Robert Zbíral Členství ČR v EU II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Kam kráčí eurozóna Trutnov,
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Euro-krize a cesty ven Jan Bureš, Hlavní ekonom Era Poštovní Spořitelny.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Zajistí Euro prosperitu České republice? KONFERENCE ČESKÁ A SLOVENSKÁ REPUBLIKA – BUDOUCNOST EVROPSKÉ INTEGRACE doc. Ing. Jiří Schwarz, CSc. děkan Národohospodářské.
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Hospodářská politika státu
Středoškolská odborná činnost 2008/2009 EURO: politický či ekonomický projekt? Číslo oboru: 13 Název oboru: Ekonomika a řízení Autor: Monika Jabůrková.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Agregátní poptávka a nabídka
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
PETR MACH Budoucí vývoj evropské měny Může měnová unie fungovat bez fiskálních pravidel?
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
Evropská unie – vybrané problémy. ČR a eurozóna Přijetí společné měny je podmíněno tzv. konvergenčními kritérii Konvergenční kritéria: 1. kritérium veřejného.
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Jednoduchá cesta k optimálnímu rozložení investic
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Ruská federace x WTO a OECD
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Zpomalení růstu na Západě a souvislosti s vývojem ČR Pavel Kohout Property Index, Partners for Life.
8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Jan Macháček Eurozóna a ekonomické vládnutí Přednáška pro Europeum
Monetární (měnová) politika
Vnější hospodářská politika
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
EVROPSKÁ UNIE.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Měnový kurz.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
KAPITOLA 9: ZÁKLADNÍ DRUHY OPERACÍ - KOMERČNÍ BANKOVNICTVÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Krize v eurozóně a její možná řešení Robert Zbíral 27. listopadu 2012.
EVROPSKÁ UNIE OFICIÁLNÍ VZNIK EU 1993 Současná politická společnost má neustálou potřebu se sdružovat. Sdružení jako hlavní myšlenku má i Evropská.
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Příčiny a důsledky hypoteční krize. Finanční krize – příčiny; hypoteční krize pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Společná měnová politika RNDr. Oldřich Hájek. Společná měnová politika Období po druhé světové válce Evropská platební unie Marshallův plán Vzájemný směný.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Robert Zbíral Členství ČR v EU II
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jednotná měnová politika
Peníze a měnová politika
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Výkyvy světového trhu v časové ose
Evropská ekonomika: společně jsme silnější
Transkript prezentace:

Robert Zbíral Členství ČR v EU II Krize v eurozóně a její možná řešení Robert Zbíral Členství ČR v EU II

1 mld. 1 mil. 1 bilión

115 biliónů - budoucí (nepokryté) výdaje USA

Základní parametry stát je ekonomický subjekt jako kdokoli jiný má příjmy a výdaje půjčuje si- vydává dluhopisy, pokladniční poukázky etc. dluhopis má splatnost a úrok úrok odráží riziko (nesplacení) a likviditu dluhopisu (šance na prodání dluhopisu před splatností- sekundární trh) dluhopisy nakupovány subjekty finančního trhu jak může stát snížit dluh? splácení jistin (nečasté), hospodářský růst (dluh k HDP klesá)

Základní parametry role centrálních bank role komerčních bank nezávislé na vládách určují úrokovou míru (reakce na ekonomický vývoj a inflaci) právo tisknout peníze (stát nerozhoduje) role komerčních bank působí na finančním trhu, vzájemná provázanost mají aktiva (vklady, akcie, dluhopisy) a pasiva (půjčky třetím subjektům, jiné závazky) zajišťují oběh peněz v ekonomice interakce s centrální bankou (úložky, zástavy oproti hotovosti) klíčové ukazatele pro rozhodování o akci na trhu výnos, riziko, likvidita

