Velké integrační teorie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
Mezinárodní integrace
Sociální politika a Welfare State
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Svět Západu a vznik NATO
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Pět evropských klišé české diplomacie 1. Členství v EU je naším národním zájmem ( ? ) 2. Členství v EU je základem naší ekonomické prosperity ( ?) 3.Pro.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Sociální konstruktivismus
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
MEZINÁRODNÍ SPOLEČENSTVÍ
Historické milníky evropského práva
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Vývoj evropské integrace Ing. Michaela Šlégrová.  Myšlenka sjednocené Evropy – různé podoby v různých obdobích již od dob antického Řecka = možnost efektivnější.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
VY_32_INOVACE_08/3/7 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Historie EU Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Evropská integrace Poválečný vývoj v Evropě
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií 3.11.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Postavení Evropy ve světě
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Evropský integrační proces
1 VŠFS – prezen č ní studium LS 2004/05 Proces vzniku EU P ř ednáška
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Mezinárodní regionální integrační seskupení v oblasti obchodu
Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií
MEZINÁRODNÍ OBCHOD - úvod
Rozdělení pravomocí mezi EU a členské státy
EVROPSKÁ UNIE.
Povede krize eurozóny k vytvoření dvourychlostní Evropy? Jiří Georgiev Sekce pro evropské záležitosti Úřad vlády ČR.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Fáze ekonomické integrace
Dějiny evropské integrace
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Obsah přednášky: Hlavní tradice americké zahraniční politiky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
OSN.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Rozdělení pravomocí mezi EU a členské státy
Stát Definice, funkce, typy.
Evropská integrace= SCELOVÁNÍ, SJEDNOCENÍ
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
Hospodářská politika Téma č. 9: Realizace modelů intervencionistické koncepce v rámci vyspělých tržních ekonomik Petr Musil
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Úvod, základní principy a cíle
Fáze ekonomické integrace
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VŠFS kombinované studium magisterské
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Evropské hospodářství
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Teorie evropské integrace
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Transkript prezentace:

Velké integrační teorie Doc. PhDr. Vlastimil Fiala, CSc.

Hledání integrační teorie Jak vysvětlit evropský integrační proces Mezivládní a nadnárodní přístup Teorie, hledání teoretického uchopení integrace vs. politické zájmy (národní) Velké a střední teorie, teoretické koncepty Obecné teorie mezinárodních vztahů (realismus, neorealismus, teorie interdependance a mezinárodních režimů) Teorie evropské integrace Federalismus/neofederalismu Funkcionalismus/neofunkcionalismus, transakcionalismus realistický intergovernmentalismus

Nadnárodní a mezivládní přístup Přijetí Jednotného evropského aktu (JEA) v roce 1986 důležitý mezník v procesu evropské integrace. Závazek dovršit vytvoření jednotného vnitřního trhu a zlepšit rozhodování institucí ES Nová dynamika evropské integrace se projevuje v oživení teoretických diskusí a do konfliktu se dostávají stoupenci neofunkcionalismu (JEA je výsledkem procesu přelévání díky činnosti Evropské komise a podnikatelských elit) a stoupenců mezivládního institucionalismu a teorie režimů (JEA je výsledkem dohody na úrovni národních vlád a odrazem domácí politiky členských států) Období přelomu 80. a 90.let konflikt mezi stoupenci supranacionálního přístupu (neofukcionalisté a federalisté) a přístupu mezivládního (institucionalisté)

Nadnárodní a mezivládní přístup II. Argumenty evropských supranacionalistů: Zdůraznění úlohy evropských institucí (parlament v roce 1984 přijal federalistickou rezoluci vyzývající k vytvoření Evropské unie - Spinelli) Úloha Evropské komise jako motoru integrace (Delorsova Bílá kniha jednotného trhu z roku 1985) Úloha celoevropských svazů podnikatelů, tzn. podnikatelských elit (významnou úlohu v aktivizaci těchto svazů sehrál komisař Evropské komise Davignon)

Nadnárodní a mezivládní přístup III. Argumenty stoupenců mezivládního přístupu: Klíčová role členů ES – Francie, Německa a Velké Británie a jejich vnitropolitické situace Klíčová úloha nejvyšších představitelů – F. Mitterand, H. Kohl a M. Thatcher. JEA = nejnižší společný jmenovatel – britské stanovisko Malé státy ES „prodali“ svůj souhlas za zvýšení strukturálních fondů Role podnikatelských elit či institucí nepodstatná (či odpovídající národním zájmům Francie, Německa a Velké Británie)

