Název materiálu: OBJEM – výklad učiva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Objem a jeho měření.
Advertisements

Objem a jeho měření.
Měření objemu Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Vedlejší jednotky objemu
Opakování: Jaká je základní jednotka délky?
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Fyzika Měření objemu a času.
Název materiálu: SÍLA – výklad učiva. Název dle číselného rozsahu: VY_32_INOVACE_201. Autor materiálu: Mgr. Bronislav Budík. Zařazení materiálu: o Vzdělávací.
Příprava laboratorní práce č.3
Měření objemu Pč 6. třída Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
Název materiálu: PASCALŮV ZÁKON – výklad učiva.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina O b j e m Creation IP&RK.
Měření objemu pevného tělesa
Téma: Fyzikální veličiny – objem Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_456.
MĚŘENÍ OBJEMU.
Měření objemu 6. ročník.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Anotace Prezentace zabývající převáděním jednotek délky. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci převedou jednotky délky. Speciální vzdělávací.
Název materiálu: HMOTNOST – výklad.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Název materiálu: HYDROSTATICKÝ TLAK – výklad učiva.
Objem LC.
Název materiálu: PRÁCE – výklad učiva.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
OBJEM a jeho měření.
Název materiálu: TEPLOTA – výklad učiva.
MĚŘENÍ OBJEMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Ing. Radek Pavela Měření objemu.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Název materiálu: TLAK – výklad učiva.
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Digitalizace výuky Příjemce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_162_Objem tělesa AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Matematika Objemy těles.
Fyzika 6. ročník Objem Anotace
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Objemové jednotky a jejich převody
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_52
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Objem a povrch kvádru a krychle
Objem tělesa Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
OBJEM Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_11_29.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B27Fy6_Objem 1
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02 Objem
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Objem objem je fyzikální veličina, kterou značíme V
MĚŘENÍ OBJEMU.
Anotace Litr Druhy a využití Co měříme v litrech
OBJEM objem je fyzikální veličina určující část prostoru, kterou zabírá těleso Značka objemu: V.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_42_OBJEM TEMA: FYZIKA
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Interaktivní test z fyziky – 6. ročník
Transkript prezentace:

Název materiálu: OBJEM – výklad učiva. VY_32_INOVACE_185 Název materiálu: OBJEM – výklad učiva. Název dle číselného rozsahu: VY_32_INOVACE_185. Autor materiálu: Mgr. Bronislav Budík. Zařazení materiálu: Vzdělávací oblast : Člověk a příroda. Vzdělávací obor : Fyzika. Tematický okruh: Fyzikální veličiny - objem. Ročník : 6. Metodické pokyny: Jsou uvedeny na jednotlivých listech, u každého cvičení. Datum vytvoření: 15. 9. 2011.

OBJEM Objem je část prostoru vyplněná tělesem. Pomocí objemu se někdy určuje množství látky v tělesech kapalných, polotekutých a sypkých. V = 1m3 Značka: V (z anglického volume) Jednotka: m3 (metr krychlový)

V m3 se měří objemy většího množství tekutin (kapalin, plynů) V m3 se měří objemy většího množství tekutin (kapalin, plynů). např: objemy vody ve vodních nádržích, vodojemech nebo plynů - plynojemy.

V m3 se měří také spotřeba vody – vodoměr, spotřeba plynu – plynoměr.

V m3 za 1s se měří průtok řek (jedná se důležitý vodohospodářský údaj – např: při povodních, v době sucha …)

Další jednotka objemu Násobky a díly objemu 1l (1 litr) nejběžněji používaná jednotka objemu převážně kapalin – pohostinství… Násobky a díly objemu 1l =1dm3 (decimetr krychlový) 1cm3 = 1ml (mililitr) 1m3 = 1000l = 1000 dm3 (decimetrů krychlových) 1m3 = 100 00 00 cm3 (centimetrů krychlových) 1hl = 100l (1hektolitr = 100 litrů)

Jiné jednotky objemu Zastaralé jednotky 1 barel (přibližně 160l) Používá se například v USA – obchodování s ropou a pohonnými hmotami 1 galon (přibližně 4,5l - VB) Velikost objemů se liší v USA a VB… Zastaralé jednotky pinta(2l), věrtel, máz(1l) Velikost objemů se liší v různých zemích.

Měřidla Objem kapalin se měří odměrnými nádobami (odměrný válec, kuchyňské odměrky, injekční stříkačky). Taktéž pro odhadované množství objemu můžeme použít různých známých pomůcek lžíce (malá/velká), sklenice, „špetka soli“… Objem těles pevných pravidelného tvaru lze také určit výpočtem.

Měření pomocí odměrného válce v jakých jednotkách je válec cejchován? zjistíme nejmenší dílek: počet dílků mezi dvěma čísly = 10 rozdíl čísel = 10ml 1dílek = 1ml na výšku hladinu kapaliny se díváme kolmo spočítáme počet dílků od posledního čísla od 70 máme 2dílky celkem dílků 70 + 2 = 72dílků potom 72dílků krát 1ml = 72ml Poznámka: u užších odměrných válců kapalina smáčí stěny, při pozorování výšky hladiny odečítáme spodní okraj hladiny, která může být opticky přes jeden dílek.

Měření objemu pevných těles Při ponoření pevného tělesa do kapaliny se hladina kapaliny zvýší. (dají se měřit tělesa, která se nerozpouští a nejsou savá) V1 = 26 ml …objem kapaliny V2 = 35 ml …objem kapaliny + těleso V = ? ml …objem tělesa V = V2 - V1 = 35 ml - 26 ml = 9ml Objem tělesa je 9 mililitrů.

Objem krychle nebo kvádru určíme vynásobením stran mezi sebou. OBJEM KRYCHLE, KVÁDRU Objem krychle nebo kvádru určíme vynásobením stran mezi sebou. KRYCHLE KVÁDR a c b a a a V = a . a . a V = a . b . c

Výpočty objemu krychle, kvádru Vypočítej objem krychle v m3 o délce strany 6dm. a = 6 dm V = ?m3 V = a . a . a = 6dm . 6dm . 6dm = 216dm3 V = 216dm3 = 216l = 0,216 m3 Objem krychle je 0,216 metrů krychlových.

Výpočty objemu krychle, kvádru Vypočítej objem kvádru v dm3 o rozměrech 12cm, 1,3dm, 250mm. a = 12cm = 1,2dm b = 1,3dm c = 250mm = 2,5dm V = ? dm3 V = a . b . c = 1,2dm . 1,3dm . 2,5dm = 3,9dm3 V = 3,9dm3 = 3,9l = 0,0039 m3 Objem kvádru je 3,9 decimetrů krychlových.

Výpočty objemu krychle, kvádru Vypočítej množství vzduchu v litrech, ve třídě rozměrech 550cm, 4000mm, 8,8m. a = 550cm = 5,5m b = 4000mm = 4,0m c = 8,8m V = ? l V = a . b . c = 5,5m . 4,0m . 8,8dm = 193,6m3 V = 193,6m3 = 193 600dm3 = 193 600l Objem vzduchu ve třídě je 193 600 litrů.

Obrázky: http://www.meteopress.cz/, http://www.gjs.cz/fyzika/lab_prace/Images/valec.gif, http://www.laboratorni-potreby.cz/, http://images3.wikia.nocookie.net/