Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Směrnicový a úsekový tvar přímky
Analytická geometrie II.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Metodický list Materiál je určen pro 4. ročník 6letého Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia, lze ho využít při opakování.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín PARABOLA.
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 05 Vzájemná poloha přímek Analytická geometrie - přímka.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Porovnávání přímek v rovině
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_KvK_MA_4L_26
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 01 Parametrická rovnice přímky Analytická geometrie.
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Vzájemná poloha přímek v prostoru Vzájemná poloha přímek v prostoru Autor:Jana Buršová.
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
ANALYTICKÁ GEOMETRIE SOUŘADNICE Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
autor: RNDr. Jiří Kocourek
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Přímka a kuželosečka – řešené příklady
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Vzájemná poloha paraboly a přímky
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí Název projektu: Moderní škola Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí Mgr. Martin Krajíc   14.4.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047

Vzájemná poloha přímek vzájemná poloha dvou přímek v rovině různoběžné … jeden společný bod (průsečík) rovnoběžné – totožné … všechny body společné různé … žádný společný bod

Vzájemná poloha přímek dány obecné rovnice přímek p, q: p: ax + by + c = 0 q: a´x + b´y + c´ = 0 vypočteme podíly odpovídajících si koeficientů přímek: k1 = k2 = k3 = přímky jsou rovnoběžné totožné: k1 = k2 = k3 přímky jsou rovnoběžné různé: k1 = k2 ≠ k3 přímky jsou různoběžné: k1 ≠ k2

Vzájemná poloha přímek Průsečík přímek: z obecných rovnic obou přímek sestavíme soustavu dvou rovnic o dvou neznámých získané hodnoty x, y nám určují souřadnice průsečíku

Vzájemná poloha přímek Př: Určete vzájemnou polohu přímek p, q, u různoběžných určete souřadnice průsečíku. p: -6x + 14y – 4 = 0 q: 3x – 7y + 2 = 0 k1 = -6 : 3 = -2 k2 = 14 : (-7) = -2 k3 = -4 : 2 = -2 k1 = k2 = k3 přímky jsou rovnoběžné totožné

Vzájemná poloha přímek p: 6x – 21y – 9 = 0 q: 4x – 14y + 6 = 0 k1 = 6 : 4 = 1,5 k2 = -21 : (-14) = 1,5 k3 = -9 : 6 = -1,5 k1 = k2 ≠ k3 přímky jsou rovnoběžné různé

Vzájemná poloha přímek Průsečík: x + y – 5 = 0 /.3 2x – 3y + 5 = 0 3x + 3y – 15 = 0 5x – 10 = 0 x = 2 x + y – 5 = 0 2 + y – 5 = 0 y = 3 p: x + y – 5 = 0 q: 2x – 3y + 5 = 0 k1 = 1 : 2 = 0,5 k2 = 1 : (-3) = -1/3 k3 = -5 : 5 = -1 k1 ≠ k2 přímky jsou různoběžné Souřadnice průsečíku: P [2, 3]

Vzájemná poloha přímek Př: Určete číslo d tak, aby přímky p, q byly rovnoběžné. p: (1 + d)x – (2 – 3d)y + d = 0 q: x + 8y – 1 = 0 k1 = k2 = k3 = přímky mají být rovnoběžné k1 = k2 po dosazení dostáváme: = /.8 8 + 8d = -(2 – 3d) d = -2 dopočteme k1 ,k2 ,k3: k1 = -1 k2 = -1 k3 = 2 k1 = k2 ≠ k3 pro d = -2 jsou přímky rovnoběžné různé

Vzájemná poloha přímek p: (3 – 2d)x + (d – 4)y + 1 = 0 q: -2x + y – 1 = 0 k1 = k2 = k3 = přímky mají být rovnoběžné k1 = k2 po dosazení dostáváme: = d - 4 /.2 2d – 3 = 2d – 8 0 = -5 rovnice nemá řešení neexistuje žádné d, pro které by byly přímky rovnoběžné

Vzájemná poloha přímek Př: Určete číslo d tak, aby bod M [1, 5] ležel na přímce q. q: (1 + d)x + (1 – d)y + 2d = 0 za x, y dosadíme do rovnice přímky souřadnice bodu M (1 + d).1 + (1 – d).5 + 2d = 0 1 + d + 5 – 5d + 2d = 0 -2d = -6 d = 3 pro d = 3 platí M ɛ q

Vzájemná poloha přímek Řešte příklady a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení). Gaius Titus Petronius: „Brzy poznáš, že tvůj ……. platil školné nadarmo.“ Př: Urči vzájemnou polohu přímek p, q, u různoběžných urči souřadnice průsečíku. p: 2x – y + 1 = 0, q: 3x + 2 = 0 a) T = rovnoběžné totožné b) O = různoběžné p: -x + y = 0, q: 2x – 2y = 0 a) T = rovnoběžné totožné b) Á = různoběžné p: x + 2y + 1 = 0, q: 2x + y - 1 = 0 a) E = různoběžné b) T = rovnoběžné různé p: 3x – y + 1 = 0, q: 6x – 2y + 1 = 0 a) A = různoběžné b) C = rovnoběžné různé

Vzájemná poloha přímek Gaius Titus Petronius: „Brzy poznáš, že tvůj ………... platil školné nadarmo.“ OTEC

Vzájemná poloha přímek Použitá literatura: KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: Analytická geometrie. Praha: Prometheus, 2009 SVOBODA, Martin. Http://citaty.net [online]. [cit. 2014-04-14].