Propagace cyklistiky v Jihlavě „Budování infrastruktury, odstraňování bariér, propagace a kampaně“ Ing. Jaroslav Vymazal, primátor statutárního města Jihlavy Bike Brno konference, 4. října 2012
Struktura prezentace: 1. Začínáme budovat („První cyklostezka“) 2. Generel cyklistické dopravy (rok 2003) 3. Změna myšlení obyvatel města 4. Období rozkvětu cyklostezek 5. Aktualizace Generelu cyklistické dopravy (rok 2011) 6. Jihlava a Uherskohradišťská charta 7. Budoucnost cyklistické dopravy v Jihlavě
1. Začínáme budovat (historie) Jihlava nikdy nebyla nakloněna masivnímu rozvoji cyklistiky (terén, podnebí, podmínky,…). Cyklistika jen jako sport několika nadšenců. Údolí řeky Jihlavy ohraničuje 3 samostatné celky. Přejezdy mezi nimi mohou být pro některé cyklisty překážkou.
1. Začínáme budovat („První cyklostezka“) Vývoj od roku 2001, kdy byl otevřen první úsek tzv. „První cyklostezky“ na ulici Romana Havelky o délce 600m v údolí řeky Jihlavy.
1. Začínáme budovat Pokračovalo se budováním dalších úseků cyklostezek. Velmi významná a dodnes nejpopulárnější stezka z roku 2005 navazuje na „První cyklostezku“. Vhodné i pro in-line.
2. Generel cyklistické dopravy (rok 2003) Hlavní úkol: integrovat cyklistickou dopravu do dopravního systému města. Zpracováno firmami DHV CR, s.r.o. a ADOS. Jeden z hlavních podkladů byl průzkum názorů obyvatel města. Návrh skeletu cyklostezek a cyklotras. Základní rozdělení tras: -zelené (greenways), dopravní+rekreační -radiální, převážně dopravní -tangenciální, spojující Naplnění Generelu bylo problematické především kvůli nejasným majetkoprávním vztahům a také kvůli omezením v historickém centru města.
2. Generel cyklistické dopravy (rok 2003) Změna myšlení obyvatel: -z průzkumu vyplynulo, že obyvatelé města by rádi více používali jízdní kolo jako dopravní prostředek. Obávají se však nebezpečného provozu na komunikacích. -Cyklistika už není vnímána jen jako sport pro nadšence. Objevují se první cykloturisté, kteří chtějí podmínky podobné jako v zahraničí (stezky, trasy, odpočívky, služby…). -Závěry průzkumu z roku 2003: Celkový počet obyvatel Jihlavy51 tis. Celkový počet kol68% Procento pravidelných cest10% Mobilita 2,5 cesty/den Podíl cyklistů na dělbě dopravní práce5%
3. Období rozkvětu cyklostezek v Jihlavě Období mezi roky Bylo vybudováno celkem 7,5 km cyklostezek Investováno bylo více jak 44 mil Kč (dotace+město)
3. Období rozkvětu cyklostezek v Jihlavě Realizace nových projektů na podporu cykloturistiky: - spolupráce s KČT (vyznačení cyklotras v okolí Jihlavy, návaznost na krajské a národní cyklotrasy) - pracovní cykloskupina - Mikroregion Jihlavsko: informační tabule v obcích propagační mapy zdarma doporučené okruhy informace o památkách
3. Období rozkvětu cyklostezek v Jihlavě Od roku 2002 realizace projektu cyklostezky Jihlava-Třebíč-Raabs Vznik Dobrovolného svazku obcí (celkem 25 obcí na trase) Několik etap projektu (průjezdnost, úpravy komunikací, bodování nových úseků v parametrech cyklostezky vhodné pro in-line). Realizace za podpory ROP Jihovýchod Celková délka 137 km (řeka, vlak, památky UNESCO)
4. Aktualizace Generelu cyklistické dopravy 2011 Reakce na nové trendy v cyklodopravě, Zavádění nových cykloopatření (přejezdy, cyklopruhy, …) Omezený prostor především v centru města (odstranění bariér) Aktualizuje starší přístup k budování cyklostezek (stezky nejsou jen pro rekreaci, rychlé dopravní koridory, cykloobousměrky, …) Zdůrazňuje nutnost budovat doprovodnou infastrukturu
4. Stříbrné pomezí Systém značení pro cyklo a pěší turisty v okolí Jihlavy 26 partnerských obcí, 260 km tras (cyklo, pěší, kombinace) Doplňuje stávající trasy KČT, doporučené okruhy, unikátní systém značení (patníky), interaktivní mapa, plánovač tras, CZ, EN, DE
5. Jihlava a Uherskohradišťská charta Město Jihlava je jedním z prvních signatářů charty Cyklokoordinátor (spolupráce napříč úřadem) Workshopy, exkurze, výměna zkušeností, MOTIVACE Možnost něco ovlivnit a „BÝT U TOHO“ Stromy podél cyklostezky
6. Budoucnost cyklistické dopravy v Jihlavě Pokračovat v naplňování Generelu ve všech vytýčených cílech Propagovat cyklodopravu ve městě, zlepšit podmínky pro cyklisty Zlepšit a podporovat rozvoj cykloturistiky a služby s tím spojené Propagace, osvěta, motivovat lidi k používání kola jako normálního dopravního prostředku Podporovat akce spojené s cyklistikou (Jihlavská 24MTB, Den bez aut, …) Dopravní výchova na ZŠ
6. Budoucnost cyklistické dopravy v Jihlavě Aktuální situace v Jihlavě
Děkuji za pozornost. Ing. Jaroslav Vymazal, primátor statutárního města Jihlavy