Problémy demokratického vládnutí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Přelidnění planety.
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Úvod do rozvojových studií Základní pilíře rozvojové pomoci.
Sociální problematika světa
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Sociální politika a Welfare State
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
NIKAZAM „Posílení konkurenceschopnosti absolventů MENDELU v oblasti rozvojové spolupráce a managementu přírodních zdrojů v zemích třetího světa“ ,
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Vietnam.
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Sídla.
Demografie je věda, která se zabývá:
Chudoba, socioekonomická nerovnost a demokracie
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief). Hlavní problémy odstraňování chudoby: chudoba je mnohorozměrná (má různé projevy – vzdělání, bydlení, majetek...)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dopady světové finanční krize na rozvojové země Science Café 7. června 2012 Ondřej Horký ???
Světové hospodářství.
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Ekonomické dělení států světa
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
Stupeň rozvoje států světa
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Problémy současné Afriky
CHUDOBA.
Sociální politika 06 CHUDOBA.
Společenské a hospodářské prostředí
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rozvojová a humanitární pomoc. Faktory způsobující nerovnosti: A/ vnitřní faktory – v kompetenci chudých států ► fyzickogeografické faktory – podnebí,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Chudoba, socioekonomická nerovnost a demokracie Problémy demokratického vládnutí.
Členění států světa podle stupně hospodářského rozvoje
Chudoba jako sociální problém
Nástin hospodářských problémů Čínské lidové republiky a rozvojových zemí od druhé světové války do roku 1990.
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Geografie = zeměpis Z řeckého γεός geos = (po)zemský + γράφειν grafein = psáti Věda studující prostorové rozšíření jevů na Zemi, jejich vzájemnou interakci.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu intersociální problémy Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Soudobý svět Ekonomický pohled
VÝSLEDKY PRŮZKUMU Zúčastněné země:.
7lOSnQ
Nejlidnatější světadíl
Budoucnost zemědělství a výživy v rozvojových zemích
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Britské impérium – Britské impérium – 1922.
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
9. Obchodní politika rozvojových zemí
Úvod, základní principy a cíle
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Domácnosti na úvěrovém trhu
Demografie je věda, která se zabývá:
Transkript prezentace:

Problémy demokratického vládnutí Demokracie a chudoba Problémy demokratického vládnutí

Demokracie a chudoba Socioekonomická nerovnost je úzce spjatá s politickou nerovností. Společnosti s vysokou socioekonomickou nerovností jsou náchylné ke konfliktům a k autoritářským řešením existujících problémů. Ekonomická jistota (nechudoba) je nutnou, ale ne dostatečnou podmínkou pro funkční demokracii. Socioekonomická i kulturní nerovnost ovlivňuje podobu institucí a pravidel hry → Politická nerovnost zase má vliv na podobu institucí a politik, které obvykle zachovávají faktory vedoucí k nerovnosti

Chudoba Amartya Sen → chudoba snižuje možnosti člověka žít důstojný život (omezuje svobodu jednotlivce) Je vyjádřením ekonomické nejistoty → spojena se stavem ekonomiky, kterou obvykle charakterizuje stagnace, vysoké zadlužení, nerovná výměna, nedostatek potravin, špatný zdravotní stav obyvatelstva, nezaměstnanost S chudobou je spojený omezený přístup ke zdrojům a příležitostem, vyloučení, bezmoc Nejistota je upevňována a reprodukována prostřednictvím kultury Sidney Verba a Gabriel Almond → psychologické přístupy k sobě, druhým a okolnostem, hodnoty, mýty a pověry chudých, zahrnuje i proces učení, kterým se lidé vyrovnávají se svojí chudobou („vždycky to tak bylo“) → rozšířený fatalismus

Chudoba Chudoba je vyjádřena nízkým příjmem („lidé žijící s méně než jedním dolarem na den“) → nejen ekonomická deprivace, ale i sociální a politická A. Sen = s chudobou je spojená i nízká očekávaná délka života, vysoká dětská úmrtnost, podvýživa, nemoci, nezaměstnanost a podzaměstnanost, špatné bydlení, nedostatek pitné vody, špatné životní prostředí, špatný přístup ke vzdělání, násilí

Chudoba Chudoba = diskriminace, vyloučení, stigmatizace, beznaděj, zneužívání → politické dopady Sociální nerovnost je považována za jednu z fází ekonomického rozvoje. Ne všechny skupiny mohou z ekonomického růstu profitovat a vždy některé budou zaostávat za ostatními, ale nemělo to být dlouho. Měřena Giniho indexem. 0 = národní bohatství je roznoměrně rozděleno mezi všechny složky obyvatelstva 1 = 1 jedinec ze společnosti má všechen národní příjem Čím vyšší Giniho index, tím větší nerovnoměrnost v přerozdělování příjmů

Chudoba ve světě Mezi lety 1850 a 1960 se zvýšily rozdíly mezi rozvinutými a rozvíjejícími se zeměmi. Tři skupiny zemí: země bohaté země přechodně chudé → oscilují na hranici chudoby země chronicky chudé Na počátku 21. století se odhadovalo, že v chudobě žije mezi 24 až 34 % světové populace největší procento s nerychlejším růstem se týká subsaharské Afriky v absolutních číslech nejvíce chudých žije v asijsko-tichomořské oblasti následuje Latinská Amerika a východní Evropa s regionem bývalého SSSR chudoba se dotýká ale i rozvinutých zemích ZE, sev. Ameriky

