Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku 5. ročník
Advertisements

Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Užití Thaletovy kružnice
Vzájemná poloha dvou kružnic
Vzájemná poloha dvou kružnic
1. Bodem, který leží na kružnici 2. Bodem, který leží mimo kružnici
Rytzova konstrukce elipsy
Tečna ke kružnici – vlastnosti, využití Thaletovy kružnice
Kružnice opsaná trojúhelníku
Vzájemná poloha dvou kružnic
KRUŽNICE.
POZNÁMKY ve formátu PDF
ÚLOHY Z GEOMETRIE Učivo – KRUŽNICE A KRUH
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
rozdělení v daném poměru
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Vzájemná poloha dvou kružnic
Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice
Konstrukce trojúhelníku - Thaletova kružnice
Vzájemná poloha přímky a kružnice
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Thaletova věta 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Vzájemné polohy 8. ročník
Užití podobnosti - dělení úsečky
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Anotace: Žák zjišťuje vlastnosti Thaletovy kružnice a její využití.
Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
THALETOVA VĚTA.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
Vzájemná poloha kružnice a přímky
* Kružnice a kruh Matematika – 8. ročník *
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
MNOŽINY VŠECH BODŮ DANÉ VLASTNOSTI
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
JEHLAN SÍŤ A KONSTRUKCE V PRAVOÚHLÉM PROMÍTÁNÍ
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Užití Thaletovy kružnice
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
III. část – Vzájemná poloha přímky
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_15_MII_VZÁJEMNÁ POLOHA PŘÍMKY A KRUŽNICE.
VY_42_INOVACE_416_VZÁJEMNÁ POLOHA KRUŽNICE A PŘÍMKY Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2012 Ročník použití VM 8. ročník Vzdělávací.
Jméno autora: Eva Směšná Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): červen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Algebra a aritmetika v 6. a 8. ročníku Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
THALETOVA VĚTA VY_42_INOVACE_13_02.
Trojúhelník a jeho vlastnosti
Vzájemná poloha dvou kružnic
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Vzájemná poloha dvou kružnic
Základní konstrukce Kolmice.
III. část – Vzájemná poloha přímky
IV. část – Vzájemná poloha dvou
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vzájemná poloha dvou kružnic
Analytický geometrie kvadratických útvarů
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Transkript prezentace:

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován Mgr. Evou Majlišovou Thaletova kružnice a její využití - konstrukce tečny ke kružnici

S AB C C1 C2 C3 C4 1) Sestroj kružnici „k = (S;r= 6 cm) 2) Sestroj průměr AB 3) Na kružnici k zvol body „C“ 4) Sestroj trojúhelníky ABC Co můžeme říci o těchto trojúhelnících? k

Ano, jsou to trojúhelníky pravoúhlé, jejichž přepona se rovná průměru této kružnice a třetí vrchol leží na kružnici. Takováto kružnice se nazývá THALETOVA KRUŽNICE. THALETOVA KRUŽNICE je kružnice, na které leží vrcholy pravých úhlů pravoúhlých trojúhelníků sestrojených nad průměrem této kružnice (průměr kružnice = přepona). Pojmenovaná byla po svém řeckém objeviteli Tháletovi z Milétu. Thalés z Milétu Zdroj obrázku

K této kružnici „k“ načrtni přímku, která: a)nemá s kružnicí žádný společný bod b)má s kružnicí jeden společný bod c)má s kružnicí dva společné body S k

S k c VNĚJŠÍ PŘÍMKA (nesečna) – nemá s kružnicí žádný společný bod její vzdálenost od středu kružnice je větší než poloměr TEČNA – má s kružnicí jeden společný bod = bod dotyku - její vzdálenost od středu se rovná poloměru kružnice - v bodě dotyku je kolmá na poloměr SEČNA – má s kružnicí dva společné body = úsečka tětiva A B AB = tětiva bT T = bod dotyku

Př.1: Je dána k = (S;r = 5cm) a bod TЄ k. Sestroj tečnu „t“, která prochází bodem T. Co víme o tečně? Tečna je kolmá na poloměr v bodě dotyku. S k T t

Př.2: Je dána k=(S;r=7cm) a bod A  k. Sestroj tečny ke kružnici k z bodu A. Sestrojíme úsečku SA. Najdeme její střed – sestrojíme kružnice m 1 se středem A, kružnici m 2 se středem S. Sestrojíme kružnici n s poloměrem SS 1 a středem S 1. Průsečíky T 1,T 2 kružnic k a n = body dotyku, sestrojíme přímky ↔ AT 1 a ↔ AT 2 = hledané tečny t 1 a t 2. S k m1m1 m2m2 P1P1 P2P2 S1S1 T1T1 T2T2 t1t1 t2t2 n A