Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc 22.5.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Směrnicový a úsekový tvar přímky
Analytická geometrie II.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Metodický list Materiál je určen pro 4. ročník 6letého Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia, lze ho využít při opakování.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 02 Obecná rovnice přímky Analytická geometrie - přímka.
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 05 Vzájemná poloha přímek Analytická geometrie - přímka.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
Porovnávání přímek v rovině
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_KvK_MA_4L_26
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 01 Parametrická rovnice přímky Analytická geometrie.
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Vzájemná poloha přímek v prostoru Vzájemná poloha přímek v prostoru Autor:Jana Buršová.
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
autor: RNDr. Jiří Kocourek
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Parametrická rovnice přímky
Vzájemná poloha paraboly a přímky
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Transkript prezentace:

Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Polohové úlohy vzájemná poloha dvou přímek v prostoru různoběžné … jeden společný bod (průsečík) rovnoběžné – totožné … všechny body společné různé … žádný společný bod mimoběžné … žádný společný bod

Polohové úlohy dány přímky p (P, u), q (Q, v) pomocí směrových vektorů určíme jejich vzájemnou polohu: a) rovnoběžné: vektor u je násobkem vektoru v u = k.v i. totožné: P  q nebo Q  p ii. totožné: P  q nebo Q  p b) různoběžné: vektor u není násobkem vektoru v u ≠ k.v mají průsečík c) mimoběžné: vektor u není násobkem vektoru v u ≠ k.v nemají průsečík Průsečík: ze dvou rovnic parametrického vyjádření sestavíme soustavu a vypočteme hodnoty parametrů, dosazením do třetí rovnice ověříme platnost (zda má nebo nemá průsečík)

Polohové úlohy Př: Určete vzájemnou polohu přímek p, q (t,s  R…parametry): a) p: x = 2 – t, y = 3 + 2t, z = 1 + t u = (-1, 2, 1), P[2, 3, 1] q: x = 1 + 3s, y = 1 – s, z = 4 + s v = (3, -1, 1), P[1, 1, 4] ověříme, zda vektor u je násobkem vektoru v: u = k.v (-1, 2, 1) = k.(3, -1, 1) (-1, 2, 1) = (3k, -1k, 1k) -1 = 3k, 2 = -1k, 1 = 1k k = - k = -2, k = 1 u ≠ k.v

Polohové úlohy ověříme, zda mají přímky průsečík: p: x = 2 – t q:x = 1 + 3s2 – t = 1 + 3s y = 3 + 2ty = 1 – s3 + 2t = 1 – s z = 1 + tz = 4 + s1 + t = 4 + s z první a třetí rovnice získáme: s = -0,5 t = 2,5 dosazením do druhé rovnice ověříme platnost soustavy: ,5 = 1 – (-0,5) 8 ≠ 1,5 přímky nemají průsečíkjsou mimoběžné

Polohové úlohy b) p: x = 1 – t, y = 4 + 2t, z = 3 + t u = (-1, 2, 1), P[1, 4, 3] q: x = s, y = 8 – s, z = 2 + s v = (3, -1, 1), P[-6, 8, 2] ověříme, zda vektor u je násobkem vektoru v: u = k.v (-1, 2, 1) = k.(3, -1, 1) (-1, 2, 1) = (3k, -1k, 1k) -1 = 3k, 2 = -1k, 1 = 1k k = - k = -2, k = 1 u ≠ k.v

Polohové úlohy ověříme, zda mají přímky průsečík: p: x = 1 – t q:x = s1 – t = s y = 4 + 2ty = 8 – s4 + 2t = 8 – s z = 3 + tz = 2 + s3 + t = 2 + s z první a třetí rovnice získáme: s = 2, t = 1 dosazením do druhé rovnice ověříme platnost soustavy: = 8 – 2 přímky mají průsečík 6 = 6 jsou různoběžné průsečík získáme dosazením parametru t nebo s do jedné z rovnic: x = 1 – t = 1 – 1 = 0, y = 4 + 2t = = 6, z = 3 + t = = 4 průsečík má souřadnice X[0, 6, 4]

Polohové úlohy c) p: x = 3 – 5t, y = 2 + 3t, z = 1 - t u = (-5, 3, -1), P[3, 2, 1] q: x = s, y = 3 – 6s, z = 1 + 2s v = (10,-6,2), P[-2,3, 1] ověříme, zda vektor u je násobkem vektoru v: u = k.v (-5, 3, -1) = k.(10, -6, 2) (-5, 3, -1) = (10k, -6k, 2k) -5 = 10k, 3 = -6k, -1 = 2k k = -0,5 k = -0,5 k = -0,5 u = k.v jsou rovnoběžné

Polohové úlohy zjistíme, zda jsou rovnoběžné různé nebo totožné: ? Q  p x = 3 – 5t-2 = 3 – 5t t = 1 y = 2 + 3t3 = 2 + 3t t = ⅓ z = 1 – t 1 = 1 – t t = 0 různé parametry, přímky jsou rovnoběžné různé

Polohové úlohy d) p: x = 3 – 5t, y = 2 + 3t, z = 1 - t u = (-5, 3, -1), P[3, 2, 1] q: x = s, y = 8 – 6s, z = s v = (10,-6,2),P[-2,3, 1] ověříme, zda vektor u je násobkem vektoru v: u = k.v (-5, 3, -1) = k.(10, -6, 2) (-5, 3, -1) = (10k, -6k, 2k) -5 = 10k, 3 = -6k, -1 = 2k k = -0,5 k = -0,5 k = -0,5 u = k.v jsou rovnoběžné

Polohové úlohy zjistíme, zda jsou rovnoběžné různé nebo totožné: ? Q  p x = 3 – 5t-7 = 3 – 5t t = 2 y = 2 + 3t8 = 2 + 3t t = 2 z = 1 – t -1 = 1 – t t = 2 stejné parametry, přímky jsou rovnoběžné totožné

Polohové úlohy – samostatná práce Řešte příklady a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení). Jan Amos Komenský: „S pomocí.... se mnozí stávají učenými i mimo školu. Bez knih pak nebývá učený nikdo ani ve škole.“ Př: Určete vzájemnou polohu přímek EF a MN 1. E[1, 2, -1], F[3, 0, 1], M[2, -1, 2], N[5, -6, 7] a) K = různoběžné, P[-1, 4, -3] b) L = různoběžné, P[1, 4, 3] 2. E[3, 1, 1], F[1, 2, 2], M[5, 0, 0], N[-1, 3, 3] a) I = rovnoběžné různé b) N = rovnoběžné totožné 3. E[1, 0, -1], F[2, 1, 1], M[1, 2, -2], N[0, -1, 2] a) I = mimoběžné b) D = různoběžné, P[-3, 1, 3] 4. E[3, -1, 2], F[4, 0, 1], M[1, 3, -1], N[3, 5, -3] a) H = rovnoběžné různé b) Í = různoběžné, P[-1, 3, 5]

Polohové úlohy – správné řešení Jan Amos Komenský: „S pomocí se mnozí stávají učenými i mimo školu. Bez knih pak nebývá učený nikdo ani ve škole.“ KNIH

Polohové úlohy – použitá literatura Použitá literatura: KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: Analytická geometrie. Praha: Prometheus, 2009 SVOBODA, Martin. [online]. [cit ].