Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1.4 75022320 Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HOSPODÁŘSKÉ DĚJINY 5HD200 CVIČENÍ IX. Prezentace je výstupem v rámci projektu „Inovace výuky předmětu Hospodářské dějiny (cvičení)”, FRVŠ č.1492 /2009.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
OSN OSN= organizace spojených národů
Svět na rozcestí Evropa Supervelmoci – SSSR, USA Atomové zbraně.
Centrálně řízená – plánovaná ekonomika
Vznik sovětského bloku
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_2D.9.19 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Kapitola 1: Poválečné rozdělení světa
FORMOVÁNÍ SOVĚTSKÉHO BLOKU
STÁTY A ORGANIZACE VÝCHODNÍHO BLOKU
Světová hospodářská krize
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
Okupace Československa
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_2D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
STUDENÁ VÁLKA.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA STUDENÉ VÁLKY
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
STÁTY A ORGANIZACE VÝCHODNÍHO BLOKU
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Protinacistický.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Na rozcestí.
Vývoj v Číně po 2. světové válce
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
SSSR a studená válka Stalinův diktát Roztržka mezi SSSR a Jugoslávií
Mír po válce. Spolupráce velmocí OOOOSN 1945 NNNNorimberský proces 1945 – 1946 ( s nacistickými válečnými zločinci) ppppodpis mírových smluv.
Totalita v Československu
VY_32_INOVACE_2D.9.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Německá otázka, vznik SRN a NDR
Německá otázka. Stavba berlínské zdi
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Léta prosperity.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Komunistické.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Jihovýchodní Evropa Štěpán Dobeš.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
SJEDNOCOVÁNÍ ZÁPADU a SJEDNOCOVÁNÍ VÝCHODU
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Matematika - 1. stupeň ZŠ Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_03_01.
Studená válka – 2. fáze uč
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Hrozby fašismu.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Otázky po válce Období po 2. sv. válce. Charakter doby velmoci řeší uspořádání světa řeší, zda mají potrestat viníky války konference v Postupimi (Německo,
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Rozdělení světa do bloků. USA – od r politika zadržování komunismu západní Evropa – snaha o rychlou hospodářskou obnovu a rozvoj železná opona,
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 1. fáze studené války období zadržování komunismu (1946 – 1953)
Východní blok Hlavní stát východního bloku byl SSSR. Skládal se z 15 svazových republik. Byl to největší stát světa. Měl vliv ve střední a jihovýchodní.
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Cesta ke studené válce v Evropě
Upevnění sovětského bloku
Nástup totality v Československu
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
Východní blok Hlavní stát východního bloku byl SSSR. Skládal se z 15 svazových republik. Byl to největší stát světa. Měl vliv ve střední a jihovýchodní.
Digitální učební materiál:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického totalitarismu VY_32_INOVACE_10_17 Tomáš Zezula Anotace : Komunistický blok, RVHP, krize studené války Metodika: prezentace slouží k předvedení na interaktivní tabuli

Nástup komunistického totalitarismu počátek studené války – konec určité míry nezávislosti východoevropských zemí na cestě k socialismu Stalin vyžaduje naprostou poslušnost – hospodářskou i politickou jakákoliv odchylka  tvrdé represe jaro 1948 – jugoslávští komunisté – v čele s Josipem Brozem Titem – odmítají poslušnost počátek studené války – konec určité míry nezávislosti východoevropských zemí na cestě k socialismu Stalin vyžaduje naprostou poslušnost – hospodářskou i politickou jakákoliv odchylka  tvrdé represe jaro 1948 – jugoslávští komunisté – v čele s Josipem Brozem Titem – odmítají poslušnost