Chudoba ve světě Chudoba a ekonomický růst nemusí jít ruku v ruce Např. ekonomické reformy v Latinské Americe v 80. letech vedly na počátku 90. let k ekonomickému růstu, ale ne dostatečnému vytváření pracovních míst či spravedlivějšímu přerozdělování příjmu Ani konstantní světový ekonomický růst za posledních 20 let nevedl ke snížení míry chudoby od 60. let rozvojové země prošly několika rozvojovými programy → nedostatečný dopad

Chudoba ve světě Faktory: globalizace nízká míra investic a nízká produktivita chybějící zdroje zadluženost zhoršující se podmínky obchodu a výměny nepřátelské mezinárodní prostředí strukturální nezaměstnanost špatné životní prostředí a přírodní katastrofy politická nestabilita násilí a korupce nedostatek demokracie

Chudoba ve světě Dlouhodobě panovalo přesvědčení, že ekonomický růst snižuje chudobu a přispívá k rozvoji všech obyvatel dané společnosti (modernizační teorie), a tím k rozvoji demokratické formy vlády. Ukázalo, že tato teze je platná pro země, které již dosáhly určitý stupeň rozvoje (infrastruktura, vysoká míra urbanizace, systém sociálního zabezpečení, relativně pluralitní společnosti)

Chudoba ve světě Jedním z problémů rozvojových zemí je vysoká míra zadlužení mnohé země mají dluh vyšší než roční HDP Ropné šoky → levné půjčování rozvojovým zemím Pád cen ropy vedl ke zvýšení úrokových sazeb a země nebyly schopny dluh splácet 80. léta: strukturální reformy ekonomiky v Latinské Americe 90. léta: přechod k tržní ekonomice ve východní Evropě Nový ekonomický řád – tržní ekonomika, globalizace V rozvojových zemích ale přetrvává sociální nerovnost

Případová studie: chudoba a sociální nerovnost v Latinské Americe Po r. 2000 42 % chudobných a 18 % extrémně chudobných Demokratizace ani tržní reformy neměly vliv na řešení problémů chudoby. Je to region s největší sociální nerovností na světě → překážka hospodářského vývoje a zdroj politické nestability. Přerozdělení příjmů: Průměrně podíl 10 % nejchudších na celkovém rozdělení národního příjmu byl pod 2 %, zatímco 10 % nejbohatších byl nad 30 % Giniho index je 0,44 – Afrika (0,43) Asie (0,37) a východní Evropa (0,30)

Případová studie: chudoba a sociální nerovnost v Latinské Americe Příčiny: Obvykle mají historické kořeny V Latinské Americe – kolonialismus = hierarchizovaná společnost To se nezměnilo ani po získání nezávislosti → politické instituce a ekonomický model udržovaly socioekonomickou nerovnost, nesnadný postup v rámci společnosti (dělení společnosti do tříd) Do 20. století vstupuje region s vysokou mírou sociální nerovnosti – ta přetrvává, i přes urbanizaci, industrializaci Faktory: nízká úroveň vzdělání (i když došlo k jeho rozšíření) Diskriminace chudého obyvatelstva – etnický základ Koncentrace bohatství v rukou úzké elity Nedemokratické režimy udržovaly nerovnost ve společnosti (socioekonomickou, a tím i politickou)

Případová studie: chudoba a sociální nerovnost v Latinské Americe Sociální nerovnost přetrvává do současnosti Nerovnost je i rasově a etnicky založená → jedná se o sociální skupiny, které jsou od dob kolonialismu marginalizované (domorodé obyvatelstvo, Afroameričané) Přechod k demokracii Sociální otázky se objevily se značnou intenzitou, ale ukázalo se, že demokratická vláda je nedostatečná pro změnu těchto historických vztahů.

Případová studie: chudoba a sociální nerovnost v Latinské Americe Chudoba vede k tomu, že stát je v některých oblastech nahrazen jinými aktéry (sociální hnutí) Ekonomická krize v 80. letech a hospodářské reformy ↑ nezaměstnanosti, zvýšení rozdílu mezi bohatými a chudými, ↑ šedé ekonomiky, neschopnost státu zabezpečit svou roli hlavně ve sféře sociální, neefektivnost státu řešit problémy sociálních skupin, které se cítí být vyloučené z majoritní společnosti Demokratizace otevřela prostor proto, aby vůbec mohly sociální hnutí vzniknout a působit.

Případová studie: chudoba a sociální nerovnost v Latinské Americe Společné rysy nových sociálních hnutí: Odmítání neoliberalismu Teritorialita: jsou spjati s určitým fyzickým místem, které dobyli nebo znovu získali Území se nacházejí na okraji společnosti → na okraji měst nebo na venkově Jsou autonomní na státu Státu považují za nepřátelský, zkorumpovaný, neefektivní Snaha obnovit kulturní hodnoty, znovu utvrdit identitu určitého sociální skupiny

Případová studie: chudoba a sociální nerovnost v Latinské Americe Mají schopnost vychovat své vlastní intelektuály Zrovnoprávnění žen Organizace práce a vztah s přírodou vytváří určité nové formy společenského života → komunity, mají svoje školy, zdravotnické zařízení, společně organizují práci (zemědělství, řemeslná výroba), společné jídelny druh kolektivního života, který není hierarchizovaný Jiné formy nátlaku → okupace měst, půdy, blokády silnic, demonstrace, pochody