Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Domácí produkt
Advertisements

Fiskální politika 12.
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Fiskální a monetární politika
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
TÉMA: SPRAVEDLIVÁ REFORMA HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY AUTOŘI: JAN MLÁDEK, JIŘÍ HAVEL HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A31 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
10. téma: Rozpočtová a fiskální politika – vybrané problémy
Téma 4 Fiskální politika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
F ISKÁLNÍ POLITIKA Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. St ř ední škola hotelnictví.
Investiční multiplikátor
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Agregátní poptávka a nabídka
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Daňová teorie a politika
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění
Fiskální hospodářská politika Fiskální hospodářská politika Ekonomie veřejného sektoru 3. přednáška Eva Tomášková Katedra finančního.
Veřejné výdaje a příjmy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
1. téma Úvod do daňové teorie.
Veřejné finance a veřejné statky
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Úspory Spotřeba Investice Keynesiánská ekonomie. Spotřeba a úspory Spotřeba C (Consumption)  Statky dlouhodobého užití  Statky krátkodobého užití 
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Soustava veřejných rozpočtů
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová a fiskální politika
Základní pojmy daňové teorie
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Úvod do finanční vědy a financí
Koncepční přístupy k hospodářské politice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Fiskální a monetární politka - shrnutí
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE) Fiskální politika Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Fiskální (rozpočtová) politika Hlavní nástroj hospodářské politiky státu Sleduje tyto cíle : odčerpání relativně přebytečného kapitálu formou daní a vytvářením dodatečné poptávky prostřednictvím výdajů SR, směřuje k anticyklickému ovlivňování vývoje ekonomiky, řeší problémy rozvoje oblastí, zmírňuje sociální rozdíly k bezprostředním cílům patří dostatečná zaměstnanost, cenová stabilita Multiplikátor státních výdajů - o kolik se zvýší produkt, jestliže se státní nákupy zvýší o 1 peněžní jednotku Daňový multiplikátor - o kolik se zvýší produkt při snížení daní o 1 peněžní jednotku

Fiskální (rozpočtová) politika Příjmy SR plní funkci: alokační (akumulační) – centralizace finančních zdrojů od firem i domácností do rukou státu, získané prostředky na obranu atd. redistribuční (regulační) – regulace disponibilních důchodů firem a domácností stabilizační – ovlivňuje se zájem podniku na využívání výrobních faktorů, usměrňuje makroekonomický vývoj Výdaje SR představují poptávku státu po investičních statcích i spotřebních předmětech, důležitý nástroj při ovlivňování poptávky, míry růstu, výrobní struktury Ovlivňují poptávku prostřednictvím: přímých investic, přímé nákupy zboží, vyplácení mezd státním zaměstnancům, transferové výdaje

Nástroje fiskální politiky: 1. vestavěné (automatické) stabilizátory po zavedení působí automaticky progresivní daň z příjmu, výkup zemědělských přebytků, pojištění v nezaměstnanosti atd. v období růstu přibrzďují a v době recese podporují 2. nástroje s volností rozhodování (záměrná opatření) jednorázové rozhodnutí státního orgánu změna daňových sazeb, změna struktury výdajů SR, změny výše jednotlivých položek rozpočtových výdajů

Deficit SR využívání vestavěných stabilizátorů→ cyklický deficit SR pro růst veřejného dluhu nebezpečný strukturální deficit (jako důsledek záměrných opatření) → inflace neexistuje přímý vztah mezi vznikem dluhu a úpadkem země podle OECD došlo k narůstání úlohy státu v ekonomice (posledních 30 let)

Příčiny růstu daňového zatížení složená daňová kvóta = ukazatel celkového daňového zatížení (celkové daňové příjmy + pojištění+ sociální)/HDP v ČR v roce 2004 37,6%

Příjmy a výdaje nejrychleji rostou příjmy ze spotřebních daní, z DPH, z příspěvků na sociální pojištění výdaje na sociální a zdravotní pojištění roste se stárnutím populace) dlouhodobě roste podíl daní na HDP A. Wagner (1835-1917)

Příčiny růstu veřejných výdajů rozvoj společnosti spojen s růstem nákladů na zabezpečení veřejné zprávy, zákonné moci atd. ekonomický rozvoj doprovázen s růstem průmyslových monopolů→ zvýšení regulace poptávka po sociálních a službách poskytované státem se s růstem důchodu zvyšuje více než proporcionálně

Daně vliv na trh kapitálu a trh práce přesun daňového zatížení = s uvalením nové daně se mění cena zboží nízká úroveň vykazované složené daňové kvóty→rostoucí veřejný dluh přesnější ukazatel = komplexní daňová kvóta = složená daňová kvóta + skutečný schodek veřejných financí v témž fiskálním roce

Tendence ve vývoji daňového zatížení v ČR míra zdanění je závislá na koordinace a harmonizaci v rámci EU na daňovou politiku působí procesy sjednocení právních norem koordinace hospodářské a sociální politiky zpracování koncepce politiky průmyslové zemědělské politiky podpory malých firem

Předpoklady snižování daňového zatížení racionalizace a úspory na straně celkových výdajů snížení daňových úniků a daňových nedoplatků uplatnění daňových výdajů přerozdělování značných prostředků z rozočtu EU ve prospěch ČR růst veřejného dluhu příjmy z privatizace

Záměry EU zužování skupiny zboží a služeb se sníženou sazbou DPH zvýšení spotřební daně z cigaret, uhlovodíkových paliv a maziv, snížení nominální sazba daně z příjmu právnických osob

Proces přerozdělování k přerozdělování skrytě dochází: inflací zhoršení kvality snížení bezpečnosti a ochrany zdraví, majetku zanedbáváním obnovy i rozvoje infrastruktury vyšší veřejné výdaje mohou být kryty: vyšší příjmy SR z daní růstem veřejného dluhu