Datové typy a práce s nimi JavaScript Datové typy a práce s nimi
JavaScript hlavní využití JavaScriptu je manipulace s obsahem webové stránky zahrnuje změnu zdrojového kódu stránky v reakci na nějaké akce od uživatele (např. stisknutí tlačítka vypočítá příklad nebo zobrazí/skryje určitou část webu) takovým aktivním webům se potom říká spíše webové aplikace, než webové stránky
Hlášky v JavaScriptu Alert - zobrazí upozorňovací okénko s textem Confirm - potvrzující dialog, možnosti jsou ano / ne, návratová hodnota je true nebo false
Hlášky v JavaScriptu Prompt – vyžaduje vstup uživatele, umožňuje do proměnné vložit hodnotu zadanou uživatelem
Proměnné v JavaScriptu se deklarují pomocí slova var! když nepoužijeme toto slovo vytvoříme tzv. globální proměnnou, což není vždy úplně to, co chceme je totiž potom přístupná ze všech funkcí ve scriptu a to může vyvolat konflikty u proměnné není nutné určovat datový typ
Čísla v JavaScriptu jsou všechna čísla desetinná a 64bitová v JavaScriptu jsou všechna čísla objekty číslo v uvozovkách je řetězec, ale JavaScript rozpozná číslo chceme-li např. násobit text, JavaScript vypíše hlášku NaN - "Not-a-Number„ funkce isNaN(x) – vrátí true, je-li v proměnné číslo a false, když nejde o číslo
Čísla metoda toFixed() – určuje počet zobrazovaných desetinných míst, není-li uveden parametr, zobrazí jen celou část, zaokrouhluje?
Čísla toPrecision(x) - ořízne číslo na danou přesnost i.toString() - převede číslo na řetězec, tzn. číslo se stane plnohodnotným řetězcem znaků toExponential(x) - změní zápis čísla na exponenciální (vědeckou) notaci. Např. pro hodnotu 100 to bude 1e2 Number.MAX_VALUE | Number.MIN_VALUE - vrací největší / nejmenší možné číslo v JS.
Knihovna Math Knihovna Math je jednou ze základních knihoven JavaScriptu. Obsahuje velmi užitečné funkce a vlastnosti K proměnným a funkcím knihoven přistupujeme pomocí operátoru tečky
Řetězce řetězec je řada znaků uložená v za sebou jdoucích bajtech paměti v JavaScriptu je řetězec objekt řetězce lze označit pomocí dvojitých nebo jednoduchých uvozovek uvozovky lze kombinovat i uvnitř řetězce. Pokud je potřeba zapsat v řetězci znak uvozovky, musí se tzv. odescapovat, aby ho interpret nevyhodnotil jako ukončení řetězce. k tomu se používá zpětné lomítko:
Sekvence escape
Metody a vlastnosti řetězců Řetězec je v JavaScriptu objekt, můžeme jej tedy vytvořit i takto Index - za pomoci indexů lze procházet jednotlivé znaky v řetězci stejně jako v poli zapisuje se do hranatých závorek za názvem proměnné, čísluje se od nuly Length - vlastnost vrací délku řetězce ve znacích
Metody a vlastnosti řetězců Replace() - funkce nahradí hledanou hodnotu v řetězci jinou UpperCase | LowerCase - změní všechna písmena v řetězci na velká nebo na malá
Metody a vlastnosti řetězců Concat() - spojuje dva a více řetězců. Tato funkce je i jedním z přetížení operátoru +(=) pro objekty string Poslední 2 řádky dělají to samé, spojí řetězce do jednoho dlouhého
Metody a vlastnosti řetězců Metoda substring() - funkce vrací vybranou část řetězce, které se říká podřetězec – od které pozice do které Metoda substr() - funkce vrací vybranou část řetězce, které se říká podřetězec – od které pozice kolik znaků
Metody a vlastnosti řetězců Metoda indexOf() – vrátí první index, na kterém se nachází dané písmeno nebo podřetězec Metoda lastIndexOf ()- vrátí poslední index, na kterém se nachází dané písmeno nebo podřetězec Metoda match - vrací shodu s výrazem v řetězci. Používá se hlavně pro regulární výrazy(Regex)
Vybrané vlastnosti a metody řetězce metoda charAt () vrací znak na určeném indexu v řetězci Př. vrátí první znak, poslední znak str.charAt(length-1) metoda split() se používá k rozdělení řetězce na pole dílčích řetězců a vrátí nové pole výsledek
Vybrané vlastnosti a metody řetězce Metoda trim () odstraní mezery z obou stran řetězce. Př. výsledek: okno zobrazí Zdroj: http://www.w3schools.com/jsref/jsref_obj_string.asp
Boolean Logický datový typ, nabývá pouze dvou hodnot 0-1 (true- false). Jeho hodnota je tedy buď pravdivá neb nepravdivá. Používá se pro vyhodnocení podmínek a cyklů NULL / UNDEFINED - oba dva datové typy zastupují prázdnou proměnnou, je zde však rozdíl. NULL je nevytvořený objekt. Undefined naopak objektem není.