Zárodky krize v roce 1999 vznik jednotné měny euro měna společná, hospodářská politika ne dluhopisy ve stejné měně, ale každý stát vydává své reakce trhu: ostatní státy jsou postaveny na roveň Německu země eurozóny si půjčují za stejné peníze jako Německo (nelze zbankrotovat) vše chráněno Paktem růstu a stability (pravidla zadlužování)- nedodržováno výsledek: pocit, že peníze jsou „levné“ rozdíl hlavně pro chudší země- mohou si půjčovat s nižšími úroky než předtím vede k silnému zadlužování v některých zemích zejména veřejný sektor (Řecko, Portugalsko) v jiných soukromý sektor (Španělsko, Irsko) tvoří se různé bubliny (zejména realitní) pocit bohatnutí vytváří tlak na platy (nižší konkurenceschopnost) ekonomiky stoupají, ale hlavně skrze domácí poptávku samozřejmě i role korupce, pracovní morálky etc. v určitých státech

běžná bilance zahraničního účtu (Německo vs Řecko)

Konec zlatých časů rok 2008 a finanční krize v USA zvyšuje se nervozita, investor požaduje jistotu zamrzá mezibankovní trh (půjčování) nejvíce exponované banky v ohrožení „banky, které nemohou padnout“- ohrožení ekonomiky nutná záchrana ze strany států trh začíná rozlišovat mezi reálnou situací států eurozóny jisté státy začínají mít problémy udat dluhopisy (vysoké riziko) hrozba bankrotu- nutné platit předchozí dluhy nelehká situace eurozóny ukazují se zásadní ekonomické rozdíly mezi státy Evropská centrální banka jen obtížně může vyhovět všem na jaře 2010 krize Řecka- nebude schopno splácet poskytnuta pomoc (samostatně cca 110 mld. eur) obava z dominového efektu- padne-li jeden, trhy vsadí i na pád dalších ohrožených zemí (státy PIIGS)

Zvolené řešení: pomoc státům v problémech jednoduchá myšlenka: trh některým státům nepůjčí nebo jen za vysoké úroky (velké riziko), jiným ano a za nižší úrok věřím, že postoj trhu je neracionální (jedná v panice) půjčí si ti, co mohou a poskytnou peníze těm, co nemohou pokud vše vyjde (nemohoucí splatí), situace je vyřešena a ještě na tom půjčující vydělá konkrétní realizace: Evropský nástroj finanční stability přes 750 miliard eur (státy 440, MMF 250, Komise 60) nejde o žádné hotové peníze ve sklepě půjčuje si na trhu až do výše limitu, ručí státy eurozóny dle domluvených podílů prozatím žádné přímé finanční transfery poskytnuta z něj pomoc Irsku a Portugalsku (částečně preventivní před útokem trhů) Mechanismus stability nástupce dočasného EFSM změna Lisabonské smlouvy, platné od roku 2013 zapojení i soukromého sektoru

Pomoc státům v problémech otázka spravedlnosti pomoci mají se podporovat rozhazovačné státy? mají přispívat chudší na bohatší? (Řecko vs Slovensko) proč ano: hrozba dominového efektu argument o přebytku v obchodu a nutnosti vývozu kapitálu záchrana problémových států vs záchrana domácích bank držících dluhopisy problémových států záchrana Kypru (březen 2013) trest za finanční kasino vs jistota peněz v bankách dlouhodobá udržitelnost opatření? budou schopny státy pomoc splatit? případ Řecka nedokáže splatit všechny dluhy musí klesnout na udržitelnou úroveň proveden tzv. haircut- investoři se musí vzdát části investic dohoda na odepsání kolem 70 % hodnoty platí jen pro soukromé investory, pújčky MMF či států mají senioritu a nekrátí se nová pomoc ve výši 130 miliard eur 30 mld. pro haircut (+ 6 mld. úroky), 48 mld. pro rekapitalizaci řeckých bank, zbytek na zaplacení splatných dluhů spojeno s faktickou hospodářskou kontrolou země (pozice Trojky- EU, ECB, MMF) výhled nejasný- záleží na dalším vývoji v Řecku