trvají na samostatné politice Jugoslávie obviněna z antisovětismu a vystavena hospodářské blokádě, vojenskému a politickému nátlaku a izolována od zemí sovětského bloku nutnost dalšího utužení komunistické moci v ostatních komunistických zemích tvrdá perzekuce – politická opozice, církve, občané projevující vlastní názory, sedláky…. oběti represí – i komunisté – snaha zastrašit všechny ostatní trvají na samostatné politice Jugoslávie obviněna z antisovětismu a vystavena hospodářské blokádě, vojenskému a politickému nátlaku a izolována od zemí sovětského bloku nutnost dalšího utužení komunistické moci v ostatních komunistických zemích tvrdá perzekuce – politická opozice, církve, občané projevující vlastní názory, sedláky…. oběti represí – i komunisté – snaha zastrašit všechny ostatní

vykonstruované procesy – ve kterých se obvinění přiznávali k nejnesmyslnějším zločinům první zklamání obyvatelů kom. zemí – ekonomické neúspěchy nefungující systém centralistického řízení ekonomiky podle sovětského vzoru nedostatečná spolupráce zemí sovětského bloku vykonstruované procesy – ve kterých se obvinění přiznávali k nejnesmyslnějším zločinům první zklamání obyvatelů kom. zemí – ekonomické neúspěchy nefungující systém centralistického řízení ekonomiky podle sovětského vzoru nedostatečná spolupráce zemí sovětského bloku

RVHP  Rada vzájemné hospodářské pomoci  založena 1949  Československo, Albánie, Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, SSSR, později NDR, Mongolsko, Kuba, Vietnam  cílem bylo dosáhnout úplnou nezávislost tohoto uskupení na kapitalistickém světě  ustávání obchodních kontaktů s USA (kvůli studené válce) RVHP  Rada vzájemné hospodářské pomoci  založena 1949  Československo, Albánie, Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, SSSR, později NDR, Mongolsko, Kuba, Vietnam  cílem bylo dosáhnout úplnou nezávislost tohoto uskupení na kapitalistickém světě  ustávání obchodních kontaktů s USA (kvůli studené válce)

počátek 50. let – kolektivizace zemědělství – dle sovětského vzoru  pokles zemědělské výroby  pokles životní úrovně rolníků a ostatních obyvatel Stalin – další šíření komunismu je možné (pro dílčí neúspěchy) jen válkou proti USA přípravy na válku – zbrojní výroba, čistky… zvyšující se politické napětí ve světě počátek 50. let – kolektivizace zemědělství – dle sovětského vzoru  pokles zemědělské výroby  pokles životní úrovně rolníků a ostatních obyvatel Stalin – další šíření komunismu je možné (pro dílčí neúspěchy) jen válkou proti USA přípravy na válku – zbrojní výroba, čistky… zvyšující se politické napětí ve světě

Válka v Koreji  vypukla z iniciativy severokorejského komunistického vůdce Kim Ir-sena s podporou Stalina  Rada bezpečnosti OSN přijala americký návrh na vojenský zásah  zásah vojsk OSN ( americké jednotky) Válka v Koreji  vypukla z iniciativy severokorejského komunistického vůdce Kim Ir-sena s podporou Stalina  Rada bezpečnosti OSN přijala americký návrh na vojenský zásah  zásah vojsk OSN ( americké jednotky)

„závody“ ve zbrojení SSSR x USA SSSR – deportace obyvatel do táborů nucených prací – gulagů utužení komunistické diktatury ideologické tažení proti západní kultuře – falšování dějin, vědecké poznatky, kultura a vzdělání – podřízeno ideologickým a mocenským účelům „závody“ ve zbrojení SSSR x USA SSSR – deportace obyvatel do táborů nucených prací – gulagů utužení komunistické diktatury ideologické tažení proti západní kultuře – falšování dějin, vědecké poznatky, kultura a vzdělání – podřízeno ideologickým a mocenským účelům

Zdroje: Kocián Jiří, Lidé v dějinách, období , dějepis pro 2. stupeň základní školy a pro odpovídající ročníky víceletých gymnázií, 1. vydání, Praha: Nakladatelství Fortuna, 1997, ISBN (obr 1) (obr.2) (obr.3)