Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Advertisements

Pohyby rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Primární krycí pletiva
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.03 Anotace: Prezentace seznamuje s projevy živých organismů – pohybem a dýcháním. Vzdělávací oblast: Základní projevy živých organismů,
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Obecná biologie.
Rozšiřování semen a plodů
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
EUKARYOTA.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
PLANKTON.
Exogenní geologické děje
Pohyby rostlin Jedná se o pohyby orgánů, rostliny nechodí, pohybují se pouze fotoautotrofní bičíkovci. Hnací silou je vnější prostředí nebo vnitřní rostlinné.
Pohyby rostlin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.11/Li
autor: Radka Vašíčková
Pohyby rostlin Schopnost rostlin reagovat pohybem na vnější fyzikální nebo chemický podnět se označuje dráždivost.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní struktura života
Rostliny.
Přechod rostlin na souš
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Název Pohyby rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Pohyby rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Rostliny - význam a jejich dělení.
Název Vodní režim rostlin 1 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Světlo a barvy v přírodě
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Uspořádání rostlinného těla
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zvláštnosti metabolismu rostlin
Základní struktura živých organismů
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
Základní struktura živých organismů
Pohyby rostlin Znaky na listech Nezelené rostliny
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Živočichové rybníka a jeho okolí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Pohyby rostlin.
SINICE fotosyntetizující bakterie
P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.
VODA Vodní režim rostlin.
„Trojlístek – podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let“ Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání o.p.s.
Trvalá pletiva. Rostlinná pletiva (dělení) Podle schopnosti dělení rozlišujeme: Meristematická (dělivá) – umožňují růst Trvalá – vznikají činností dělivých.
Fyziologie rostlin Zabývá se vnitřními životními pochody rostlin.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BUŇKA – základ všech živých organismů
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Rostliny - význam a jejich dělení.
4. Buňky.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057

POHYBY ROSTLIN

rozdělení podle učebnice pohyb vitální fyzikální hygroskopické mrštivé taxe (lokomoce) tropismy nastie

rozdělení podle zdroje na internetu pohyb aktivní pasivní (roznos semen) fyzikální vitální taxe (lokomoce) ohyby indukované autonimní kohezní explozivní tropismy nastie hygroskopické

1. fyzikální – na základě fyzikálních principů, vykonávají je nejen živé, ale i odumřelé části rostlin hygroskopické – nestejné bobtnání buněčné stěny

Mrštivé- hygroskopické (u kapradin – vymrštění výtrusnic) kohezní – přilnavost vody k buněč. stěně (výtrusnice kapradin) explozívní – rozdíl napětí pletiv (netýkavka)

2. vitální – jen u živých rostlin, nebo jejich částí Taxe (lokomoce) –celkové přemisťování rostliny (krásnoočko-pomocí bičíku), nebo organel v buňce (chloroplasty) -reakce na vnější podnět – indukované -u jednobuněčných organismů, gamety, výtrusy fototaxe – světlo aerotaxe - za kyslíkem (bakterie) termotaxe – teplota hydrotaxe – voda geotaxe – půda chemotaxe – chemické látky

Tropismy - orientované pohyby, vyvolané jednosměrným vnějším faktorem – (dlouhodobé) -u vyšších rostlin s kořeny -rozlišujeme pohyby kladné/záporné - geotropismus (gravitropismus)- Zemská přitažlivost - fototropismus – za světlem hydrotropismus – za vodou chemotropismus – pohyby kořenů za živinami

Fototropismy - světlo

Hydrotropismus kořene geotropismus kořene fototropismus stonku

nastie -různé pohyby rostlin vyvolány vnějšími činiteli -nezávislé na směru Růstové – rozdílný růst protilehlých orgánů v rostlině termonastie, fotonastie Turgorové – závislé na tlaku různých buněk seismonastie, nyktinastie, tygmonastie

a) fotonastie - otevírání květů podle světla b) termonastie - otevírání květů vlivem světla podráždění (rosnatka hmyzem)

c) seismonastie - reakce na otřesy (šťavel, citlivka) d) thigmonastie - reakce na dotek, typické pro masožravky e) niktinastie – spánkové pohyby videoukázka

Autonomní - samovolné, bez vnější příčiny

Pasivní pohyby - Anemochorie – způsobený větrem; - Hydrochorie – způsobený vodou; - Zoochorie – způsobený živočichama druhy - epizoochorie – na povrchu těla, - endozoochorie – trávícím ústrojím, - myrmekochorie – mravenci - ornitochorie – na nohách vodních a bahenních ptáků - Antropochorie – způsobený lidmi

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057