TEORIE REALISMU Teorie realismu (Hans Morgenthau)  jediným aktérem mezinárodně politických vztahů je svrchovaný stát, neustále se pokouší o zachování či posílení vlastní moci. Obchod, ideologie, mezinárodní právo či mezinárodní organizace jsou podřízeny národním zájmům velmocí. Realisté vycházejí ze dvou základních přístupů:

TEORIE REALISMU HEGEMONISTICKÁ TEORIE v mezinárodně politických vztazích je rozhodující moc Schumannův plán na založení Evropského společenství uhlí a oceli (ESUO) – snaha Francie ekonomicky ovládnout či přinejmenším kontrolovat a rozhodovat o sektorové politice Německa Vznik nových evropských institucí – export francouzských institucí s francouzským jazykem, kulturou a úředníky, obsazení klíčových postů francouzskými politiky (Jean Monnet) Zavedení Evropské měnové unie – realisté a odpůrci EMU hodnotí jako boj o hegemonii v Evropě

TEORIE REALISMU TEORIE KONCEPCE MOCENSKÉ ROVNOVÁHY Neexistuje jedno centrum moci, ale několik velmocí se snaží prosazováním svého vlivu a moci udržet rovnováhu a stabilitu mezinárodního systému. Schumannův plán - snaha vyvážit potenciál a budoucí ekonomickou moc Německa prostřednictvím mezinárodní kontroly a je chápán jako pokus o obnovení mocenské rovnováhy Americká politika zadržování, sjednocení západní Evropy jako vyvážení sovětského vlivu a vojenské hrozby v Evropě. Zanikla reálná hrozba konfliktu mezi evropskými velmocemi, což otevřelo prostor k evropské integraci. Konflikty se přenesly do sporů mezi členy ES.

TEORIE NEOREALISMU Kenneth Waltz hodnotí pozitivně změnu poválečného uspořádání, kdy multipolární mezinárodní systém je změněn na bipolární. Bipolární politika (USA vs. SSSR) vytvořila prostor pro bezpečnostní a později ekonomickou a politickou spolupráci mezi ostatními evropskými velmocemi (Německo, Francie, Velká Británie) Krize po ukončení studené války, návrat multipolárního mezinárodního systému (USA, EU, Čína, Rusko, Japonsko)

Podstata velkých integračních teorií Teorie vysvětlující celý evropský integrační proces Všechny aspekty rozhodování Všezahrnující teorie Většinou teorie z mezinárodních vztahů aplikované na evropský integrační proces

Federalismus I. Teoretický program federalistů formulován Emery Revesem v jeho knize „The Anatomy of Peace“, (New York 1946). (neoficiální bible federalistů) Federalisté svět hodnotí podobně jako realisté, ale na rozdíl od nich nepovažují tento stav za normální a uspokojivý. Teorie federalismu je nejen teoretickou koncepcí, ale i politickým manifestem, jak zabezpečit všeobecný mír. Politický nástroj dosažení cíle = míru Jedinou zárukou míru, demokracie a blahobytu je odstranění systému svrchovaných států a jejich nahrazení mezinárodní federací.

Federalismus II. Teorie federalismu má hluboké historické kořeny (římští stoikové, osvícenci atd.). představitel evropského federalismu Altiero Spinelli (a Ernest Rossi) Ku svobodné a sjednocené Evropě (Manifest z Ventotene) 1941 Jedinou cestou k trvalému míru je federální reorganizace Evropy manifest velký ohlas institucionálně se odrazil ve vzniku několika evropských hnutí s federalistickými požadavky. Vyvrcholením tohoto procesu bylo uspořádání Haagského kongresu v květnu 1948 a o rok později vytvoření Rady Evropy. Na konci 40.let začínají dominovat národní zájmy suverénních států a myšlenka na vznik evropské federace, omezující národní suverenitu odsouzena k politickému nezdaru.

