Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská výchova Ročník: 9. ročník ZŠ praktická Autor: Ivana Panochová Škola: Základní škola, Městec Králové, Náměstí Republiky 303 Datum:
A KCIE Finanční produkt
AKCIE Jsou cenné papíry, které představují určitou peněžní hodnotu Můžeme s nimi obchodovat
I NVESTICE DO AKCIÍ Jednotlivec – obchodujeme s akciemi sami Podílové fondy – společně s ostatními investory, zakoupíme podíl na majetku podílového fondu
K URZ AKCIÍ Aktuální cena akcie se řídí nabídkou a poptávkou Může být vyšší nebo nižší, než jakou hodnotu akcie představuje Kurz – aktuální cena na trhu
V ÝBĚR AKCIÍ Snažíme se vybrat takové akcie, které nám přinesou největší zisk, dopředu ale nikdo neví, které akcie to budou Proto zjišťujeme informace, které ovlivňují kurz akcií
OBCHODOVÁNÍ S AKCIEMI S akciemi se obchoduje na burze Nakoupíme určitý počet akcií podle aktuálního kurzu Sledujeme vývoj kurzu Při výhodném zvýšení kurzu můžeme akcie prodat se ziskem
O BCHODOVÁNÍ S AKCIEMI Při snížení kurzu můžeme o peníze přijít V průběhu vlastnictví akcií můžeme dostávat podíl na zisku - dividendu Při obchodování s akciemi můžeme hodně vydělat nebo prodělat
I NVESTICE DO AKCIÍ Možnost vysokých zisků Riziko velkých ztrát VýhodyNevýhody
P OUŽITÉ ZDROJE Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy, Petr Jakeš a kolektiv, Fortuna, Praha 2011, ISBN , str