Pomoc státům v problémech kredibilita EFSM založena na důvěře ve státy, které ručí za půjčky zvyšuje se expozice dalších zemí, jejich vlastní riziko se zvyšuje současnost: nejvyšší rating má jen Německo, Finsko, Lucembursko, Nizozemsko EFSM sám poklesl na AA+ objem prostředků nestačil by na záchranu velkých ekonomik (Španělsko, Itálie) jen Itálie musí refinancovat 1 bilion eur v příštích dvou letech snaha sehnat další peníze (záruky), ale kde (vždy musí dodat státy)?: Mezinárodní měnový fond (viz diskutované přispění ČR z rezerv České národní banky) Čína, Rusko, USA?

Řešení bankrotu a odchodu z eurozóny rada mnoha ekonomů (včetně V. Klause) kompletní odepsání současných dluhů (nebo znehodnocení) možnost devalvace nové vlastní měny (a zvýšení konkurenceschopnosti) ale… právní překážky odchodu z eurozóny (dle Smluv nejde) faktické překážky: jak přechod provést? euro nadále funguje- jaká reakce občanů? výsledek: zhroucení finančního systému odepsání dluhů? riziko půjčování po bankrotu v jaké měně jsou dluhopisy pro znehodnocení? výhody devalvace? růst cen dováženého zboží inflační tlaky alternativa: vnitřní devalvace lepší konkurenceschopnost snížením mezd či nákladů státu viz příklad Pobaltí problematické protlačit politicky

Další kroky k řešení krize role Evropské centrální banky má neomezené prostředky (tisk peněz) ze Smluv: nesmí ručit za ani financovat dluhy členských zemí přesto nakupovala (omezeně) dluhopisy problémových států návrhy, aby se stala věřitelem poslední instance (Francie, odpor Německa) od prosince 2011- tříleté výhodné půjčky komerčním bankám (program LTRO) celkem v hodnotě 1 bilión eur plán: banky budou půjčovat dále- rozproudí ekonomiku; budou nakupovat i dluhopisy problémových zemí (zmenší tlak na ně)

Další kroky k řešení krize nezbytností je zajištění fiskální uměřenosti členů eurozóny bez dodržování pravidel ohledně zadlužování není možné získat důvěru trhů zamezení černého pasažérství (žití si nad poměry v očekávání záchrany) výsledkem Smlouva o fiskální stabilitě (Fiskální kompakt) maximální limity zadlužení, společná kontrola rozpočtů, nedodržení znamená automatické sankce vše má být zakotveno v právu členských zemí (nejlépe ústavách) ČR a Spojené království mimo rizika přístupu omezování investic států přispívá ke snížení hospodářského růstu, soukromí investoři následují snižuje se koupěschopnost obyvatelstva- nižší domácí poptávka, tj. další pokles růstu hrozba deflační spirály (dluhy se pak rozhodně nesníží) viz. Řecko: hospodářská a sociální situace katastrofální

Další zvažované varianty řešení krize evropské dluhopisy doposud každý ručí za své dluhy, případně na sebe připadající část u evropských dluhopisů by všichni ručili společně a nerozdílně výhody snižuje se riziko pro trhy (síla Německa) menší náklady na financování dluhů nevýhody zvyšuje se morální hazard reálné hospodářské rozdíly mezi státy se nemění do značné míry „tichá“ federalizace nutná skutečná koordinace hospodářské a rozpočtové politiky pravděpodobně i harmonizace daní existuje několik variant návrhů např. společné ručení jen do 60 % HDP, pak již věc státu rozpad eurozóny celkový návrat k národním měnám vize ekonomického otřesu, dominový efekt, ztráta důvěry trhů ohromné politické náklady: „Konec eura znamená konec EU a Evropy jako celku“ vznik slabšího a silnějšího eura, případně jeho omezení na některé státy varianta předchozího, spory mezi zeměmi