Teorie funkcionalismu I. Teoretickým východiskem funkcionalismu je tradiční liberální myšlení. Liberalismus přijímá tezi o konfliktnosti mezistátních vztahů v politické oblasti, ale ve sféře hospodářských vztahů mezi státy existuje harmonie zájmů. Zakladatel teorie funkcionalismu David Mitrany ve své práci „A Working Peace System (London 1944) odmítá snahy o vytvoření evropské federace jen na základě mezinárodní smlouvy či evropské ústavy, vycházející jen z deklarované víry, prosazuje evropskou integraci na základě aktivního organického vývoje, v konkrétních oblastech Hlavní klíč k dosažení míru Teorie tzv. větvění (ramification) Spolupráce v jedné oblasti povede ke spolupráci v jiné oblasti

Teorie funkcionalismu II. Evropská integrace si musí sama zvolit optimální formu vývoje v té či oné oblasti/sektoru společného zájmu. Úspěšná sektorová spolupráce se může rozvíjet navzdory komplikovaným politickým či diplomatickým vztahům. Jak bude spolupráce v sektorové oblasti koordinována, závisí především na tom, jak se osvědčí funkce. Funkce předchází organizaci. Úspěšná spolupráce se prohlubuje a rozšiřuje do dalších sektorů, neosvědčená je vytlačena v rámci přirozeného výběru. Dochází ke sbližování suverénních států, k postupné plíživé integraci. Mitrany hovoří o „federalismu na pokračování“, proti kterému staví neúspěšný „federalismus od zeleného stolu“. Ekonomická spolupráce postupně vytvoří podmínky pro politickou dohodu.

Teorie transakcionalismu Navazuje na liberální tradici a vychází z teze, že rostoucí intenzita transakcí mezi státy (obchodní výměna, migrace, roky informací aj.) přispívá k míru a spolupráci. Transakcionalismus má výrazně pozitivní a empirický charakter. Hlavním představitelem Karl Deutsch, Political Community and the North Atlantic Area pro integraci tři nezbytné podmínky: 1. Dostatečná intenzita interakcí 2. Vytvoření bezpečnostního uskupení (konflikty bez řešení sílou) 3. Vzájemná loajalita elit a občanů a loajalita ke společným institucím Jako první teorie přichází s odbornou terminologií integrace a opírá se o zpracovaná empirická data. Pozornost je věnovaná ke zkoumání vztahu občanů a institucí. Teorie transakcionalismu byla převzata a rozvinuta následujícím neofunkcionalismem.

Teorie transakcionalismu Definice bezpečnostního uskupení největším přínosem teorie transakcionalismu Bezpečnostní společenství je skupina lidí, která se „integrovala“ Integrací se rozumí, že na určitém území dochází ke vzniku pocitu společenství, jehož členové očekávají změny mírovou cestou Změna mírovou cestou znamená řešení konfliktů prostřednictvím institucionálních postupů bez použití síly.

Teorie transakcionalismu INTEGRAČNÍ STUPNĚ Společenství bez válek (EHS) Pluralistické společenství (NATO) A/ kompatibilita základních politických hodnot B/ schopnost vlád a politických elit rychle a adekvátně reagovat C/ vzájemná předvídatelnost základních rysů v chování mezi účastníky Amalgamované společenství (USA, Švýcarsko) Nejvyšší forma integrace, vyžaduje splnění 12 nutných podmínek, vnějškově se projevuje spojením různých organizací pluralistického společenství do jedné organizace a výsledkem je integrovaný celek spravovaný jedinou vládou, která má loajalitu občanů.

Teorie neofunkcionalismu Neofunkcionalismus se stal prakticky až do 70.let oficiální teorií evropské integrace. Teoretický model rozpracoval především Ernst Haas v práci „The Uniting of Europe. Political, social, and economic forces 1950-1957“ (Stanford 1958) Neofunkcionalismus je určitým hybridem mezi funkcionalismem a transakcionalismem, ale objevují se zde i federalistické prvky. Tato teorie vycházela z empirických zkušeností získaných studiem činnosti Evropského společenství uhlí a oceli (ESUO)

Teorie neofunkcionalismu Hlavními aktéry integrace jsou elity (představitelé podnikatelských svazů, odborů, byrokracie, politiků aj., zkoumání postojů a názorů elit je jedním ze základních postupů neofunkcionalistů) Sektorové pojetí integrace (integrace začíná v relativně omezeném počtu zvolených sektorů a postupně se rozšiřuje do dalších Teorie přelévání (spill-over)= klíčový termín neofunkcionalismu, automatický, kumulativní efekt Vysoký úřad ESUO = nositel supranacionality a motor integrace Leon Lindberg (CAP), od Mitranyho větší důraz na význam nadnárodních institucí

Krize neofunkcionalismu Lucemburský kompromis Kritika neofunkcionalismu Haas připustil, že teorie někdy nefunguje Znovuzrození nacionalismu Politika Charlese de Gaulla

