Podnikání na Internetu e-learning letní semestr 2005 Jana Holá X.
Internet uvnitř firmy Možnosti a služby Internetu ovlivňují činnosti přímo uvnitř firmy –Zvyšují se nároky na znalosti a dovednosti pracovníků –Elektronická komunikace se stává primární vnitrofiremní komunikací, na ni navazuje komunikace s vnějším prostředím a e-commerce Původní význam „firemní- vnitřní web“ (centrum informací s obsahem vnitrofiremních dokumentů, projektů a obchodních případů apod.) dnes překonán potřebou práce v týmu s el. komunikací a sdílením dat (groupware)
Management znalostí Uchovávání, zpřístupnění, sdílení, aktualizace vnitropodnikových dokumentů pro řízení know-how firmy Zkušenosti, znalosti v podnikových normách, příručkách, popisech procesů a postupů, interní zprávy a hlášení Organizace znalostí zahrnující nejen intranet, ale jasně strukturované informační aktivity různých skupin pracovníků Postup jak neproduktivní toky dat a informací přeměnit na produktivní –Analýza současné situace –Identifikace informačních potřeb –Vytvoření koncepce –Aktivní sdílení informací jako kritéria pro osobní hodnocení pracovníků –Pravidelné vyhodnocování funkce celého systému a jeho zlepšování
Studium na vzdálenost Distance, remote learning, e-lerning Virtuální vzdělávací instituce –bez geografického omezení, –jednoduchá distribuce a nástroje výuky (FTP jako textové soubory, elektronické knihy v PDF, hypertext Zaměstnanci virtuální organizace se vzdělávají prostřednictvím jiných virtuálních organizací
e-learning Proces, v němž jsou účastníci zapojeni v některé (nebo ve všech) formě strukturovaného učení pomocí elektronické komunikace Formy komunikace se neustále rozvíjejí a rozšiřují (hypertext, FTP, , IP telefonie a videokonference…)
e-learning Virtuální univerzity při „kamenných“ univerzitách, vysokých školách a vědeckých ústavech Studium při zaměstnání Kurzy v rámci zaměstnání nebo studia Samostatné kurzy a vzdělávací programy Na všech úrovních vzdělávání –Základní vzdělání –Středoškolské vzdělání –Univerzitní vzdělání –Firemní vzdělání –Celoživotní vzdělání
E-learning, jeho výhody a nevýhody Flexibilní rozvrh Možnost studia kdykoliv, kdekoliv Forma studia pro ty, kteří jsou doma Nízké náklady na školné, docházku a další náklady s výukou spojené Odbourává psychickou bariéru, ostych z neúspěchu Vlastní tempo výuky, individuální přístup s optimálním využití času Izolace studenta Práce v domácím prostředí vyžaduje specifický časový rozvrh a respekt ostatních členů domácnosti Styl výuky nemusí vyhovovat Vyžaduje informační gramotnost Zatím vysoké náklady studenta v domácnosti
SWOT analýza úspěšného e-learningového programu Moderní technologie přístupná téměř každému, navíc flexibilní Intuitivní a přátelské prostředí On-line multimediální komunikace Off-line podpora v rámci záznamů a distribuovaných materiálů Komunikace včetně okamžité zpětné vazby Personifikace výuky Snadná měřitelnost efektivity Zákazníci na celém světě Nízké náklady na získání klienta Přizpůsobení programu zákazníkovi Využití standardů pro další programy Rostoucí poptávka po nástrojích Nedostatečné připojení k Internetu pro využití všech funkcí programu Bez přímého kontaktu, bez discipliny Nelze aplikovat pro všechny obory Náklady na pořízení a provoz Nechuť účastnit se vzdělávacího nízká informační gramotnost Nedostatečně přístupná informační infrastruktury Silné stránky Slabé stránky příležitosti hrozby
Koncepce e-learningového programu www Informace Přihlášení Základní info Základní materiály Seznámení se s výukou Studijní materiály – texty a pracovní sešity Testy na ověřování znalostí Zhotovení závěrečné práce Konzultace s lektorem Diskusní skupiny třídy Vyhodnocení Certifikát
e-learning - shrnutí Profesní příprava a rozvoj dovedností je obohacen o další novou techniku díky Internetu, založenou na velkých možnostech: –Jednoduché a levné formy vzdělávání –Přístupu k literatuře –Jednoduchém a pravidelném kontaktu s učitelem –Skupinových diskusí