semestrální práce z předmětu mab Analýza chování rozhlasových posluchačů a jejich segmentace z hlediska doby poslechu rádia a volnočasového chování Petra Flajtingrová
zadání práce zpracována jako část diplomové práce s názvem Analýza chování rozhlasových posluchačů a jejich segmentace zadání (celé diplomové práce) bylo navrženo společností STEM/MARK v práci jsou zpracována data, která byla zjištěna v rámci Radio projektu analýzy: segmentace posluchačů do skupin z hlediska doby poslechu rádia a volnočasového chování vazby mezi poslechem a činností v danou denní dobu
o radioprojektu oficiální národní mediální výzkum poslechovosti rozhlasových stanic zařazeny všechny české lokální, regionální a celoplošné stanice sleduje populaci ve věku 12 – 79 let cíl: přiblížit hlavní trendy rozhlasového trhu, které jsou velmi důležité pro rozhodování zadavatelů reklamy zadavatelé: Sdružení komunikačních a mediálních organizací České republiky (SKMO) a Sdružení reklamních agentur (ARA’s) realizátoři: agentury STEM/MARK a Median zaměřuje se především na její mediální chování, ale také na chování spotřební a na životní styl
popis vstupních dat data zjištěná za 1. a 2. kvartál roku 2009 14 719 respondentů 1 694 proměnných – v práci je dělíme na proměnné popisující respondenta a proměnné zabývající se poslechovostí rádií interval spolehlivosti (výsledků): CI = , kde n – počet úspěšných pokusů N – rozsah vzorku K – velikost populace s – Interval spolehlivosti CI pokrývá skutečnou hodnotu měřeného údaje (hodnota zaznamenána při dotazování celé populace) s pravděpodobností 95%.
analýza posluchačů – cíle a použité nástroje respondenty rozdělíme do skupin podle toho, co během dne dělají a zda přitom poslouchají rádio; tyto skupiny pak detailně popíšeme jen pro představu můžeme definovat např. skupinu posluchačů, kteří se během dne při poslechu rádia starají o domácnost a děti, přičemž významnou část této skupiny tvoří ženy od 28 do 35 let k segmentaci posluchačů použijeme nástroje dvoukrokové metody shlukové analýzy
analýza posluchačů – snímek činností během dne
analýza posluchačů – dendrogram a výsledné skupiny
analýza posluchačů – tabulka s pomocnými proměnnými
analýza posluchačů – vztah mezi poslechem a jednotlivými činnostmi zkoumá kombinaci jednotlivých denních činností a poslechu rádia 1. graf – znázorňuje počet respondentů, pro které byly činnosti podrobněji zjišťovány a kteří danou činnost přes den provádí 2. graf - dva procentuální vývoje: podíl respondentů provádějící danou činnost souběžně s poslechem ku počtu všech respondentů provádějící ve stejném čase danou činnost (bez ohledu na souběžný poslech rádia) vývoj podílu respondentů provozující danou činnost (bez ohledu na poslech) ku všem respondentům (všem, kteří odpovídali na dotazník, tedy 14 719) Každý sloupec pro 15 minutové intervaly je rozdělen na dvě části: modrá pro ty respondenty, co při činnosti rádio neposlouchají, zelená pro ty, kteří souběžně rádio poslouchají.
analýza posluchačů – vztah mezi poslechem a jednotlivými činnostmi Hygiena / péče o vzhled / oblékání
analýza posluchačů – vztah mezi poslechem a jednotlivými činnostmi cestování autem
analýza posluchačů – vztah mezi poslechem a jednotlivými činnostmi zaměstnání (mimo domov)
analýza posluchačů – Srovnání činností prováděných při poslechu rádia
shrnutí provedení segmentace posluchačů do 7 shluků: 1. zaměstnaní (mimo domov) s obvyklou pracovní dobou – poslouchají v práci rádio 2. studující (mimo domov i doma) + zaměstnaní doma, 3. zábava a koníčky + dopolední spáči 4. zaměstnaní (mimo domov) s pracovní dobou v pozdějších a nočních hodinách – v práci rádio poslouchají a ráno spí 5. zaměstnaní (mimo domov) – v práci rádio neposlouchají 6. v domácnosti/péče o děti, volný čas – souběžně poslouchají rádio 7. v domácnosti/péče o děti – souběžně rádio neposlouchají grafické znázornění vývoje poslechovosti pro každou činnost zvlášť a objasnění vývoje poslechovosti, resp. neposlechovosti během dne, jakož i vývoje jejich vzájemného poměru
děkuji vám za pozornost!