Teorie realistického intergovernmentalismu Stanley Hoffmann Proti integraci spíše logika odlišnosti Mezinárodní systémy odvíjí svou vnitřní logiku na základě odlišnosti domácích činitelů, situace a vnějším cílům Národy dávají přednost jistotě Přednost národní svrchovanosti před nekontrolovatelnou nejistotou integrace Striktně rozlišoval tzv. velkou a nízkou politiku V nízké politice možnost přelévání Andrew Moravcsik „Choice for Europe“

Teorie interdependance a mezinárodních režimů Robert O. Keohane a Joseph S. Nye zakladatelé teorie Vztahy vzájemné hospodářské i politické závislosti mezi vyspělými kapitalistickými státy v poválečném vývoji v důsledku propojování národních ekonomik. Sbližování či dokonce soulad národních zájmů, většinou motivovaných ziskem ze vzájemných hospodářských transakcí. K praktické realizaci interdependance se vytváří mezinárodní režimy, které jsou definovány jako soubor přímo (explicitních) i nepřímo (implicitních) vyjádřených principů, norem, pravidel a rozhodovacích procedur, kolem nichž se sjednocuje očekávání jednotlivých aktérů v dané oblastí mezinárodních vztahů. Aktér = národní stát (opuštění teze o úloze elit a nadnárodních institucí) Mezinárodní režim je volnější uskupení než neofunkcionalistická integrace Mezinárodní režim je jen nástroj pro sbližování národních zájmů států

Teorie interdependance a mezinárodních režimů Robert Keohane přichází s koncepcí vycházející z teorie režimů, že ES funguje jako síť Členové sítě vstupují nejraději do interakcí mezi sebou než s vnějškem Interakce se odehrávají na základě reciprocity (něco za něco) Dochází k sbližování či sdílení suverenit, ale nejedná se o mezinárodní hierarchii, které by státy byly podřízeny Integrace není výsledkem přelévání, ale je výsledkem působením režimu (sítě) na sbližování národních zájmů. Ve srovnání s předchozím neofunkcionalismem jde o naprosté rozmělnění konceptu integrace a je výsledkem procesu tzv. eurosklerózy 70. a počátku 80.let.

Teorie interdependance a mezinárodních režimů Vztahy vzájemné hospodářské i politické závislosti, které se vyvinuly mezi vyspělými kapitalistickými státy v poválečném vývoji v důsledku propojování národních ekonomik. Podstatou je sbližování či dokonce soulad národních zájmů, většinou motivovaných ziskem ze vzájemných hospodářských transakcí. K praktické realizaci interdependance se vytváří mezinárodní režimy, které jsou definovány jako soubor přímo (explicitních) i nepřímo (implicitních) vyjádřených principů, norem, pravidel a rozhodovacích procedur, kolem nichž se sjednocuje očekávání jednotlivých aktérů v dané oblastí mezinárodních vztahů. Aktér = národní stát (opuštění teze o úloze elit a nadnárodních institucí) Mezinárodní režim je volnější uskupení než neofunkcionalistická integrace Mezinárodní režim je jen nástroj pro sbližování národních zájmů států

Teorie neofederalismu Teoretická východiska neofederalismu rozpracoval Carl Friedrich. Federalismus je chápán jako proces vzájemné interakce pěti hierarchicky uspořádaných hladin vertikální dělby moci Místní Regionální Národní Supranacionální Globální Pokud funguje proces vzájemné interakce výše uvedených hladin dělby moci, federace může už de facto existovat, aniž by byla přijata evropská ústava či jednotné evropské občanství..

Teorie neofederalismu II. Na C. Friedricha navazuje Fritz Scharpf, Všímá problémů interakce národní a supranacionální hladiny v rámci institucí ES. Teorie neofederalismu se přisuzuje Johnu Pinderovi  v základním pojetí se jedná o syntézu federalistických a neofunkcionalistických přístupů. K federaci lze dospět postupnými kroky (neofunkcionalistický přístup) Prosazování klasických federalistických cílů jako schválení evropské ústavy, která umožní vznik evropské federaci J. Pinder ve svém pojetí neo-federalismu zaujímá vyhraněné postoje k některým základním cílům neofunkcionalismu, např. odmítá nefunkcionalistickou tezi o Komisi ES jako motoru integrace  tuto funkci musí plnit národní státy, respektive duch důvěry a porozumění mezi jejich nejvyššími představiteli (teze o klíčové úloze elit a jejich očekávání v procesu integrace)