Mona Lisa LEONARDO DA VINCI /1452 – 1519/ „Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Kordová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).“
Co je dobré si pamatovat Autor: LEONARDO DA VINCI Název díla: Mona Lisa Datace: c. 1503-1505 Období: Renesance (Itálie ,,Quvatrecento“) Téma: Portrét Velikost: 76.8 × 53 cm Technika: olejové barvy Museum: Muzeum v Louvre Lokace: Paříž, Francie
Vzkaz přes staletí V „Knize o malířství“ Leonardo vylíčil, jak maluje podobizny: „K portrétování mám zvláštní dílnu, podlouhlý, čtyřhranný dvůr, 10 loket široký a 20 loket dlouhý, jehož stěny, opatřené přístřeškem, jsou natřeny načerno a mají plátěnou střechu, která je podle potřeby stažena, nebo rozvinuta poskytuje ochranu před sluncem. Bez ní se může malovat jen při kalném mlhavém počasí anebo než nastane soumrak. Toto osvětlení je nejvýhodnější a nejlepší.“… „Největší krása přichází večer, protože mnoho světla dělá hrubým, pro mnoho stínů nevidíme; prostředek je dobrý.“
Jak vkomponoval postavu do krajiny? Jak dal postavě trojrozměrnost? Jak obklopil postavu atmosférou? Modeloval tělo i šat složitými stíny – svým slavným šerosvitem, tzv. sfumato. Trojúhelníková kompozice Snová, neskutečná krajina v pozadí Opěradlo křesla a kraj terasy zahalil tmou, aby neodváděly oko od postavy
Hluboký účinek Hluboký účinek obrazu byl výsledkem dlouhého technického procesu, který začínal bohatým podmalováním plátna, pokračoval kladením tenounkých průsvitných barevných vrstev různě odstíněných tónů, až se z nich vylupoval plastický tvar, a končil jemnými laky. Každá vrstva musila dlouho schnout. Leonardo pracoval hedvábnými štětci a na celém obraze nenajdeme v hladké malbě jejich stopu, čáru ani skvrnu.
Proč tvář Mony Lisy stárne? Modelace pomocí barev, ale rostlinná červeň s bělobou, kterými maluje obličej, se časem začaly navzájem pohlcovat a tvář Mony Lisy tmavne a stárne. Proto Vojtěch Volavka ve své vzrušující knize „Malířský rukopis“ studuje Leonardovu techniku na dokonalých rukou Mony Lisy, podložených okrem.
Mona Lisa: Odkryli tajomstvo úsmevu 23.08.2010 16:28 – NEW YORK Francúzski vedci odhalili ďalšie z množstva tajomstiev, ktoré ukrýva slávny obraz talianskeho maliara, vynálezcu, vedca, matematika… - človeka znalého mnohých vedeckých aj nevedeckých odborov Leonarda da Vinciho “Mona Lisa”. Pomocou röntgenového žiarenia zistili, že Leonardo naniesol prstom na obraz až 40 tenučkých vrstiev glazúry. Na základe tohto sa domnievajú, že dávna otázka tajomného úsmevu Mony Lisy by mohla byť vyriešená. Namiešaním rozličných drobných pigmentov, či odtieňov farby, sa výsledok mierne rozmazal (rozostrel), čo urobilo jej úsmev jedinečným. Aspoň taká je najnovšia teória. Každá vrstva laku je až 50-krát tenšia ako je ľudský vlas. Toto docielil pravdepodobne sušením a tak je predpoklad, že vytvorenie obrazu až do finálnej fázy mohlo trvať roky. http://www.aktuality.sk/clanok/170973/mona-lisa-odkryli-tajomstvo-usmevu/
Zdroje: Literatura: SPALOVÁ, Olga. Malá světová obrazárna. 1971. Praha : Svoboda, 1971. Leonardo da Vinci/Mona Lisa, s. 243. ISBN 25-034-71. Fotografie: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mona_Lisa.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Mona_Lisa.jpg