KRYOSFÉRA (řec. kryos = chladný, ledový)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hydrosféra.
Advertisements

PODNEBÍ A PODNEBNÉ PÁSY
PODNEBÍ.
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
Polární oblasti Anotace
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozdělení zásob vody na Zemi
ČESKÁ REPUBLIKA Geologická stavba.
TUNDRA A LESOTUNDRA.
Rozlišujeme 5 základních klimatických pásem:
Kanada.
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ARKTIDA v Severním ledovém oceánu
LEDOVCE Odhaduje se, že více jak desetina zemského povrchu tj. asi km2, je neustále pokryta ledem. Led je ve skutečnosti největší světovou rezervou.
PŮSOBENÍ LEDOVCŮ A LEDU
TUNDRA A LESOTUNDRA.
Rusko Je největší ze států bývalého SSSR (Sovětský svaz).
Biomy - popis.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu:
PODNEBNÍ ČINITELÉ Šířková pásmovitost Výšková stupňovitost
POČASÍ.
Polární oblasti.
VY_52_INOVACE_03/2/25_ZEMĚPIS
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
Šířkové pásy studený pás.
Atlantský a Severní ledový oceán
Světadíly Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Dotváření zemského povrchu - voda
Informace a fotografie
ASIE PŘÍRODNÍ PODMÍNKY.
Tundra.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Registrační číslo projektu
PODNEBÍ NA ZEMI.
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
PODNEBÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Podnebí, podnebné pásy.
K RYOSFÉRA Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum.
Čtvrtohory Éry Země vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – podpovrchovou – vodou v atmosféře – vodou v živých organismech.
Podnebí Severní Ameriky
Kanada Hlavní město: Ottawa Hlavní městoOttawa Rozloha: km² (2. na světě) z toho 8,92 % vodní plochy Rozloha2. na světě Nejvyšší bod: Mount.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Tundra tundra v Norsku tundra na Aljašce v létě.
Ledovce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Antarktida Polární oblasti tajga.
Ledovce Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Zeměpis Světadíly a oceány VY_32_INOVACE_04_ZEMĚPIS_SVĚTADÍLY_A_OCEÁNY
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
TAJGA Váňová Stanislava.
Zeměpis – 6.ročník Tajga VY_32_INOVACE_ Název školy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PODNEBÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
Šablona III/2 Polární pustiny
VY_32_INOVACE_ Členění zemského povrchu I. Autor
VY_32_INOVACE_13_Z_LESY MÍRNÉHO PÁSU - TAJGA
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Ledovcové tvary reliéfu a glaciální doby
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_20_Z_TUNDRA
ČR leží v mírném p. p. střídají se 4 roční období
14. g Tundra Subpolární p. pás.
PODNEBÍ.
Oceány.
ATMOSFÉRA Plynný obal Země
Transkript prezentace:

KRYOSFÉRA (řec. kryos = chladný, ledový) • část FGS, jejíž teplota je po více než dva roky pod bodem mrazu - voda je v pevném skupenství (sníh - led: povrchový a podzemní) • ve vyšších zeměpisných šířkách a nadmořských výškách - kryogenní pochody - tvary: ◦ mrazové zvětrávání = fyzikální - změny teplot - nejintenzivnější u hornin pórovitých a sedimentů - typy: ▪ islandský (oceánský) malé teplotní výkyvy = slabá vrstva zvětralin ▪ sibiřský (kontinentální) velké denní teplotní výkyvy = silná vrstva zvětralin (balvanová moře)

nivační pochody = geomorfologická činnost sněhu , který se nemění v led → sněžníky - působí tavnou vodou (rozmrzá a zamrzá - mrazové zvětrávání + vynášení zvětralin) → nivační deprese ◦ činnost ledu kryogenní pochody Permafrost = dlouhodobě zmrzlá půda - průměrná roční teplota pod 0 °C = z 90 % podzemní led - v létě rozmrzá - činná (aktivní) vrstva - pohybuje se = soliflukce (půdotok) starší čtvrtohory (pleistocen) = celkové ochlazení = vznik perma- frostu (plocha větší než dnes) a ledovců - střídání dob: ledových (glaciály) = výrazný pokles teplot tvorba ledovců dob meziledových (interglaciálů) = tepleji = tání a ústup ledovců

dnes 24 % souše: severní polokoule (Aljaška, sever Kanady, většina Grónska, sever Skandinávie a Ruska) jižní polokoule (Antarktida) zóna souvislého rozšíření - Jakutsko 500-1 500 m (-10 °C), Grónsko, Kanadské arktické ostro-vy, sever Ruska zóna nesouvislého rozšíření - 300 m (-2 °C až 0 °C) - území nejméně zalidněná (nepříznivé životní podmínky) - problém hospodářského využití (zemědělství - těžba nerostných surovin - uhlí, ropa, železná ruda - stavba a údržba staveb a komunikací) - polární výzkumné stanice (meteorologické) • vědy: glaciologie - ledovce geokryologie - permafrost