místnosti dopadat malým otvorem mezi zatměním – uvidíš přímou světelnou stopu, která vzniká rozptylem světla na prachových částicích

Pokus V listu papíru vystřihni malou dírku V tmavé místnosti osvětli papír svíčkou Umísti za dírkou jako stínítko další papír Na stínítku se objeví převrácený obraz plamene svíčky Jak je to možné?

Vysvětlení Světlo se šíří přímočaře Je-li dírka dost malá, dopadají paprsky ze špičky plamene do jednoho místa stínítka dolů Stejně tak paprsky například z dolního místa plamene dopadají nahoru Na stínítku se vytvoří obraz převrácený Čím je menší otvor, tím je obrázek ostřejší Avšak dopadá též méně paprsků, obrázek je méně jasný

Dírková komora Vynalezl ji 1321 Levi Gerson Krabička z papíru s malým otvorem vepředu Zadní stěnu tvoří stínítko – ze skla či z průsvitného papíru - zde se vytváří obraz předmětu

Rychlost šíření světla Za jak dlouho dorazí světlo ze Slunce na Zemi? Za pouhých 8 minut Od jiných hvězd, které vidíme na obloze, k nám však cestuje celé roky Ve vakuu je rychlost světla 300 000 km/s Značka rychlosti světla ………… c

Rychlost světla v jiných prostředích Vždy je nižší než ve vakuu Optické prostředí Rychlost světla (km/s) Vakuum 300 000 Vzduch téměř 300 000 Led 229 000 Voda 225 000 Sklo 200 000 Diamant 124 000

Zápis Zdroji světla mohou být jak rozžhavená tělesa (Slunce, plamen svíčky,..) tak i tělesa nerozžhavená (zářivka, světluška,..) Svítit mohou i tělesa osvětlená (Měsíc, osvětlená bílá zeď,..) Bodovým zdrojem nazýváme zdroj světla, jehož rozměry jsou zanedbatelné vzhledem ke vzdálenosti (pouliční lampa, hvězda,..) Ostatní zdroje jsou plošné.

Zápis Optická prostředí mohou být Světlo se šíří přímočaře. průhledná (vzduch, čiré sklo,..) Průsvitná (kouř, mlha,.. Neprůsvitná (dřevo, keramika,..) Světlo se šíří přímočaře. Rychlost šíření světla ve vakuu je 300 000 kilometrů za sekundu. V ostatních průhledných prostředích je rychlost menší.

Úkoly a otázky Jakými optickými prostředími jsou : med, mléko, asfalt, led, beton, mořská voda? Vysvětli, proč při bouřce vidíme blesk okamžitě, ale zvuk hromu slyšíme později.

Řešení led Neprůhledná: asfalt, beton Průsvitná: med, mléko, led Průhledná: mořská voda Hrom slyšíme později, protože zvuk se šíří menší rychlostí – 340 m/s. Světlo se šíří rychlostí 300 000 km/s.